Fem favoriter i augusti 2016

Dags för fem favoriter igen! I slutet av varje månad listar jag fem favoritsaker jag gillat under månaden. Det kan vara allt från böcker och film till godis och prylar.
Om ni också listar fem favoriter så berätta det gärna för mig och länka ert inlägg här! Så vi alla kan dela våra tips och glädjeämnen!

I detta inlägg fangirlar jag bland annat över Elin Wägner, gamla leksaker och tipsar om en cool stop motion serie 🙂

Gamla leksaker: Jag har tittat mycket på pinterest senaste månanden på vackra äldre leksaker som de ovan. Är väldigt förtjust i pastellfärger och saker som är sådär överdrivet sött. Vissa överdrivet glada leksaker kan dessutom kännas lite kusliga. De är liksom misstänkt glada… 😮 Det blir något mardrömslikt över dem. Men det gör dem bara ännu mer intressanta och fantasieggande. De är verkligen något som inspirerar mig just nu 🙂

Elin Wägner: Jag och min mamma har under denna månad haft Elin Wägners böcker som högläsning för varandra. Det har varit så mysigt och jag har verkligen upptäckt vilken bra författare Elin var. Hennes böcker är väldigt humoristiska och bra skrivna. De ger också en tydlig bild av kvinnors liv på början av 1900-talet i Stockholm vilket är både intressant och tragiskt att läsa om.

Harley Quinn: Har varit extra inne på Harley Quinn sen Suicide Squad filmen. Hjälp vad bra hon var i den! (Filmen vore inget utan henne!) Så jag har läst mer comics med henne igen, rebloggat Harley-fanart på nätet och köpt ännu en Harleyfigur. Hjälp vilken nörd man är…. ^^;;

Gamla klipp med Marilyn Monroe och Clara Bow: Marilyn Monroe och Clara Bow är två av mina absoluta favoritskådespelerskor. Nyligen hittade jag en fantastisk youtubekanal som samlar massor av sällsynta Marilyn Monroe klipp. Det är så intressant att lyssna på intervjuer med Marilyn. Gå in HÄR.
Clara Bow finns det tragiskt nog väldigt få klipp med där hon är sig själv och inte skådespelar. Men jag har hittat ett i alla fall där man får se en glimt av Clara utanför filmernas värld som går att ses HÄR. Haha, jag och min besatthet för gamla filmstjärnor alltså… vad ska det leda till? *Magic börjar bygga en tidsmaskin*

Nessis stop motion: Här är mitt bästa tips denna månad. Min vän Nessie gör en jättebra serie på youtube som hon animerar, skriver och röstskådespelar i.
Serien handlar om två väldigt olika systrar: Den populära Chole och den alternativa Julie. Det är en väldigt söt serie med mycket humor samtidigt som den tar upp utanförskap på ett bra sätt. Det är också fantastiskt roligt att se alla fint stylade dockor, alla välgjorda bakgrunder och häftiga dockskåpsaker. Nessie gör en del av kulisserna och docksakerna själv vilket är så häftigt. Jag är så impad och ser fram emot att se hur det ska gå. Verkligen mycket sevärd!

Jag lägger in första episoden här under:

Låt oss avsluta med lite bonusbilder igen! Jag är så rörd och lycklig över att folk gör fanart till min webcomic Magikonsult.

SummerPeaches96 ritade Prim på stranden. Älskar bilden! Så vacker och charmig. SummerPeaches96 gör själv en jättebra comic HÄR.

Jenny Hannula gjorde denna bedårande bild av Prim. Tycker den är så perfekt och härlig! 🙂 Jenny gör en fantastisk comic HÄR.

Ja, de var mina favoriter för denna månad! 🙂

Vad har ni gillat den senaste månanden?

11 thoughts on “Fem favoriter i augusti 2016

  1. Jag tycker också om gamla leksaker, men jag ser inget kusligt med dem. För mig är de bara mysiga. Fast det är förstås mina egna gamla leksaker. Just nu fangirlar jag inte så mycket, så jag skriver nog inget motsvarande inlägg. Jag skulle inte få ihop fem favoriter. Men jag har i alla fall ett par tv-favoriter – Muminfilmerna och sf-serien Dark Matter.

    • Jag kan tycka att antika dockor och sånna där galet leende kaniner (som bilden) är lite “nightmare fuel” ^^; Men det är också den dimensionen av den typen av leksaker som fascinerar mig. De ger dem både en söt ljus sida och en mörk sida som sätter igång min fantasi 🙂
      Men mina egna gamla leksaker innehåller också brat trevlig minnen 🙂
      Åh jag älskar mumin filmerna! Bra val! 😀 Såg dem mycket som liten men älskar dem även nu som vuxen 🙂
      Dark Matter har jag fått tips om förut. Kanske dags att kola upp den nu 🙂

  2. Åh, kaninerna på tredje bilden ser ju jätteläbbiga ut. Och Harley Quinn är ju fantastisk! ❤
    Augusti känns som en ganska tung månad för mig, så jag har svårt att komma på 5 favoriter. Lässvacka, trötthet, och dåliga blodsockervärden har liksom sugit musten ur mig. Men extra mycket gillade jag Suicide Squad, Harry Potter and the Cursed Child och Alena. Så jag kör på dem den här månaden. 🙂

    • Eller hur! Jag gillar hur de är en sån motsägelse: de ska vara söta men ser så himla elaka ut XD Gillar den där motsägelsefullhetens i bilder. 🙂
      Ah, synd att Augusti inte var en så bra månad. Jag hoppas september blir bättre ❤
      Men bra favoriter! jag måste verkligen läsa the Cursed Child och Alena mycket snart 🙂
      Harley besattheten har verkligen ökat här hemma. ^^;; Men det är svårt att hjälpa 😀

    • Tack! Vad roligt att du tycker det. 🙂 Jag tycker själv det är kul att gå tillbaka o se vad jag var inne på de olika månaderna. 🙂 Roligt att se tillbaka på.
      Wägner är jättebra. 🙂 Hoppas du får tid att läsa snart!

Leave a Reply

