Mini: de bästa Marilyn Monroefilmerna

Jag har länge velat blogga något om Marilyn Monroe då hon har varit min idol enda sen jag var liten. Jag såg en dokumentär om henne plus filmen ”Some like it hot” (I hetaste laget) när jag var 10 år och blev helt förälskad.

Under hela min tonårstid var mitt rum tapetserat i Marilyn-bilder, jag lyssnade på hennes sånger och såg alla hennes filmer. (till och med de riktigt tidiga där Marilyn är med i typ en sekund lol) I dagens inlägg tänkte jag lista de filmer med Marilyn som jag tycker är mest sevärda. För en gångs skull i rangordning. Spännande! 🙂

En bild av en av väggarna i mitt gamla Marilyn-rum 🙂

Some like it hot: Jag är så glad att Marilyn gjorde en film som är så grymt bra! Some like it hot är fullkomligt hilarious, extremt tajt, intelligent och har till och med en del bra låtar i sig. 🙂 Filmen handlar om två manliga musiker som blir vittnen till en maffiauppgörelse. För att undkomma maffian klär de ut sig till kvinnor och går med i ett tjejband där de träffar Sugar Kane (Marilyn). Det är ett väldigt slapstickartat förvecklingsdrama som jag kan se hur många gånger som helst utan att tröttna. 🙂

Gentlemen prefer blondes: Marilyn spelar en klassisk ”golddigger” i denna romantiska komedimusikal. Vid första anblicken kan denna film verka extremt mossig och ofeministisk. Visst innehåller den en del stereotyper men den är också på många sätt rätt sympatisk för sin tid. Huvudfokuset är på vänskapen mellan Marilyns karaktär och hennes bästa vännina spelad av Jane Russell. Både Marilyns och Janes karaktärer är väldigt drivna och självständiga och löser sina egna problem. Hela twisten med Marilyns karaktär är att hon utnyttjar mäns fördomar om ”korkade blondiner” för att få som hon vill. Egentligen är hon smart. Det är inte en perfekt könsrepresentation men den hade absolut kunnat vara mycket värre. Humorn i denna film är väldigt bra och musiken är underbar! Vi har denna film att tacka för den klassiska låten ”Diamons are a girls best friend.” 🙂

Don´t bother to knock: Detta är en tidig huvudroll för Marilyn och den skiljer sig mycket från hennes senare rollfigurer. I denna film spelar Marilyn en mentalt instabil barnvakt som tappar greppet om verkligheten mer och mer genom filmens gång och gör riktigt hemska saker. Här kan man verkligen se vilken fantastiskt begåvad skådis Marilyn var. Trots alla hemska handlingar så ger Marilyn också en sårbarhet till sin rollkaraktär som gör att man som tittare bryr sig om henne. Riktigt sevärd, särskilt om man vill se en helt annan sida av Marilyn. 🙂

There´s no business like showbusiness: Detta är en väldigt basic musikal. Söt liten historia, överdådiga sångnummer, lite humor osv. Tycker det är en trevlig film och Marilyn har många bra nummer i den 🙂

Niagara: Denna film är egentligen väldigt B och överdramatisk. Men den är mysig att se på… Okej det där lät fel då den handlar om ett mord men ni fattar säkert hehe. ^^ För att vara en mordhistoria så är den ganska tam och oskyldig och på slutet räddas dagen av världens sötaste helikopter. (Yay?) Marilyns karaktär är väldigt kallsinnig och kalkylerande. Men också desperat och förälskad. Marilyn framställer henne perfekt.

Busstop: Denna film är rolig även om lovestoryn är problematisk som sjutton och det är för mycket fokus på rodeo. Men Marilyn spelar en väldigt intressant person. En tjej som drömmer om att bli sångerska / skådis men egentligen inte har någon talang. Det finns en väldigt rörande scen när Marilyn (som ju egentligen sjöng väldigt bra) sjunger en sång falskt och osäkert på en saloon. Sevärd och underhållande film.

River of no return: Jag var osäker på om jag skulle sätta denna film på listan. Det är en film som jag tycker är väldigt bra på många sätt. Marilyns karaktär är väldigt sympatisk och intressant, den har flera av mina absoluta favorit Marilyn-låtar i sig och många dialoger är väldigt kul och välskrivna. Problemet är att när Marilyn och hjälten väl kysser varandra så är det i en väldigt problematisk scen. Han tvingar sig på henne och det är verkligen inte okej. Marilyn själv hatade denna film men som sagt så tycker jag den har mycket bra i sig. Men… ja… Kan jag få klippa bort en viss scen? Snälla?
(Ghaaa! This is Bladerunner all over again!)

Låt oss avsluta med en lista på filmer där Marilyn är väldigt sevärd trots sämre manus:

The Seven year itch: Den klassiska ”Marilyns kjol blåser upp”-filmen. Marilyn är väldigt glittrande och charmig i denna film men manuset är så odrägligt och tråkigt att den knappt går att se på. Hennes motspelare är blääää!!! Men kolla på klipp från denna med Marilyn. Hon är så bra! Hon var grymt bra på komedi och att leverera sina repliker med all sin humor.

