Vi kom över havet av Julie Otsuka

Nyligen läste jag boken ”Vi kom över havet” av Julie Otsuka. Det är en historisk roman som skildrar japanska postorderbrudars liv när de reser till San Francisco kort efter första världskriget för att gifta sig med japanska män som redan har etablerat sig i USA.

Boken är extremt bra men också väldigt unikt skriven. Boken är berättad i vi-form. Man följer ett obestämt antal karaktärer och ingen får mer plats än någon annan. Inget öde följs extra mycket och inget namn sticker ut. Det var ett speciellt grepp som jag verkligen gillade. En kompis berättade att vi-greppet hade uppstått av en slump när Otsuka börjat skriva. Hon hade läst så många faktaböcker och beskrivningar av den här tiden där fokus låg på gruppen istället för individen. Därför föll det sig naturligt.
Språket är poetiskt och flyter väldigt bra. Det är en bok som funkar bra att streckläsa.

Man får inblick i öden som är smärtsamma och berörande. Det är tungt att följa de unga flickorna som lämnar allt bakom sig för att gifta sig med män de aldrig träffat i hopp om ett bättre liv i Amerika. De bär med sig foton av sina tillkommande och brev där männen berättar om sina fantastiska karriärer. Men väl framme visar det sig att breven var fyllda av lögner och de unga männen på fotografierna är egentligen gamla. De japanska flickorna får arbeta hårt. Vissa blir misshandlade av sina män. Vissa slutar som prostituerade. Vissa får barn. Vissa får missfall. De möter rasism i olika former. Vissa kämpar och vissa ger upp…. Det är hemska, svåra livsöden man får följa och att läsa boken är som att bevittna en flod av liv och människor som forsar över sidorna.

Välskriven och väl researchad!


Julie Otsuka ovan.

Det är verkligen en mycket stark bok som imponerade djupt på mig. Rekommenderas!

Har ni läst / vill läsa ”Vi kom över havet”?

18 thoughts on “Vi kom över havet av Julie Otsuka

  1. Jag tyckte det var en fantastisk läsupplevelse, mycket tack vara berättargreppet som var briljant. Hur man skriver en fackbok som inte är en fackbok, typ. Jag tyckte också att man kunde se spår av det här berättandet i hennes tidigare bok When the Emperor Was Divine, så jag skulle kunna tänka mig att tanken fanns där redan då. Alltså hur man ska hantera många olika berättelser.

    https://bilderord.wordpress.com/2015/06/15/the-buddha-in-the-attic-2011/

  2. Jag har hört mycket bra om den här boken, men är inte säker på att det är en bok för mig. Men din recension gör mig iaf betydligt mer nyfiken, så kanske en dag. 🙂

Leave a Reply

