Haul och minnen från Världens Längsta Bokbord

Ni kanske minns mitt inlägg från förra året från Världens Längsta Bokbord? Det är i alla fall ett event som anordnas varje år då bokaffärer ställer ut bord längs hela Drottninggatan i Stockholm och tillsammans bildar ett långt bord av böcker. 🙂 Det är lugnt en av mina favoritdagar på hela året 😀

Förra året var det galet varmt. Solen attackerade med enorma brännande strålar och jag blev tvungen att dricka en expressofrapino för att överleva. (En stor uppoffring naturligtvis… 😉 )
I år var det också så pass varmt i luften att jag fick ta till frapinon igen medan jag gick och browsade.

Men i år var himlen mulen och ganska snart blev det regn. Vilket resulterade i att böckerna var tvungna att skyddas under presenningar.
Det var ganska uppstressande för mig då presenningarna aldrig lades ut så de täckte allt och jag var tvungen att bevittna hur vackra gamla böcker täcktes i vattendroppar! Uhh…. inte ok… *gråter*

Eftersom jag inte hade paraply så blev det snart så att jag sprang mellan de bokstånd som hade tak (vissa var väl förberedda) och tittade mest i dem. Så jag missade säkert en massa viktigt men vad gör man… Ghaaa!

Vid Sergels torg var det fokus på serier och där hittade jag skaparen till serien SPEJS som jag följt på nätet. Jag köpte en upptryckt utgåva och fick den fint signerad med en illustration av huvudkaraktären. 🙂

Ser ni så fint! *Får hjärtögon*

På tal om inköpen låt oss gå över till min ”lilla” haul:

En biografi om Marilyn plus en Truman Capote historiesamling med en novell om Marilyn. De kände varandra IRL så den kan vara bra. 🙂

Myter och fin utgåva av illiaden. 🙂

Lite faktaböcker om bisarra böcker genom historien, urbana legender, Swedenborg och överklasskvinnors liv på 1800-talet. Jag har spridda intressen. ^^

Lite scifi 🙂

Kort liten bok om en munk som blir frestad av djävulen. Jag gillar ofta historier där djävulen är med som en karaktär… Haha ^^

The Pearl läste jag som yngre i förkortad version men minns den knappt. Har velat läsa om den länge så jag blev glad av att hitta denna. 🙂

Någon serie om en läskig docka. Jag älskar som känt läskiga dockor så det var självklart att den skulle få följa med hem ^^

En gammal vacker bok (med pingviner på! Mycket viktigt!) om en resa till Sydpolen. Ser verkligen fram emot att läsa den. Det klimatet är så spännande och äldre böcker om expeditioner till speciella platser känns så magiska. Boken har underbara gamla foton också. 🙂

Japp, det var årets skörd. 🙂

Brukar ni gå och titta när det är bokbord?

14 thoughts on “Haul och minnen från Världens Längsta Bokbord

  1. Någon gång måste jag åka och titta på det där bokbordet 🙂 Risken är väl att en köper alldeles för mycket böcker…

    Du ser ju ut att ha gjort några riktiga fynd! Den där sista boken var ju väldigt vacker.

  2. Åh, vad mysigt. Jag har aldrig varit på något liknande, men skulle givetvis gärna göra det. Och jag förstår att du blev stressad över blöta böcker. 😛

Leave a Reply

