Höstläsningstag!

Jag hittade en rolig tag på youtube om höstläsning. Hösten är min favoritårstid så därför skriver jag mer än gärna ett höstläsningsinlägg. Varning för massor av höstporrbilder i detta inlägg btw 😉

1. Är det några speciella böcker du planerar att läsa under hösten?

Jag är ganska impulsiv med böcker just nu och planerar inte så mycket. Men jag håller i alla fall på med mangan “Natsumes Book of Friends” och är på bok två. Just nu är jag ute på ett epic quest för att samla på mig fler av mangaböckerna! Ghaa! Var är ni??? ^^;

2. September är förknippad med skolstart. Vilken bok tyckte du bäst om att läsa i skolan? Och vad var / är dina favoritämnen?

Jag hade otur med böcker i skolan. Min lärare ansåg att det var en bra idé att läsa “Rötter” av Alex Haley högt för oss när vi var tolv vilket var en hemsk upplevelse för mig. Det är en bra bok men beskrivningarna av våld och förtryck gjorde mitt tolvåriga jag så illa berörd att jag fick gömma mig på toaletten. Två år senare tyckte en annan lärare att det var en bra ide att högläsa “Låt den rätte komma in” av John Ajvide Lindqvist för oss. Jag fick återvända till mitt gömställe…
Min nuvarande folkhögskola är bättre än vad min grundskola var. Vi har läst en hel del mumin som jag älskar! 😀 ❤
Mitt favoritämne i skolan har nog alltid varit svenska då jag ju gillar att skriva. 🙂

3. I oktober är det Halloween. Gillar du läskiga böcker och filmer och i så fall vilka?

Min favoritskräckbok är ”The Haunting of Hill House”. Sååååå bra! Bloggade om den HÄR. Jag har gjort en tipslista på bra skräckfilmer HÄR. 🙂 Halloween är min absoluta favorithögtid. Läskiga filmkvällar, böcker, pynt och maskerader! Kan det bli bättre? ^___^

4. Vilken bok passar för mysläsning under mörka höstkvällar?

Jag är ju ett fan av gamla Walströms ungdomsböcker och har läst dem sedan jag var liten. (En del av min samling under) Mitt bästa tips är Merri Wiks Lotta-böcker. Alltid lika roliga och mysiga! Tvillingdetektiverna av Sivar Ahlrud och Fröken Sprakfåle av Lisa Eurén-Brener är också härliga 🙂

5. När du har krypit upp i soffan med en mysig bok, vad vill du dricka för varm dryck?

Jag gillar att variera mig. Kaffelatte är väl favoriten men chailatte eller varm choklad är aldrig fel heller 🙂

6. Har du några höstplaner du ser fram emot?

Jag har en hel del egna projekt relaterade till både mitt tecknande och mitt skrivande som jag ser fram emot att förverkliga. Men det är hemligt ännu 😉 *ler mystiskt*

Jag taggar:
Vargnatt
Just här just nu
Petras bokblogg
Annamarias
C.R.M Nilson
Vadviläser
MsHisingen
Natsumisan
I Bokhyllan
Stridigheter
Ruby soup with pearl juice
K
atslaven Koko

Jag hoppas ni också njuter av höstens intågande och har många mysiga planer 🙂

47 thoughts on “Höstläsningstag!

  1. Kul svar. Jag gillar också de där gamla Wahlströmsböckerna. Tyvärr tror jag inte jag har läst just Merri Viks Lottaböcker men andra böcker av henne och en annan serie om en tjej som heter Lotta som är väldigt rolig. Jag älskar också Tvillingdeckarböckerna. Som tur är för mig, köpte min mamma en eller två av de tidiga böckerna i serien till sig själv och dessutom några till för att ge till sin lilla dotter när hon blev större och kunde läsa själv, så jag har kanske fyra-fem stycken. Önskar jag hade fler. De allra äldsta är de jag tycker bäst om. Dessutom har jag fått en gammal Sprakfålebok av min mamma som själv fått den av sin mamma, som i sin tur fått den av sin syster, så den är verkligen gammal. Här är mitt svar: http://tonica.dreamwidth.org/130189.html.

      • Ja, jag har för mig det. Har inte läst dem på flera år. Jag är mitt i en utdragen flytt, men så snart jag har fått tag i alla mina böcker ska jag kolla upp dem. En av dem ska heta Lotta i klistret. Det handlar om en rätt så ung tjej (ca 12 år, tror jag) som bor i Stockholm och har ett gäng kompisar, mest killar. I den här boken åker hon och bästisen Korven ut till skärgården och råkar ut för en massa jättekul förvecklingar. Jag kollade upp de där andra böckerna av Merri Vik och jag har läst några av Kaja-böckerna och så några till på listan.

      • Ah, kul. Återkom gärna om det 🙂 Merri Vik var en så grymt bra författare. Humorn är klockren 😀 Kaja har jag bara läst någon bok om men minns att jag gillade 🙂

      • Oj, måste varit väldigt trött igår. Tjejen som åkte ut till skärgården mm heter inte Lotta utan Fia. Författaren heter Pia Höök. Den andra boken jag har heter Fia gör en tavla, där Fia vinner en teckningstävling. Jag önskar jag hade många fler i serien, för de är verkligen roliga. Men det finns faktiskt en Lotta till, en tjej som blir sjuksköterska. Författaren heter Solveig Widholm. Den bok jag hittade ute på nätet var en mycket tidigare upplaga än min. Hade ingen aning att de skrevs i början på sextiotalet. Om jag minns rätt nu, finns det fyra böcker i serien, i alla fall var det så många jag hade.

      • Definitivt. Risken är att den är i sommarstugan dock eftersom jag har ännu fler av mina Walströms där tyvärr… Men ska komma ihåg att leta fram den nästa gång jag är där 🙂 Skratta är alltid bra 🙂

  2. Pingback: Höstläsning | justnujusthar

  3. Pingback: Hösttaggad – En kattslavs dagbok

  4. Pingback: Fall Time Reading Tag! | Ruby Soup with Pearl Juice

  5. Tack för taggen, tog lite tid, men höst är det ju fortfarande 🙂
    Älskade Lotta- och tvillingdetektivböckerna, Sprakfåle tror jag aldrig att jag läste. Får nästan lite dåligt samvete när jag läser om dina högläsningsupplevelser – läste en rysare (De tysta stegen bakom) för mina treor förra året. Den är skriven för åldersgruppen, men den var otäck…

    • Ja, du har tid på dig 🙂
      Åh kul att du också är ett Lotta och Tvilling-fan. De böckerna är awesome. Sprakfålen är lite äldre serie men väldigt mysig och rolig den med 🙂
      Ah, men en läskig bok som är till den åldersgruppen är ju ändå okej 😀

  6. Hej! sent till festen, men ska kommentera ändå 😀 håller med vad någon annan sa om din lärares val. “Rötter” kan jag förstå på viss sätt eftersom det är bra för unga vuxna att veta om historiens lite mer otäcka sidor, men “Låt deb rätta komma in” blir man lite förbannad på. Typ skolan är obligatorisk och om man ska läsa en bok om sexuellt utnyttjade barn så ska man varna i förväg. usch vilken lärare! Tack för tagget 😉

    • Ja, rötter kan jag också förstå även om det kanske borde ha funnits en möjlighet att lyssna / läsa en annan bok om man kände att den var för triggande.
      Men ja, Låt den rätte komma in är totalt obegriplig…. Jag är fortfarande djupt förundrad över den läraren…

Leave a Reply

