Nimona av Noelle Stevenson (comic recension)

I dagens inlägg ska vi prata om serieromanen Nimona av Noelle Stevenson. Nimona började som en webcomic och blev senare publicerad av Harpercollins som en serieroman.
Den är en blandning mellan scifi och fantasy med mycket komedi, drama och action.

Nimona är en tonåring med den magiska förmågan att byta form. Hon beundrar ondingen Lord Blackheart och vill bli hans sidekick och hjälpa honom med hans brott. Han är först tveksam men går ändå med på det till slut. Tillsammans börjar de undersöka och rota i The Instituion of Law Enforcements hemligheter. Snart är de chockerande upptäckter på spåren… Men det är fler som har hemligheter, nämligen Nimona själv. Inget är som man först kan tro och snart är det svårt att dra några starka linjer mellan vilka som är skurkar och vilka som är hjältar.

Vad tyckte jag då? Ghhaaa! Var ska jag börja? Jag älskade den! Iiiihhhh!!! Men jag kanske borde skriva lite mer ordentligt om varför och inte bara vara helt:

Låt mig börja med att säga att jag älskade världen. Jag gillade hur staden och människorna är i medeltida stil samtidigt som de har datorer, tv och märklig teknologi. På något sätt lyckas serien balansera saker från forna tider, vår nutid och sånt som vi kan drömma om i framtiden på ett sätt som kändes naturligt. Det är en mycket intressant värld med både fantasy och sciencefictionelement.
Tecknarstilen är väldigt fin också. Väldigt uttrycksfull och passar karaktärerna väl.

Vad det gäller storyn så är jag ju i allmänhet svag för teatraliska ondingar som refererar till sig själva som skurkar men som läsaren ändå måste sympatisera med då de har djup, är komiska eller har intressanta motiveringar. (Tänk MCU-Loki, Magica de Hex, Team Rocket eller ja, Prim!)

Att Nimona-serien fokuserar på skurkarna var det som fick mig att köpa den och jag blev inte besviken. Hela temat för serien är vad som gör någon till en onding. Nimona vill vara Lord Blackhearts sidekick eftersom hon tycker han är den ultimata skurken. Lord Blackheart är dock inte så ond. Han vill till exempel inte döda eller skada någon. Han har snarare blivit sedd som en onding eftersom han inte kan passa in i den mall denna världs hjältar ska passa in i. Nimona däremot är väldigt gränslös. Hon dödar utan att blinka vilket gör Lord Blackheart djupt upprörd. Men han känner ändå en slags beskyddarinstinkt för Nimona och hoppas på att kunna få henne att lugna sig och bli snällare.

Nimona är en moraliskt grå karaktär. Hon gör både hemska och snälla saker. Hon är en sån där karaktär som formats av sitt liv och ju mer man får reda på om henne desto mer klarnar bilden om varför hon är som hon är…. Hela hennes karaktärsutveckling var väldigt bra gestaltad.

Men det som verkligen får mig att älska denna serie är humorn och interaktionen mellan karaktärerna. Relationen mellan Nimona och Lord Blackheart är som mellan en storebror och lillasyster. Det är väldigt fint att se det band som formas mellan dem. En annan viktig relation är mellan Lord Blacheart och hans ungdomsvän Sir Goldenloin. De brukade stå varandra mycket nära men efter en incident (som jag ej ska spoila) hamnade de på olika sidor. Sir Goldenloin sågs som hjälte och Lord Blackheart som onding. Man inser genom boken att det definitivt fanns mer än bara vänskap mellan dem och jag (som shippade dem) blev så glad. 🙂

Slutet av denna serie var så otroligt spännande och känslosamt att jag fuskade och bläddrade framåt… Jag vet! En läsares dödssynd! Men jag klarade helt enkelt inte av oron för karaktärerna! Jag höll på att dö av alla kännslor! Jag ska dock inte spoila om det är lyckligt slut eller ej. De som har mer karaktärsstyrka än jag kanske kan hålla sig från att bläddra fram 😉

Men, ja, gå iväg och läs Nimona nu! Ni kommer inte ångra er! 🙂

P.S På tal om comics så är min egen serie med i den svenska serieantalogin Homemade Comics! Jag är så glad och hedrad att jag fick vara med! Det är en tjock bok med många spännande serier så jag rekommenderar att ni köper den HÄR. 🙂 D.S

13 thoughts on “Nimona av Noelle Stevenson (comic recension)

1. Verkar intressant. Älskar teckningarna! Jag är noga med teckningarna när jag läser serier, har svårt för serie där jag inte gillar teckningsstilen.