Harley Quinns Greatest hits (comic recension)

Dags att skriva om min älskling Harley Quinn igen ^_^
Comicen vi ska titta på är ”Harley Quinns Greatest hits”, ett album som samlar en mängd olika historier med Harley från olika författare och tecknare 🙂

Harley Quinn är som ni säkert vet Jokerns flickvän i Batmans universum. Jag har bloggat om henne i större detalj HÄR.

Jag tror tanken med just ”Greatest Hits” är att introducera Harleys karaktär till nya läsare. På framsidan har de en bild av Harley så som hon ser ut i biofilmen ”Suicide Squad” trotts att hon inte ser ut så i någon av serierna i själva albumet ^^; Därför tror jag de var ute efter att fånga in filmfansen. Men jag tycker det är en väldigt bra samling av serier även för ett inbitet Harleyfan som jag. 🙂

Det har en bra variation av berättelser; lättsamma, roliga, mörka, allvarliga och alla med rätt slags Harley-galenskap och humor. Love! ❤
Det är kul att se så många olika inkarnationer av Harley också. Hon har genomgått en hel del olika utseenden sedan sin skapelse 1992.

Mina favorithistorier i samlingen var:

Batgirl, day one: Detta var Harleys första framträdande i själva serietidningen då hon ursprungligen bara var en karaktär i den animerade Batman tvserien. Historien fokuserar egentligen mest på Batgirl men jag tycker det är sann kvalitetstid med Harley också. Man får se henne i team med en annan kvinnlig onding, Poisen Ivy (I ship them!). Det finns många roliga scener och historien överlag är söt och kul 🙂

Holiday Story: jag gillade denna då man får se Harleys familj och veta mer om hennes bakgrund. Vänskapen mellan Poisen Ivy, Catwoman och Harley är också jättefin att se. Evil ladies needs to stick together 😉

Evil Anonymous: Upplägget för denna historia verkar väldigt kul till en början. Harley ska använda sin utbildning som psykolog till att ge terapi åt andra superondingar. Men slutet är riktigt mörkt och intressant. Kuslig och bra historia.

Min Harleysamling ovan… Ignorera Hulken som creepar i bakgrunden ^^;

Gillar ni Harley?

Läser ni comics?

14 thoughts on “Harley Quinns Greatest hits (comic recension)

  1. Har nog aldrig läst en superhjältecomic (förutom Modesty Blaise som jag gillar just för att hon inte är superhjälte). Blev ganska tagen av Harlequin i trailern till Suicide Squad och är öppen för att se superhjältar på film – om filmen får bra recensioner 🙂

    • Ah, jag tycker du borde testa genren nån gång. Men jag är om andra sidan en sån som älskar allt superhjälte relaterat.
      Så är det inte ens grej så kanske det inte är så lockande. ^^
      Men Suicide Squad tyckte jag var okej som film. Harley är väldigt bra men resten är lite sådär. Om du vill gå in på superhjälte filmer rekommenderar jag marvel filmren smycket mer. 🙂 Men, du kan ju alltid se suicide quad bara för att se Harley 🙂

  2. Jag läste mycket serier i tonåren, mest vuxenserier. Sen tappade jag bort serievärlden och det är först på senare tid som jag börjat läsa tecknat igen. Batman har jag helt missat. Tv-serien Gotham har jag däremot sett, hur bra som helst.

  3. Roligt med en greatest hits samling! Skulle vara kul att se om de gör en sådant samling med andra Batman skurkar, t.ex. Two Face eller Scarecrow 🙂
    “Evil Anynomus” låter jätteintressant. Var “Mad love” av Paul Dini med? Den historien är väldigt bra men sorglig.

    • Eller hur! 🙂 Ja, hoppas de gör så med fler. Det finns så många bra batman skurkar som förtjänar att lyftas fram 🙂
      Tyvärr var inte Mad Love med. Vilket var lite konstigt med tanke på att den ju typ är den kändaste och en av de bästa Harley serierna. Väldigt sorgs men grymt bra.

Leave a Reply

