Tematrion / mina favoritplatser i London!

Det var ett tag sedan jag gjorde tematrion! Dags att hoppa på den igen. Jag har även gjort en ny video om mina favoritplatser i London 🙂

Lyran har läst många böcker om flickor och unga kvinnor på sistone. Så veckans tema är böcker med flickor i fokus.

1. Min fantastiska Vännina. Snor Lyrans val här men den boken är så bra och jag vill verkligen läsa uppföljarna snart (deras längd skrämmer mig dock tyvärr just nu..) men det är en väldigt intressant skildring av en mycket komplicerad vänskap mellan två flickor i Neapel på 50-talet.
2. Ivy Pocket-böckerna. Ivy Pocket är 12 år och en av de roligaste karaktärer jag stött på. Hon har extremt höga tankar om hur fantastisk hon är trotts att ingen annan håller med.. ^^; Att läsa om hennes bravader är minst sagt underhållande 🙂
3. Alice i Underlandet och Alice i Spegellandet. Alice är en klassisk karaktär och jag älskar böckerna om henne. De är så surrealistiska, magiska och märkliga på det bästa sättet 🙂

Jag gjorde även en video om mina favoritplatser att besöka i London. Hoppas ni gillar! 🙂

12 thoughts on “Tematrion / mina favoritplatser i London!

  1. Ferrante ska vi läsa i läsecirkeln till hösten. Ivy Pocket är jag nyfiken på, men Alice i underlandet har jag aldrig förstått mig på. jo, Tim Burtons film gillade jag. jättefin video!

    • Nice! Och Ivy rekommenderar jag 🙂 Ahh, jag gillar Alice böckerna men Tim Burton filmen var lite för mycket klassisk fantasy och inte konstig nog för min smak 🙂
      Tack! Kul att du gillar videon! 🙂

Leave a Reply

