Bokbloggsjerkan + Helgfrågan: Bokserier och prioriteringar.

Dags att svara på både Bokbloggsjerkan och Helgfrågan. Denna vecka rör det sig om bokserier och om vilka böcker vi prioriterar. 🙂

Bokblogsjerkan: Bokserier kan pågå i en hel evighet. Vad tycker du om det?

Jag måste erkänna att jag blir avtänd när en bokserie är för lång. Och med för lång menar jag mer än tre böcker. Risken är att jag inte ens ger första boken i längre serier en chans för jag känner mig överväldigad. Vilket är synd. Jag vill egentligen läsa The Wheel of Time –serien av Robert Jordan men antalet böcker (14, varav alla är tegelstenar) skrämmer mig. Mycket. Tyvärr.

Jag när jag får veta att en serie har fler än tre böcker:

Helgfrågan: Hur väljer ni bland alla nya böcker? Har ni någon slags prioritering? Eller bryr ni er kanske inte om nyutkomna böcker.

Jag har egentligen aldrig koll på nya böcker. Jag läser det jag får tips om på bokbloggar, booktube, av vänner eller på annat sätt ramlar på vilket är både gammalt och nytt. Sen går jag mest efter humör och vad jag är sugen på. THERE IS NO LOGIC!!!! GHAAAA!!!! 😛

Hoppas alla har en fin helg. Nu ska jag kolla in er andras svar 🙂

46 thoughts on “Bokbloggsjerkan + Helgfrågan: Bokserier och prioriteringar.

  1. Jag är lite som du när det gäller bokserier. Jag blir också överväldigad (även om en serie “bara” har tre böcker också haha!) men vissa serier är jag ändå alldeles för nyfiken för att hålla mig borta ifrån. Men jag brukar alltid ta långa pauser mellan böcker i serier, så löser det på det sättet 🙂 Har hållit på med Game of Thrones serien i två år nu tror jag x) Sen har jag ju Hunger Games och PLL också :p Men jag gillar att dra ut på det också för då varar det ju längre ^_^

    • Ja, det är egentligen lite dumt för ofta så är det så att de gånger jag verkligen gett bokserier en chans så har jag fastnat och gillat att de varit fler.
      Men det är en tröskel för mig att våga mig på en serie. ^^;
      Men , ja man kan ju ta och läsa första boken och sen ta lite i taget. Det är ju ett bra sätt att göra det mindre stressande faktiskt. 🙂
      Du har i alla fall spännande böcker på gång 🙂 Och så får du ju inte glömma Ivy Pocket 😉

  2. Jag tycker också att det optimala antalet böcker i en serie är tre, men det finns ganska många serier som jag läst/läser som har betydligt fler och faktiskt har lyckats med det också 🙂

    För mig som älskar logik och allt som hör därtill så känns det oerhört skrämmande när det faktiskt slår mig att du har rätt angående bokval och logik 😮

    • Ja, tre böcker är bra 🙂 Men precis, jag har också läst några längre serier i mitt liv som lyckats.
      Tyvärr ger jag sällan längre serier ens en chans nu för tiden och det är synd ^^;

      Hahahah sorry att jag skrämmer dig haha XD Men ja, tyvärr är det en sanning XD

  3. Jag brukar tycka som du att det räcker med tre (eller möjligtvis fyra) böcker i en serie, alltså inte bara fristående böcker i en längre serie. Men det finns naturligtvis undantag. T ex Ursula K Le Guins serie om Övärlden. När jag upptäckte den var det visst bara tre böcker, men jag vet inte exakt när de senare böckerna kom ut. Jag visste i alla fall bara om de tre första. Så upptäckte jag att det fanns en till och så småningom också ytterligare två eller tre, minns inte nu. Då kände jag att jag bara måste läsa färdigt serien.

    När det gäller mer fristående böcker i en serie tycker jag ofta att omkring bok tio eller så brukar författaren tappa stinget lite eller utveckla serien i en riktning som jag inte gillar. Trots det följer jag några deckarserier där det numera finns fler än tio eller däromkring. Jag får avgöra från fall till fall om jag tycker det är värt att fortsätta att följa serien. Hm. Det här blev långt. Jag får nog skriva ett eget inlägg där jag nämner vilka serier jag tänker på.

    Trevlig helg i alla fall! 🙂

  4. Wheel of Time och Outlander tar emot att påbörja – för många tjocka böcker, medan Poldark-serien (12 ganska rejäla böcker) flöt på bra, men då hade jag heller inte en aning om att det fanns så många när jag började. Det är inte alltid bra att veta så mycket…

    • Åh outlander lockar mig med men samtidigt skärms jag bort av storleken ^^;
      Sant haha XD bra att helt enkelt inte ta reda på hur mäng böcker det är innan man kommit in i serien ^^

  5. Jobbigt om alla fjorton delarna redan finns, då blir jag också mest stressad. Om det är en ny serie som med tiden blir fjorton böcker lång är det lite annorlunda, men kanske tröttnar jag på vägen.

  6. Jag håller med om att bokserier kan vara jobbiga. Trilogier och kvartetter går jag gärna med på om det är fantasy eller dystopier men längre serier lockar inte mig. Undantag Harry Potter och Narnia med 7 delar vardera. Vad gäller nyheter är jag nog som du, även om jag gärna bläddrar i bokkataloger, så får jag mycket läsinspiration från andra bloggar.

  7. Fast Harry Potter? 😯 Den serien tycker jag hade kunnat vara bra mycket längre 😁 Och Agatha Christies böcker? Älskar hennes författarstil. Finns det ingen serie du gillar som är längre än en trilogi? Hehe, kul att alla är olika! 😁

  8. Trilogier är ganska lagom men jag läser flera längre serier som jag inte tröttnat på än, men den finns det ett gäng serier som jag lagt på hyllan efter någon enstaka del…

  9. Föredrar numera trilogier. Att från början ta tag i en mastodontserie som pågått länge tar verkligen emot. Kan hoppa in i en sån lång serie mitt i, men har märkt att hur bra den än är prioriteras sen vidare inte alltid en sådan.

  10. Jag blir också överväldigad av för långa bokserier. Upp mot 6-7 böcker går bra, men jag skulle aldrig börja en 10+ serie i dagsläget. 🙂

  11. Jag har inte följt några serier i vuxen ålder. Jo, jag har läst Fogelströms Stad-serie, som var väldigt intressant och bra. Och så har jag ju läst Börjlinds deckarserie med fyra delar, start med Springfloden. Fyra känns lagom, på gränsen till för många. Vi får se om de får till en femte del där huvudpersonerna fortsätter att utvecklas och det fortfarande är intressant. Jag är inte, eller har i varje fall inte varit, någon deckarläsare, där det ofta blir serier kring en viss karaktär, så jag har mest läst fristående böcker.

    • Förstår. Jag inser själv att de längre serier jag faktiskt läst var när jag var tonåring så kanske är det en åldersgrej… ^^;
      Mindre tid ju äldre man blir haha XD

Leave a Reply

