Tematrio: Barn och ungdomsböcker (+ Magikonsult fanfiction!)

Tänkte hoppa på tematrion igen 🙂 Veckans uppgift hos Lyran är att lista tre bra barn och ungdomsböcker. Jag tänkte även passa på att dela ett jättesött fanfic som skrivits om min webserie Magikonsult 😀 ❤

Jag tänker vara extremt gammeldags i detta inlägg. Because thats how I roll? 😛

1. Nalle Lufs av Gösta Knutsson.
2. Tuss och Tuff av Gösta Knutsson.
3. Lotta-böckerna av Merri Vik.

Gösta och Merri har gett mig så många bra stunder. Nallle Lufs böckerna är söthetsöverdos som sjutton och humorn är underbar. Samma sak med böckerna om Tuss och Tuff. Lottaböckerna är otrolgit charmiga och roliga och håller fint än idag tycker jag. 🙂 Jag kan inte rekommendera dem tillräckligt mycket! 😀 *Fangirling*

***

Magikonsult har fått fanfiction igen vilket gör mig jätteglad! Jag blir så lycklig att min serie kan inspirerar och få andra att vilja fantisera vidare om karkatärerna. 🙂 Här är ett utdrag från fanficet skrivet av ScarletWhite:

Prim, with Lizzy on a boat: Thanks for saving me, in all ways possible, you’re my bestest friend in the whole wide world!!!
Lizzy (looking saddened): “Just a friend?”
Prim:”Well yes I…”
Lizzy: I don’t want to be just friends, if you wish we can be friends, but we could be so much more… Oh, you have something on your lips”
Prim: “Really? What?”
Lizzy: Me (and she kisses her tenderly…)

Läs hela HÄR.

LittleWhiteAngelWolf gjorde en fin illustration till historien:

Hoppas alla har en bra vecka!

Kram Magic!

30 thoughts on “Tematrio: Barn och ungdomsböcker (+ Magikonsult fanfiction!)

  1. Jag tänker göra lite shameless self promotion och listar böcker som jag har bloggat om:
    1. “Boken om allting” av Guus Kuijer. En vacker bok om familj, våld, mod med inslag av magisk realism. Det är en när-perfekt bok (oavsett kategorin). för nyfikna finns mitt mer detaljerad recension här: https://maaretta.wordpress.com/2016/04/08/the-book-of-everything-abuse-loyalty-and-misconceptions-through-the-lens-of-magical-realism/

    2. “Sex gånger Lukas” av Lygia Bojunga. Bojunga är en stor favorit, och hon oftast ger barn mer realistiska “lyckliga slut” där allt vänds inte om men barn ändå hittar ett sätt att hitta innestyrka. Speciellt den här boken är intressant med att helt öppet att det är ok att inte vara sams med elaka föräldrar: https://maaretta.wordpress.com/2016/04/17/seis-vezes-lucas-psychological-violence-and-why-its-ok-to-reject-abusive-parents/

    3. “Pappan och havet” av Tove Jansson: Moomin-seriens höjd punkt. Gestaltar otroligt fint ensamhet, identitet och (märkligt nog) äktenskapskris. Boken är också väldigt subtilt med dessa ömnen, mycket måste läsas genom raderna.

    Ska kolla in “Lotta”-böckerna någon gång 🙂

    • Det är alltid välkommet! 🙂 Älskar dina blogginlägg 🙂
      “Boken om allting” ska jag läsa snart. Är glad att jag fick låna den 🙂
      “Sex gånger Lukas” verkar också väldigt bra. Och jag håller med om pappan och havet 🙂 Den är ett mästerverk 🙂
      Åh, ja Lotta böckerna är så roliga 😀

  2. Måste nog ha läst en del Lottaböcker i min barndom, det där bokomslaget tycker jag mig också känna igen. Kul med sådana här flashbacks emellanåt! 🙂

  3. Kollade precis mitt konto på storytel, för när jag såg att du skrev om Lotta-böckerna så tänkte jag att “Oj, men det här har jag sett någonstans???” xD fast jag har själv inte läst dom. MEN dom finns som e-böcker i alla fall om jag skulle känna för att prova! woop woop! 🙂

    • Förstår, har inte läst just de hästböckerna men har läst andra Walströms ungdomsklassiker som var häst fokuserade som var väldigt bra.
      Ska kolla upp dem du nämner 🙂 Och Katy! 😀 Tack för länken 🙂

Leave a Reply

