Bokbloggsjerkan: från Mumin till Borta med Vinden…

Veckans fråga i bokbloggsjerkan är: Vilket är ditt tidigaste och/eller starkaste minne av böckernas underbara värld?

En av de första världarna jag blev förälskad i är Mumins värld. Min mamma läste Toves fantastiska böcker för mig när jag var liten och jag älskade dem. Jag tyckte de var så vackra och älskade karaktärerna. Mumins värld är så magisk och kommer nog aldrig sluta fascinera mig. 🙂

När jag var 12 år blev jag helt besatt av “Borta med Vinden.” Den var min absoluta favoritbok i många år och jag tänkte typ jämt på den och läste den gång på gång. 12 kanske låter som fel åldergrupp för den boken men det var nog helt rätt tid för mig. För i den åldern fokuserade jag bara på huvudpersonerna, humorn och de rappa dialogerna. Nu när jag läser om den som vuxen så blir bokens mer problematiska sidor tyvärr mer tydliga… Men ja, “Borta med Vinden” kommer alltid betyda en del eftersom det var en läsupplevelse som gjorde ett extremt djupt intryck.

Nu ska det bli kul att se vad ni andra har valt 🙂

25 thoughts on “Bokbloggsjerkan: från Mumin till Borta med Vinden…

  1. Jag älskar också Muminvärlden, fast jag har upplevt den olika i stort sett varje gång jag läst böckerna. Den ändrar sig liksom allteftersom man blir äldre, känns det som. Jag måste fundera på vad jag ska skriva i bokbloggsjerkan den här gången. Det är svårt när man har läst så mycket och så länge. 🙂 Men det är en väldigt intressant fråga.

    • Ja, känner samma! Muminböckerna har så många djup och det finns alltid nytt att upptäcka beroende på hur man känner sig, hur gammal man är och var i livet man är ❤
      Ja, det var verkligen en bra jerk fråga. Ser fram emot ditt svar när du klurat ut det 🙂

  2. Första gången jag läste Häxan och lejonet… Den känslan tror jag nog aldrig att jag varit i närheten av igen. Älskar fortfarande Narnia-serien men något mindre förbehållslöst.

    • Det är ofta sådär med böcker man läser som yngre att man blir mer kritisk som äldre. Men minnet av den där enorma fascinationen finns alltid kvar ❤
      Narnia har jag inte läst ännu men ska definitivt göra en dag 🙂

  3. Mumin har jag aldrig läst som barn. Och jag måste erkänna att jag fortfarande inte läst alla böckerna. Bilderböckerna, Vem ska rädda Knyttet m fl, kan jag dock nästan utantill efter att ha läst den hundratals gånger för mina barn. Jag har dock hela muminserien hemma (antagligen inköpt på någon bokrea någon gång) så det är bara motivationen som saknas.

    • Jag tror du kommer gilla mumin romanerna med. 🙂 Men jag vet hur det är. Ibland är det inte läge för vissa böcker o då är det bättre att vänta lite 🙂 Men jag kan säga att du har mycket bra framför dig 😀

  4. Tänk att man inte läst Borta med Vinden! Borde naturligtvis göra, blev ännu mer inspirerad till det nu. Mumin läste jag också som barn, fantasifull värld och mysiga figurer. 🙂

  5. 12 och uppåt år helt rätt åldersgrupp för Borta med vinden om du frågar mig. Tove Janssons böcker är ju lika mycket vuxenböcker. Vem ska trösta Knyttet med musik av Peter Lundblad är min favorit

  6. Mumin är speciell, med många bottnar 🙂

    Jag läste också Borta med vinden som helt för ung, men kanske det är just så man ska kunna njuta av historien – numera misstänker jag att jag inte skulle kunna njuta av den på samma sätt. Mitt starkaste minne av den är ändå att det är en hyllning till hemgården mycket mera än en kärlekshistoria. Allt annat än Tara är ändå mindre värdefullt för Scarlett.

    • Så sant! Älskar verkligen mumin! ❤

      Ja, jag tror nästan att tolv är den perfekta åldern för den haha XD
      Ja, kärleken till Tara är stark i Scarlett. ^^; Det jag tycker är bäst med borta med viden är humorn i dialogerna. De är så himla rappa och roliga 🙂

  7. Jag älskade alla Astrid Lindgrens sagor som yngre. Framförallt Ronja rövardotter och bröderna lejonhjärta läste jag som besatt. När jag blev lite tokälskade jag istället vargbröder å plöjde alla dem böckerna.. ❤

Leave a Reply

