A Dream of Wessex av Christopher Priest

Idag ska vi ta en titt på sciencefictionboken A Dream of Wessex av Christopher Priest från 1977. En bok jag verkligen föll för. 🙂

A Dream of Wessex handlar om en forskargrupp. De har skapat en artificiell värld kallad Wessex som de kan koppla upp sina medvetanden till. Världen är skapad för att vara en idealvärld och genom att gå in i den hoppas forskarna på att kunna komma på sätt att förbättra den riktiga verkligheten. Men när de är uppkopplade till Wessex så minns de inget av den verkliga världen. De tror att de fötts i Wessex. När de kopplas loss ur Wessex får de tillbaka alla minnen och minns både den verkliga världen och sitt alternativa Wessexliv.

Julia är den yngsta forskaren i gruppen. Hon ska hjälpa en kollega som fastnat inne i Wessexvärlden och som inte gått att koppla bort därifrån på två år. Men ett mörker från Julias förflutna är på väg tillbaka in i hennes liv. Henns ex Paul vill bli en del av Wessexgruppen och hotar att förstöra allt Julia älskar…

Denna bok är väldigt speciellt upplagd eftersom man får följa karaktärerna både i Wessex och i den verkliga världen.
Christopher Priest har skapat en riktig bladvändare. Det dröjer mycket länge innan man som läsare vet hur allt hänger ihop och han har fördelat informationen på ett briljant sätt så läsaren alltid vet tillräckligt för att hänga med samtidigt som viljan att förstå mer av världen höjer spänningen.

Karaktärerna känns verkliga och jag var väldigt engagerad i Julia. Hennes val frustrerade mig ibland men jag förstod varför hon gjorde dem. Paul misshandlade Julia både psykiskt och fysiskt när de var ihop och även efter att hon brytit sig loss från honom så hade han ändå en otäck makt över henne. Jag tycker Paul var skickligt beskriven. Han var så extremt obehaglig just eftersom hans psykiska terror av Julia var så manipulativ och låg under ytan större delen av tiden. Han kunde säga saker inför andra som ingen förstod var en attack mot Julia men det var tydligt för henne. Samtidigt som han fick henne att tvivla på sig själv. Tänka att det kanske var hon som överreagerade eller var paranoid. Vilket var precis vad han ville uppnå. Det var obehagligt att läsa men skickligt skrivet.

Men jag hade önskat att Julia varit mer självständig när hon försöker vinna över Paul. För nu är det en annan man vars kärlek ger henne kraft och jag hade gillat om hon hittat den kraften inom sig själv istället. Samtidigt är det nog ganska realistiskt att en person som blivit så nedbruten och isolerad behöver någon utomstående att ta stöd mot.

Det största temat i boken är verklighet och dröm. Vad gör något till verklighet? Om något känns äkta är det äkta då? Skulle en dröm eller fantasivärld kunna bli äkta om vi tror på den tillräckligt starkt?

Att läsa denna bok fick mig att tänka på vår tids liv på nätet. Onlinespel och communitys på webben blir som en parallelltillvaro till vår vanliga värld. Det som händer online är ingen låtsastillvaro. Riktiga vänskaper och kärleksförhållanden sker över nätet. Mobbing på nätet är ett lika stort problem som mobbing i den ”vanliga världen.” Precis som i ”A Dream of Wessex” har vi skapat en alternativ värld som är lika äkta som den vi ursprungligen kom från och förmodligen kommer gränserna bara bli tunnare och tunnare mellan dessa världar…

”A Dream of Wessex” är en riktigt fascinerande scifi bok som jag rekommenderar till alla. 🙂

Har ni läst den / vill läsa den?

