Dubbelrecension: ”Svart vatten” och ”Ekon” av Camilla Jönsson

Idag blir det en dubbelrecension av två böcker av Camilla Jönsson.

Svart vatten: är en spökhistoria med fokus på olika sorters ensamhet. Huvudkaraktären, elvaåriga Agnes, har inga vänner. Hon brukade hänga med en tjej i skolan men de har glidit ifrån varandra på senare år. Men när Agnes tänker på det kommande sommarlovet hon har framför sig så ser hon fram emot tid att sitta hemma och läsa. Jag gillar att Agnes är självständig på detta sätt. Jag upplever detta som en ovanlig bild av ensamhet inom fiktion. Ensamhet är negativt för Agnes till viss del (hon vill ha någon att vara med i skolan och dela saker med) men ensamhet kan också vara positiv i lagom mängd då hon behöver tid för sig själv. Jag kan relatera mycket till Agnes eftersom jag själv behöver mycket ensamtid för att må bra. Samtidigt har jag också upplevt den där negativa ensamheten i skolan som barn.
Genom bokens gång inleder Agnes en ny vänskap med en jämnårig kille, Noel. Jag gillade att detta var en vänskaphistoria och inte en romans. Inte för att man direkt blir ihop med någon på riktigt i den åldern men det är skönt att Agnes inte ens funderar på att de skulle kunna bli ihop i framtiden eller så. De är bara bra vänner.
Själva spökhistorien var väldigt bra också. Jag gillade även fokuset på vatten och hur spökets historia också flöt ihop med ensamhetstemat.

En väldigt bra bok helt enkelt! Den får även ett extra plus för att Agnes läser två av mina favoritböcker: En världsomsegling under havet och Boktjuven. 🙂

Ekon: handlar om 15åriga Alva. En tjej som oftast hänger med folk utan att riktigt vara med. Hon bara får finnas där, men är egentligen ensam. En dag börjar en ny tjej i Alvas klass, Liv, och attraktion uppstår. Det finns mycket jag gillar med denna bok. Först och främst gillar jag att det är en lesbisk kärlekshistoria som är helt utan ”OMG jag är gay! Hur ska alla reagera?”. Jag säger inte att såna historier inte behövs men de är så vanliga och det är skönt att läsa en lesbisk relationsbok som har sitt fokus på annat. Det riktiga temat i denna bok är Alvas kamp för att stå upp för sig själv, göra självständiga val och förstå vem hon är och vill vara. Ett annat fokus är på smärtan i att vilja närma sig någon som egentligen är totalt onåbar. Inte för att Liv är elak eller nonchalant men hon mår så dåligt psykiskt att hon har svårt att släppa in någon. Hon vill släppa in Alva men hennes humör växlar ständigt och hon kan inte kontrollera svängningarna. Det är lika förvirrande för Liv som för Alva.
Alva når egentligen aldrig fram till Liv. De kan aldrig helt mötas mentalt. Det är ingen romantisk historia men en väldigt intressant och välskriven relationsbok. Inget sockersött utan något som känns äkta och mörkt.

Ja, så jag rekommenderar att kolla upp båda dessa böcker om ni får chansen 🙂

Har ni läst / vill läsa dem?

Vad tyckte ni i sånt fall?

8 thoughts on “Dubbelrecension: ”Svart vatten” och ”Ekon” av Camilla Jönsson

    1. missmagicgirl Post author

      Ja, jag rekommenderar bägge och håller med! Det är sån brist på tvåkönad vänskap. Det är synd att författare ofta tvingar in en romans vare sig den behövs eller inte ^^;

      Reply
  1. maaretta

    Jag håller med att vi behöver mer Tjej/kill vänskap böcker – det är ett faktum i livet som våra fiktiva värld har inte helt fattat. Så uppskattar det när det dyker upp 🙂
    Om du gillade “Ekon” kommer du nog gilla “Baby Jane” av Sofi Oksanen. Det har liknande teman och handling 🙂

    Reply

Leave a Reply

