Bokblogsjerkan + Nytt Magikonsult!

I veckans jerka är fokuset på filmatiseringar av böcker. Ser vi filmatiserade böcker? Har vi sett någon filmatisering som varit bättre än boken? Är det någon bok vi vill ska bli film?

Jag ska svara på det men först vill jag länka till det nya avsnittet av min webcomic HÄR. Det blev ett avsnitt på fyra sidor denna gång. I detta avsnitt tar Prim över som berättare och vi får veta allt om hur hon blev kidnappad.
Har ni helt missat min serie så går den att läsa från början HÄR.

Nu över till jerkan. Jag är en sån som oftast tycker boken är bättre än filmen och ofta är jag emot filmatiseringen bara efter att ha sett trailern. Men det finns bra filmatiseringar. Kamikaze Girls av Novala Takemoto är minst lika bra som film som bok. 🙂 Så jag är för det mesta skeptisk mot filmatiseringar och brukar föredra boken… Men det finns undantag. Typ 😛 En bok jag gärna skulle vilja se som film är Da Vinci Koden. Fast som bra film och inte som den där misslyckade filmen som redan finns… ^^;;

Nu ska jag kolla in er andras svar 🙂

34 thoughts on “Bokblogsjerkan + Nytt Magikonsult!

  1. “Fast som bra film och inte som den där misslyckade filmen som redan finns” Haha det fick mig att skratta högt 😀 Jag vill också ha alla Robert Langdon böcker som skitbra filmer! Speciellt Änglar och Demoner, blev så besviken på den filmen.

  2. Jag älskar att se filmatiseringar av böcker som jag gillat. Egentligen även när jag blir besviken för då kan jag få spy ur mig massor av frustration och elakheter. Så blir jag from som ett lamm sedan 🙂

  3. Åh, underbara Prim. Jag blir alltid lika glad när det kommer ett nytt avsnitt av Magikonsult. 🙂

    Ang det här med böcker och filmer så föredrar jag i regel också oftast boken. The Hunger Games har lyckats bra i sina filmatiseringar dock, och Harry Potter med (för det mesta. kommer aldrig att komma över hur man följer sjunde boken till punkt och pricka, för att sedan tro att man ska kunna ändra på slutstriden mellan HP & Voldemort och göra den bättre än Rowlings. skandal!) The DUFF är också vansinnigt bra, trots att man ändrat så himla mycket från boken, så funkar den i båda formerna. Vet faktiskt inte vilken som är min favorit där. :).

    • Åh tack! Så glad att du gillar min serie! 😀 Både jag och prim blir glada 😉
      Det var roligt att göra ett lite annorlunda avsnitt med Prim i huvudrollen 🙂

      Ja, jag tror att det där med att filmatiseringar ofta är sämre beror på att bokmediet och filmmediet är så grymt olika.
      Det är helt olika sätt att berätta en historia och ibland är det svårt att översätta bok till film ^^;
      Jag tycker att Hungergames filmerna blev bättre o bättre. Var inte helt såld på första filmen men de senare är bra. 🙂 Och håller HELT med om Harry Potter! 😀
      The Duff har jag verken sett eller läst. Borde kolla upp bägge 🙂

      • Haha, jag blir lätt lite upprörd när jag börjar diskutera HP filmerna. Vissa tycker jag är fantastiskt bra, och vissa undrar jag vad fan man höll på med (femte filmen, hur kan man göra den längsta boken till den kortaste filmen?). Och nu måste jag avbryta mig innan jag går igång igen.. 😛
        Men ang THG så ja, första filmen tappade mycket av det som var bra från boken. Andra filmen är min favorit. 🙂
        Och THE DUFF måste du läsa/se. Filmen är en supercharmig komedi, och boken krossar ditt hjärta en aning. 😉

      • Hahaha jag vet hur det är 😄 De gjorde vissa märkliga val i HP filmerna. ^^
        Ja, i andra THG filmen börjar filmserien ta sig 🙂
        Åh, här ska inköpas The Duff! 😀

  4. Jag är inne på din linje när det gäller att bokmediet och filmmediet är så olika, jag skriver om det i mitt bloggjerkainlägg i dag. Jag kunde faktiskt hitta fyra tv-serier/filmer som jag tycker är bättre än böckerna 🙂 Och en dålig bok som kommer att bli bra som film. Jag är nog faktiskt ganska fanatisk när det gäller både böcker och film 🙂

  5. Svårt med adaptioner tycker jag. Å ena sidan borde man försöka se filmen som ett fristående verk, å andra sidan kommer den ju otvetydigt ur en litterär förlaga och är därmed inte ett helt fristående verk. Bra adaptioner skulle jag säga är sådana som antingen blir en slags levande version av boken (dvs rel bokstavstrogen) eller sådana filmer som har lagt till något eget samtidigt som de bevarat bokens grundelement. Hunger Games-filmatiseringen tycker jag var helt ok i den första filmen, men sedan blev det uppenbart att filmerna inte kunde inkorporera allt det som böckerna innehöll. Till skillnad från tex Divergent-serien där filmerna nästan är bättre än böckerna eftersom de lyckats renodla det som blivit rörigt i dem. Plus att jag inte uppfattar dem och deras värld som lika genomtänkta som Hunger Games. Första Maze Runner tyckte jag också var en schysst adaption. Alla dessa tre är dock väldigt trogna förlagan, vilket jag gissa är en del av deras poäng eftersom de vill locka bokfansen till biograferna. Ska man hitta mer egensinniga adaptioner tänker jag tex The Revenant, Clockwork Orange, The Road eller No Country For Old Men

    https://bilderord.wordpress.com/2011/05/04/x2-no-country-for-old-men-2005-och-2007/
    https://bilderord.wordpress.com/2013/02/06/x2-the-road-2006-och-2009/

    • Detta är en klockren sammanfattning: “Bra adaptioner skulle jag säga är sådana som antingen blir en slags levande version av boken (dvs rel bokstavstrogen) eller sådana filmer som har lagt till något eget samtidigt som de bevarat bokens grundelement. ”
      Håller fullkomligt med! Tack för länkarna! Ska kolla in dem! 🙂

    • Eller hur! Filmen var verkligen en stor besvikelse för mig. 😦 Det värsta är att folk ofta säger till mig att de inte vill ge boken en chans pågrund av filmen och det känns synd.

  6. Det händer rätt ofta att jag ser filmatiseringen innan jag läst boken. t.ex. “Vi måste prata om Kevin”. Sen så ser jag rätt ofta filmatiseringar av böcker om de har fått positiva reaktioner från kritiker eller publik. Bara hur det går. 🙂

Leave a Reply