(Denna bok är mitt tips i Kokos tävling)

14 thoughts on “A Dream of Wessex av Christopher Priest

  1. Undrar om jag inte skulle ta ett lyckligt låtsasliv hellre än ett olyckligt riktigt? Eller om man tar det i Matrix-termer, jag skulle nog ta det blå pillret… Fast är mycket osäker. Låter som en intressant bok oavsett 🙂

    • Ja, det är ett komplicerat val. Det är lite matrix över det med en alternativ värld och en riktig. 🙂
      Jag tror jag skulle välja den verkliga världen… samtidigt så kan man ju ifrågasätta vad som är verkligt och inte i båda världarna.
      Kanske kan en artificiell värld bli mer verkligen än den ursprungliga världen… Hahah men blir snurrig 😛 Men ja, jag rekommenderar boken 🙂

  2. Å, så spännande. Som du säger så låter det som att den är aktuell trots att den är nästan fyrtio år gammal. Det är ofta intressant att läsa äldre scifi, just för att vissa saker känns oerhört daterade och andra förbluffande insiktsfulla. Lägger den till läslistan.

    Har du förresten någonsin sett Gaslight med Ingrid Bergman? Den är ett typexempel på manipulation som har till mål att göra kvinnan osäker på verkligheten. Den är så bra att “gaslighting” blivit ett begrepp.

    • Ja, den har hållit riktigt bra verkligen och känns nästan mer aktuell nu 🙂 Hoppas du kommer gilla den när du läser 🙂

      Åh, är bekant med det begreppet men har inte sett filmen. Ska definitivt gör aset. Tack för tipset!

  3. Nu vill man förstås läsa denna, noteras! Gillar verkligen sådana böcker som får en att tänka vidare och som kan få oss att fundera i andra perspektiv än de invanda. Scifi kan medvetandegöra omständigheter som man inte alltid reflekterar över, helt klart. Fin recension! 🙂

    • Vad kul! jag rekommenderar den verkligen! 😀 Den fick mig verkligen att fundera i intressanta och roliga banor.
      Jag håller med om att scifi i allmänhet är bra på att skapa världar där vi kan få fundera över frågor som kanske inte kommer upp i vardagen men som ändå går att relatera till vår egna värld 🙂 Tack! Så kul att du gillade mitt inlägg 🙂

  4. Låter väldigt intressant. Jag gillar sci-fi rent generellt och skapade världar är spännande. Älskade Matrix. Boken finns i svensk översättning också, ännu bättre!

  5. Storyn låter spännande, lite som Tad Williams Otherland. Själv har jag bara läst The Prestige av Priest och upplevde att hans stil var lite svår att komma in i. Tänker på det du säger om Julias självständighet — skulle kunna tänka mig att det också kan ha att göra med när boken är skriven.

    • Ja, den var jättebra. Och tack för tipset om Otherland. Ska kolla upp den 🙂
      Jag tyckte inte stilen var svår alls i Wessex. Men The Prestige är väl viktoriansk tid så kanske är den skriven för att kännas mer gammeldags?
      Det brukar vara störande om författaren gör sig till för mycket för att vara tidstypisk. ^^;
      Jo, jag tror att när det gäller Julias självständighet så är boken ett barn av sin tid. 😛 Tyvärr.

  6. Intressant när du beskriver Paul´s manipulation. Jag tror att på engelska heter det “gaslighting”. Åsa Grennvall beskrev en likadant grej hon upplevde själv i serien “Den sjunde våningen” där hennes pojkvän som misshandlade henne också bröt ner henne med att säga s.k. “neutrala” saker om andra och världen, vilket Åsa då skulle förstå att det var en attack mot henne egentligen. Det är mer vanligt i “abusive” relationer än vad folk tror. Bra att även denna aspekt tas upp i denna bok.
    Låter väldigt mycket Matrix måste säga 🙂

    • Känner igen det uttrycket men hade glömt definitionen. Intressant. Det är verkligen exakt det som Paul gör.
      Det är så hemskt. Jag får kolla upp Åsas bok nån gång.
      Ja, det är lite matrix över denna bok. Det vore coolt om den blev film nån gång. Skulle verkligen kunna se den som det. 🙂
      Tack för din intressanta kommentar! 🙂

Leave a Reply

