Dubbelrecension: första och andra Ivy Pocket boken

Yay! Det är dags att prata om Ivy Pocket! Wohoo! It´s been a long time coming I think ^^;
Ivy Pocket är en fantasy komedi för yngre (men roar enligt mig alla åldrar). I detta inlägg ska vi tala om de två första böckerna i serien. En tredje är på väg! Yay! (inga spoilers här! Btw)

Anyone but Ivy Pocket (bok 1): I denna bok indroduceras vår hjältinna Ivy Pocket. Ivy är en mycket egocentrisk tolvåring som anser att hela världen älskar och dyrkar henne eftersom hon är så fantastisk. Världen håller dock inte med… hehe. Ivy är kammarjungfru men får sparken på grund av att hon alltid ställer till problem. Vilket Ivy själv inte kan förstå alls då hon bara anser sig hjälpa till på bästa sätt.
Men Ivy får snart ett nytt uppdrag: hon ska ta med ett smycke till en fin familj och se till att deras dotter får smycket på sin födelsedag. Det låter enkelt men onda krafter vill åt halsbandet och snart är Ivy indragen i ett vilt äventyr.

Någon sa till mig innan jag läst Ivy Pocket att humorn påminde om min egen webcomic. Vilket jag kan förstå då både min serie och Ivy Pocket-boken använder sig av greppet ”unreliable narrorater” för att skapa humor och ironi.
Ivy ser verkligheten på sitt eget sätt. Det är uppenbart för läsaren varför folk inte gillar henne. Men Ivy själv är helt omedveten om hur oartigt och illa hon ofta beter sig.
Men trots att Ivy kan vara väldigt störande för sin omgivning så har hon ändå ett hjärta av guld och vill verkligen väl. Som läsare tycker man om henne och jag gillar hur Ivy aldrig straffas för sin egocentriskhet. Inget i historien får henne att tagga ner eller bli ödmjuk vilket är härligt. Ivy är Ivy helt enkelt! 🙂

Det mesta rinner av henne och det är skönt att hon aldrig blir osäker på sig själv utan fortsätter glida fram med starkt självförtroende. Samtidigt är hon ingen ytlig eller lättsam karaktär. Hon har haft ett tungt liv och bär på mycket sorg inom sig. Hon vet inte vilka hennes föräldrar är och hon växte upp på ett barnhem där hon inte trivdes alls. Ivy är mycket för att berätta lögner om sin bakgrund och sina föräldrar. Kanske är detta hennes sätt att hantera sorgen av att hon inte fick ha den barndom hon skulle ha önskat sig. Genom första boken får hon reda på mer om sitt förflutna och man känner starkt hennes saknad av en riktig familj. Detta gör Ivy till mer än bara en skruvad, rolig karaktär. Hon är mångsidig och bär på många olika känslor.

Somebody stop Ivy Pocket (bok 2): I denna bok fortsätter äventyret från första boken. Komplotten tätnar och man får en ökad förståelse för allt som hände i bok ett. Jag tycker verkligen att bok två håller lika hög nivå som bok ett vad det gäller humorn och karaktärerna.
Men storymässigt så känns det som att det är mer ”build up” än ”payoff” (Magic slänger sig med engelska uttryck lol). Det är många trådar som är snyggt ihopvävda men boken känns inte som en egen avslutad bok.
Det känns som en halv bok och jag är lite stressad för att jag nog kommer ha glömt en massa viktig när tredje boken kommer ut nästa år… Nu låter det säkert som att jag dissar tvåan väldigt mycket vilket jag inte menar. För även om den inte känns lika tillfredställande som ettan plotmässigt så är den UNDERBAR! Ivy är en så unik och rolig karaktär och att läsa hennes onliners och tankar är bara så fantastiskt att det uppväger allt annat. Det är en riktigt mysig och underhållande bok och det jag stör mig på kommer med största säkerhet ursäktas när den sista boken kommer ut och allt som byggs upp och etableras i tvåan får blomstra ut.

Jag väntar tålamodigt. Typ. ^^ (representation av mig under:) 😛

Har nån av er läst Ivy Pocket böckerna? Om inte, vad väntar ni på? Do it! Do it! 🙂

P.S Böckerna är fint illustrerade också! D.S

12 thoughts on “Dubbelrecension: första och andra Ivy Pocket boken

  1. Jag älskar Ivy, hon är ju bara för charmig. Och längtar så efter andra boken, men eftersom jag läste första på svenska så vill jag vänta på översättningen. Så kul att du tyckte så mycket om dem. 🙂

    • Eller hur! Ivy är underbar! 😀 Ja, jag hoppas de är snabba med översättningen.
      Gillade andra boken väldigt mycket med även fast jag blev lite frustrerad av att alla svar på allt som byggs upp verkar vara sparade till bok tre. 😛 Men jag får snällt vänta. ^^
      Ja, jag är så glad att du tipsa mig om Ivy 🙂

  2. Vår tioåring började läsa den som högläsningsbok på kvällarna (läskontrakt som skolan har med alla elever i åk 1-9, att läsa högt 15 min/kväll), men hon blev inte så förtjust i boken. Märkligt, jag hade gissat att hon skulle älska den. Jag skall läsa den själv så snart jag kan, jag gillade Ivy Pocket, hennes rättframma personlighet fick mig att småskratta flera gånger 🙂

  3. Står sedan alldeles för länge i bibliotekskö på den här, men de håller fortfarande på att arbeta med den, suck. Det är något med engelska titlar som gör att hela processen tar fruktansvärt lång tid tydligen.

    • Ah, det där är så irriterande. När jag skulle läsa My Briljant Friend så försökte jag ställa mig i kö. Det fanns en bok i omlopp och jag hade nummer 300! 😮
      Om alla ska ha boken en eller två månader så skulle jag ju ha fått vänta i år haha 😄 Så det slutade med att jag köpte den X)

Leave a Reply

