Min roman och skrivarresa.

Idag ska jag prata om något jag hållit lite tyst om på nätet på senare år. Något som tar upp en stor del av mitt hjärta: min roman!
Jag har skrivit på en fantasyroman i många år. Nu är den klar och kommer publiceras inom några veckor. I detta inlägg tänkte jag berätta lite om min romanresa 🙂

Jag har alltid älskat att hitta på karaktärer och historier och skrev korta noveller hela min barndom.
När jag var 15 började jag med min blogg om övernaturliga fenomen. När jag läste om allt övernaturligt och mystiskt kom jag in på alkemi. Det blev ett favoritämne. Alkemin flöt samman med några idéer jag haft till karaktärer och började utvecklas till en historia. Jag var så upphetsad och helt ”Dags att skriva min första bok! Hur lång tid kan det ta? Ett år förmodligen…” så jag skrev glatt på min blogg att jag höll på med en roman som snart skulle publiceras. Det tog tio år. ^^;
Jag tror få lyckas skriva sin första roman på ett år (LOL) och ännu färre lyckas skriva något när de är 15 som de fortfarande kan stå för några år senare. Så det blev väldigt många omarbetningar. Dessutom, ju mer jag läste på om alkemi desto mer insåg jag att jag behövde lära mig. Researcharbetet har varit roligt men väldigt stort. Jag har läst otaliga avhandlingar och böcker, gått kurser och uppsökt olika platser. Inte bara för att lära mig mer om alkemi utan även om klosterliv och andra saker jag behövde för att kunna gestalta allt på rätt sätt.

Kamp med ångest och depression har också lett till långa pauser i skrivandet.
Men jag släppte aldrig min bok. Ibland låg den bara i mitt bakhuvud och grodde men den fanns alltid där. Jag levde med karaktärerna och de har blivit som nära vänner för mig. Det var otänkbart att sluta umgås med dem och det höll mig motiverad. Den nuvarande versionen av min bok har jag väl arbetat som mest intensivt på de senaste fem åren.

Hur jag såg ut när jag började planera min bok till vänster och hur jag ser ut nu till höger. 😄

Jag lät ingen läsa min bok medan jag skrev. Jag ville ha den helt klar innan jag lät andra komma med feedback. Min bok var liksom min personliga värld. Den skrevs i mitt inre mörkrum och om nån öppnade dörren skulle den kanske förstöras av ljuset. Den kändes ganska klar för ett år sedan. Då lät jag en lektör och en korrekturläsare ge mig feedback. Det ledde till ytterligare omarbetningar. Nu är äntligen allt klart. Jag är nöjd, mina testläsare är nöjda och det är dags att släppa ut min roman i världen. Det är grymt nervöst. Det känns lite som att se sitt barn tulta i väg in i en folkhop som ska kritisera hen. Men samtidigt så är jag grymt lycklig över att jag äntligen kan dela den med alla. 😀 Och jag är även väldigt förväntansfull över att börja på del två. Det här är nämligen första delen i en trilogi. Jag har förändrats och lärt mig så mycket under de här åren och boken har växt med mig. Jag tror (hoppas!) att del två inte kommer ta så lång tid som del 1, men det är nog ingen risk. Nu är ju historien helt klar i mitt huvud, huvudpersonerna känner jag väl och större delen av all research är gjord.

Är ni redo att se omslaget? *trumvirvel*

Designat av Fredrik Frigren.

Jag kommer även ha en tävling när min bok är ute och lotta ut ett antal ex. Håll utkik efter det! 🙂

Massa Kramar

//Magic Frigren.

26 thoughts on “Min roman och skrivarresa.

  1. Jättekul! Och vilket fint omslag! Lycka till med boken. 🙂 Apropå det där med ångest och depression – jag har en känsla av att det är vi kreativa människor som ofta lider av den typen av problem. Utan dem kanske vi inte skulle vara kreativa. Det sägs ju att revisorer sällan lider av psykiska problem…

    • tack! Det känns helt fantastiskt 🙂 Och jag blev så nöd med omslaget 🙂
      Ja, kanske är det så… Kreativa personer är kanske i regel väldigt känsliga och så… ❤

    • Ja, skrivandet gör mig så lycklig. Så det går inte att sluta med. Även fast saker drog ut på tiden ❤ Är glad att den är helt färdig nu. Ser fram emot att börja på nästa 🙂

    • Tack! 🙂 Jo, men jag var så ung när jag började. Skulle säga att det är de senaste fem åren jag jobbat på den version det slutligen blev. Det jag skrev när jag var 15 var en annan sak haha ^^;

  2. Men så coolt! Grattis! Det ska bli roligt att läsa den, jag tyckte mycket om Magikonsult 🙂 Och jag uppskattar verkligen att du har gjort ordentligt med research 😉

  3. Vad roligt, grattis!! Jag är inte alls förvånad över att det tog så lång tid för första boken, det tar ju tid att göra efterforskningar och att få allt på plats, inte bara att skriva den utan också göra ett ordentligt grundarbete, kontakta korrekturläsare, kontakta förlag och så tryckprocessen med mera, med mera..! Jag är mer förvånad över författare som skriver en bok per år, hur går det till?? Kloster och alkemi låter väldigt spännande och omslaget passar temat tycker jag! Grattis igen!!

    • Tack så mycket! 🙂 Jo du har rätt i det. Och jag är verkligen perfektionist med skrivandet så ville inte slarva förbi något 🙂
      Verkligen! jag har dessutom startat mitt eget förlag då min dröm är att i framtiden kunna ge ut inte bara egna böcker utan andras också och
      verkligen bygga upp en förlagsverksamhet. Vi får se hur det går… Men ja, det är verkligen mycket jobb. 🙂
      Sant de som skriver en bok på så kort tid förundrar mig verkligen 😮
      Tack så mycket! 🙂 Jag hoppas du kommer vilja läsa den! Tack för alla fina ord! ❤

Leave a Reply

