Harley Quinn and Power Girl (comic recension)

I dagens inlägg ska vi ta en titt på ”Harley Quinn and Powergirl” skapad av Amanda Conner, Jimmy Palmiotti, Justin Gray, Stephane Roux och Paul Mount.
En väldigt rolig miniserie där min favoritcomictjej Harley Quinn teamar upp med Power Girl.

Harley Quinn är en klassisk karaktär ur DCs Batmanserier. Hon skapades för att vara Jokerns flickvän i ett avsnitt av ”Batman: the animated series” men blev så populär att hon tog större och större plats både i den animerade serien och i comicböckerna. Harley är inte fullt så galen som Jokern men nästan. Hon är en väldigt härlig och rolig karaktär. Läs ett långt inlägg där jag går igen en massa av hennes serier HÄR

I ”Harley Quinn and Powergirl” hamnar de båda titelkaraktärerna på en annan planet efter att ha råkat knuffas genom en portal. Snart är de indragna i att rädda en väldigt självgod kille vid namn Vartox som är superförälskad i Power Girl (till Power Girls irritation). Men plotten i sig är inte särskilt viktig i denna comic. Det som verkligen gör den rolig och läsvärd är dialogen mellan karaktärerna, slapstickhumorn och alla onliners. Harley är på sitt mest skruvade humör. Det är kul med kontrasten mellan flamsiga Harley och seriösa Power Girl. De är så olika men ändå ett förvänandsvärt bra team. jag hoppas att de får ha fler äventyr ihop i framtiden 🙂

På tal om Harley… Låt oss prata om hennes karaktärsdesign.

Nya Harley designen vs. klassiska Harley ovan. 

Magic för ett år sedan: Harley Quinn ska ha sin klassiska röda helkroppsdräkt. Så är det bara. Alla andra versioner är DUMMA! *överdramatiska arga gester*
Magic nu: ”Alltså, den nya designen för henne är ändå rätt snygg. Jag gillar att hon växlar kläder men ändå behåller samma stil. Så länge hon inte är fånigt och opraktiskt sexig när hon fajtas så är det väl okej… Och hon ser rätt cool ut i Suicide Squad filmen…

Med andra ord: Jag har blivit mer öppen för fler versioner av Harley än jag var i mitt tidigare inlägg om henne.
I det inlägget dissade jag även den nuvarande Harleyserien men jag har insett (efter att ha läst ett nummer lite här och där då och då) att den kan vara riktigt kul och bra ibland. Den må ha haft sina bottnar men har också sina höjdpunkter. Miniserien med Harley och Power Girl är verkligen en sån höjdpunkt. 🙂 Det är väldigt mysig, rolig och lättsam läsning som jag kan rekommendera till både inbitna Harleyfans och nyblivna beundrare 🙂

Gillar ni Harley Quinn?

Har ni sett Harley i sin första film (Suicide Squad) ännu? Jag tyckte filmen var okej men det är verkligen Harley som gör den sevärd. Ni kan se Harley som hon ser ut i filmen ovan. 🙂

4 thoughts on “Harley Quinn and Power Girl (comic recension)

  1. Jag är lite kär i Harley Quinn sedan Assault on Arkham filmen. Har inte läst några seriealbum än, men har precis fått hem volym 1 & 2 i The New 52. Så ser fram emot det. Och jag älskade henne i Suicide Squad (jag älskade iofs hela filmen, vilket det börjar kännas mer och mer som att det kanske bara var jag? ;P). 🙂

    • Åh förstår. harley är underbar! Hon är en så speciell karaktär. 🙂
      Kul att du köpt hem lite harley serier. 🙂 haha, Suicide Squad är lite mer hatad än den förtjänar känner jag. ^^; Harley är så grymt bra i den att jag törna vill se om den snart 🙂 utan henne hade den nog dock inte varit lika bra för mig.. ^^;;

      • Jag tror inte att jag hade gillat den lika mycket utan Harley. Men är grymt imponerad av Margot Robbie. 🙂 Dessutom gillade jag Jared Leto som Jokern, och det verkar jag definitivt vara väldigt ensam om. 😛

      • Ja alltså Harley är amazing! Jag tycker Jared var en okej joker. Han gjorde sin egen grej med karaktären och försökte inte härma någon annan. Han får lite väl mycket hat alltså… ^^;

Leave a Reply

