Tematrio: öar i böcker

Dags för tematrion igen! Denna veckas uppgift är att lista tre böcker som utspelar sig på en ö.
Ööööh…. nu ska vi se… ^^;

Hemsöborna av August Strindberg: Detta är min favoritbok av Strindberg och faktiskt en favoritbok i allmänhet. Den följer livet på en gård på (you guessed it!) Hemsö. Det är en väldigt psykologisk bok om kärlekens destruktiva kraft och är både rolig, rörande och sorglig.

Treasure Island av Robert Louis Stevenson: Jag har recenserat denna bok i detalj HÄR. Nepp! Magic gillade den inte! Oh no! Men om någon ö är klassisk så är det ju skattkammarön så ja… Jag var typ tvungen. LOL 😄

Pappan och havet av Tove Janson: Detta är min favorit av muminböckerna. Den är den mest vuxna av muminböckerna. Muminpappan går igenom en slags medelålderskris och drar iväg med sin familj till en ensam ö. Den är vacker, rörande och vemodig men också med värme och humor.

Vad kommer ni på för öar? 🙂

33 thoughts on “Tematrio: öar i böcker

  1. Skattkammarön tänkte jag också på. Dessutom kommer jag att tänka på Trollkarlen från Övärlden. I den världen finns en massa öar. Detsamma gäller Shadowbridge. Visserligen utspelar sig större delen av handlingen på själva Bron, men det finns dessutom flera olika öar, och ett par delar av boken utspelar sig på dem. Och så finns ju Den svarta ön (i serien om Tintin). Slutligen en av mina favoritvärldar – Dinotopia – som ju faktiskt är en stor ö.

  2. Du lyckades verkligen med tre välkända ö-berättelser! Jag tyckte det var lite knepigt först, men sedan insåg jag att det finns hur mycket som helst som utspelar sig på öar.

  3. Pappan och havet måste jag läsa! Den ö-bok jag först kom på är En mörderska bland oss av Hanna Kent, utspelar sig på Island. Tror att Lyran tipsade om den, väldigt bra bok.

  4. Jag älskar Hemsöborna! Vissa bitar är ju ohyggligt roliga. Såg att tv-serien finns i Öppet Arkiv nu, så jag får passa på att se den vid tillfälle 🙂

  5. Inte Maresi? Jag är förvånad 🙂 Den tänkte jag genast på när jag läste “ö” (har inte gjort trion, dock). Nu finns förresten den utlovade Naondel-utlottningen på min blogg, du har en vecka på dig.

Leave a Reply

