Superman; an American Alien (comic recension)

I dag ska vi tala om ”Superman; an American Alien” skriven av Max Landis. En annorlunda gestaltning av DCs klassiska karaktär Superman, men en väldigt bra sådan 🙂

Max Landis är har ägnat sig mer åt manusförfattande, produktion och skådespelande i tvserier och filmer än åt comics. Men han gör ett riktigt bra jobb med detta seriealbum och efter vad jag hört av inbitna supermanfans så är det här mångas favoritäventyr med den klassiska hjälten.

Albumet är uppbyggt som kortare historier som följer Clark Kent (aka Superman) från att han är liten tills han är i 20-årsåldern. Historierna är väldigt olika sinsemellan och håller en fin balans mellan humor och allvar. Fokuset ligger på människan bakom superkrafterna snarare än på superhjälten. Man får se Clark växla mellan sårbarhet, osäkerhet, vilsenhet, arogans och självsäkerhet när han försöker hantera att leva med omänskliga krafter och förmågor. Det är en fin porträttering som får läsaren att verkligen känna med Clark som karaktär. 🙂

Varje historia har en egen tecknare och tecknarstil. Jag gillar det konceptet då det gör varje historia mer till sin egen grej. Och om man ogillar en tecknarstil så byts den snart ut dessutom, heheh ^^;

Mina favorithistorier i samlingen är ”Dove” och ”Angel”.

I ”Dove” är Clark fortfarande ett litet barn och han försöker hantera sina flygkrafter som löper lite amok. ^^ Historien visar på ett subtilt med effektufullt sätt Clarks rädsla för sina förmågor men också glädjen när han lyckas beästra dem, hans föräldrars oro och Clarks sorg över att vara annorlunda och ses som något konstigt av sina klasskamrater.

I ”Angel” är Clark i 20-årsåldern och hans barndomsvänner kommer för att besöka honom efter att han flyttat och blivit känd som Superman. Historien fokuserar på hur de glidit ifrån varandra, hur Clarks nya roll som superhjälte påverkar dynamiken i vänskapen och det blir tydligt hur mycket han förändrats. Han anar en svartsjuka hos vännerna över hur hans liv har förändrats. Men han inser genom historien att det som verkligen gnager i hans vänner är oro. De blir rädda när de hör om alla faror Clark kastar sig in i då de bryr sig så mycket om honom. Det är en fin historia och jag gillar hur den fokuserar på vänskap och relationer mer än på action. Det behövs såna delar ibland för att göra superhjältehistorier intressanta.

Avslutningsvis kan jag säga att jag verkligen rekommenderar detta seriealbum. Lugnt läsvärt!

Gillar ni Superman?

Har ni några favoritserier med honom?

8 thoughts on “Superman; an American Alien (comic recension)

    • Ja, han är en bra karaktär 🙂 Åh kul! Vet inte om jag läst något av dem. Är ibland så dålig på att komma ihåg
      skrivarnamn för comics. Men ska lugnt kolla upp dem 🙂 Tack för tips! 🙂

    • Förstår, Smallville gillade jag första säsongen av när jag var tonåring men kom ur serien i säsongerna efteråt.
      Av superman teserier gillar jag Lois and Clark bäst. Den är grymt cheesy men så himla gullig 😀 Blir alltid glad av den 😀
      Men av seriealbum kan jag verkligen rekommendera An American Alien 🙂

  1. Jag gillar Superman jättemycket, dock erkänner att jag känner till mest Tv och Filmversionerna. Gillar 70-talets filmerna, alltså “Superman” och “Superman II”. Samt “Lois and Clark”. Men jag gillar superhjälptar som är boy/girlscouts. Intressant album, ska lungt kolla in den 🙂 (men är det typ så att Clarks vänner känner till att han är Superman?)

    • Ja, Lois and Clark är nog lugnt min favorit version av Supermna ska jag erkänna. Clark är bara så himla skön som karaktär där 🙂
      Men jag rekommenderar verkligen detta album med. 🙂 Det var riktigt bra. 🙂 Jo, hans vänner vet om att han är superman vilket var rätt skönt.
      Så han slapp ha dubbelev inför dem med 🙂

Leave a Reply

