Julboktag från Sizzen! :)

Jag blev taggad av Sizzens braiga bokblogg 🙂 Jag är lite sent ute med mitt svar med tanke på att julen är ÖVER NU! Men schhh! Vi låtsas som den inte är det 😉 eftersom denna tag är väldigt kul och jag är väldigt glad att jag blev taggad. ^_^ Så, dags att svara på jultemade frågor och bara för saken skull ska jag dekorera detta inlägg med julbilder som inspirerar mig 😀 Yay!

1. “You’re a Mean One Mr. Grinch”
Name a villainous character you couldn’t help but love.

Jag säger Tom Ripley från “The Talented mr Ripley.” Jag skulle inte säga att jag älskar honom men han är grymt engagerande trotts att han är väldigt mordisk av sig ^^; Definitivt en fascinerande och välskriven antihjälte som man bara vill veta mer och mer om.

2. “All I Want for Christmas is You”Which book do you most hope to see under your Christmas tree?

“The Satanic Verses” av Salman Rushdie eftersom en bokklubb jag är med i ska läsa den nästa månad 🙂

3. “Rudolph the Red Nosed Reindeer”
Name a character that overcomes major obstacles and learns to believe in themselves.

Coraline från Neil Gaimans bok Coraline. Coraline måste hitta mycket styrka i sig själv för att kunna rädda sina föräldrar från en mörk och farlig dimension. Läs mitt inlägg om Coraline HÄR

4. “Santa Claus is Coming to Town”
a) Which character do you think would be on the top of the naughty list?

Geoffrey från Marie Corellis “Sorrows of Satan”. Med sin girighet och pakt med djävulen och allt… Jultomten uppskattar inte sånt LOL XD

b) Which character do you think would be at the top of the nice list?

Mavis Claire också från “Sorrows of Satan.” Hon är ju faktiskt den mest perfekta, änglalika och goda människa som någonsin excisterat enligt den boken. (Himla irriterande dock tycker Magic ^^)

“Sorrows of Satan” är btw en av mina favoritböcker. Läs mitt inlägg om den HÄR

5. “Frosty the Snowman”
Which book just melts your heart.

Nästan alla Muminböckerna av Tove Janson har scener som får mitt hjärta att smälta

6. “Feliz Navidad”
Choose a book that takes place in a country other than your own.

Hmm, läser mycket som utspelar sig på andra platser än Sverige. Så tar i lite extra och väljer “Äventyr på rymdstationerna” av Arthur C Clarke. Söt scifi-bok för en yngre publik om en kille som vinner en resa vart han vill och väljer en rymdstation. De som arrangerat tävlingen är inte så nöjda med kostnaderna men går med på det tillslut ^^

7. “It’s the Most Wonderful Time of the Year”
Which holiday themed book do you use to spread the Christmas joy?

Jag antar “A Cristmas Carol” av Charles Dickens. Den är trots allt klassisk och har definitivt härlig julstämning XD

8. “Sleigh Ride”
Which fictional character would you choose to spend the holidays with (doesn’t have to be a love interest!)

Holly Golightly från “Breakfest at Tiffanys.” Jag är inte såld på allt i den boken men Holly är och förblir en episk karaktär som jag nog skulle ha väldigt roligt med 🙂

9. “Baby it’s Cold Outside”
Which book that you didn’t like would you sacrifice to a fire to warm yourself up in the cold?

Hmm… förmodligen “The School of Good and Evil”. Jag blev så frustrerad på den. Den hade kunnat vara så bra men sen tappade den bara greppet mer och mer. Nu när jag tänker på den morrar jag bara arg. *morrar argt*

Läs mitt inlägg om den boken HÄR

10. “Do you hear what I hear”
Which book do you think everyone should read?

”We Should all be feminists” av Chimamanda Ngozi Adichie. Otroligt bra bok som analyserar betydelsen av ordet feminist och talar om jämställdhet och varför… ja, varför alla borde vara feminister helt enkelt 🙂

Så det var mina svar. Jag taggar alla som vill göra den!

14 thoughts on “Julboktag från Sizzen! :)

  1. Jag älskar också Tove Janssons böcker! Kul att se att det finns andra som gör det också. Dessutom blev jag väldigt förvånad över ditt svar på fråga 6. Min pappa hade ett ex av den boken på engelska, så jag har läst den men hade ingen aning om att den fanns översatt till svenska. Kul det också.

  2. Vilken underbart rolig boklista. Jag har inte riktigt tänkt på att sånt finns, det ska jag hålla i minnet. Jag visste inte att A Christmas Carol fanns som bok, den ska jag absolut läsa innan nästa jul. ❤

    • Ja, a Christmas Carol var bok först. Hoppas du får tid att läsa den. Den är mysig. 🙂
      Men ja, kanske mer passande att vänta med den till nästa jul. Lite mer stämning 🙂
      Jättekul att du gillade taggen 😀 Tack!

  3. Vilken kul lista, den vill jag också göra. Ska försöka komma ihåg den till nästa jul. Får också julstämning av A christmas carol och Mumindalen värmer verkligen ens hjärta. Har inte läst på långa vägar allt Tove Jansson skrev om Mumindalen men det är verkligen en plats att läsa om när en vill fly verkligheten lite. Även om det inte alltid är solsken där så känns det som en varm och vänlig plats.

    • Åh gör det 🙂 Det var en jättekul tag att göra 🙂
      Åh ja, A Christmas Carol är en bra klassiker 🙂 Och numins värld kan man aldrig få nog av. 🙂
      Håller med om att mumindalen är en fin plats att drömma sig bort till även om karaktärerna har sitt mörker och djup också ❤ de är så godhjärtade och vill så väl 🙂

Leave a Reply