The prince and the showgirl: Denna film är så seg och känns så mossig. En prins blir kär i en showgirl men det finns såklart hinder för deras förhållande och bla, bla, bla zzzzz….. Men hjälp vad Marilyn är underbar i den! Hon lyser upp varje scen hon är i! Denna film är lite mer dräglig att sitta igenom än Seven Year Itch. Så, ja, kolla in den men om ni spolar förbi allt som inte är med Marilyn så förstår jag er. Helt! 🙂

The misfits: denna film skrevs av Marilyns andra man Arthur Miller. Den handlar om Roslyn (spelad av MM) som träffar ett gäng udda män som sysslar med att fånga in vildhästar i öknen. Vissa repliker och delar av denna film är väldigt bra. Den har en del intressant karaktärsdynamik och personutveckling. Men det blir lite för mycket fokus på rodeo och infångande av hästar för min smak. Lite samma problem som jag har med Busstop. Jag vet att inget djur skadades under inspelningen men de scenerna känns ändå väldigt obehagliga. De finns där av en anledning men hade kunnat vara mindre utdragna.
Sen kommer jag inte heller över känslan av att denna film tror sig vara mycket djupare än vad den är… Den känns bara så pretto för mig haha ^^ Marilyn var inte heller ett fan av denna film och ätenskapet med Miller var under upplösning under inspelningen.

Så ja, det var min lista över sevärda Marilyn filmer. Jag hoppas ni kollar upp Marilyn lite om ni inte är bekant med henne. Hon var så begåvad, hade en helt magisk utstrålning och verkar ha varit en mycket känslig, konstnärlig och fin person.

Har ni sett någon av dessa filmer?

Gillar ni också Marilyn?

17 thoughts on “Mini: de bästa Marilyn Monroefilmerna

  1. De enda jag har sett är Some Like It Hot (som jag älskade) och Misfits. Jag håller med om att Misfits känns som om den aspirerar att framstå som djupare än den är och de sista sekvenserna när de fångar hästarna gör mig illamående. Den är lite pretto, vilket verkar ha varit Arthur Millers grej.

    • Ja Some Like it Hot är så rolig 😀
      Ja, det är synd. Misfits har vissa scener som är väldigt bra och ganska intressanta karaktärer men… ja, häst-scenerna är svåra att se och jag tror aldrig jag sett den filmen utan att spola förbi dem. Och ja, Arthur verkar ha varit lite pretto haha 😄

  2. Oj, en spännande och lite oväntad lista (inte minst ditt omdöme om 7 Year Itch som jag fått intrycker av är en väldigt hyllad film). Tyvärr har jag bara sett Some Like It Hot, men det ser ut som om det borde få bli ändring på det 🙂

    • Kul att du tyckte om min lista 🙂 Har velat blogga om Marilyns filmer länge. Love her! ❤
      7 year itch har inte åldrats bra enligt mig… Ge den en tittning nån gång och skapa dig en egen uppfattning men jag tycker den är gäsp haha 😄
      Men rekommenderar de högsta på min lista innan. 🙂 Kul att du också gillar Some Like it Hot. Den är så kul 🙂

  3. Hm skickade en kommentar häromdagen men den verkar försvunnit. Gillar M.M men har bara sett två/tre filmer som alla varit bra.
    Rekommenderar Oates bok Blonde – mycket bra

    • Ah märkligt… Otur.
      Kul att du gillar MM. Nja, Blonde är inte riktigt min bok… Jag är alldeles för kunnig om Marilyn så jag ser bara alla faktafel. 😄 Jag vet att den är fiction snarare än biografisk men… Ja. Marilynnörden i mig klarar inte riktigt av den lol 😛 Oates är en mycket bra författare dock 🙂

  4. Mina favoriter är absolut “Gentlemen prefer blondes” och “River of no return”. Jag tolkade Lorelei som en mer komplex “gold digger”; hon trots sin kärlek till pengar verkar ändå trogen och även lite kär på riktigt i hennes fästmö (hon är t.ex. inte otrogen när hon träffar rikare män på hennes semester). Jag kanske är naiv men jag tolkade det alltid så :-). Samt är det super hur de två kvinnorna håller ihop, även över män, som den här feministen förklarar: http://www.btchflcks.com/2012/09/women-and-gender-in-musicals-week-the-surprising-feminism-of-gentlemen-prefer-blondes.html#.V7HBfDVqQ2w

    Håller med om “River of no return”. Vissa skulle hävda att det är realistisk att en “cowboy” skulle ha en sådan objektifierande/våldsam syn på kvinnor (och det är sant, de ofta hade inte mycket utbildning och levde en oftast slitsam, aggressiva liv) så att han skulle tvinga sig på henne när de är ensamma är förmodligen realistisk. Men problemet är att filmen tänkar: “ok, han säger bara sorry och sen är allt glömt”. Typ… no… that´s not really how it works… agh! Annars är filmen väldig bra, med ett sådant hårt miljö man sällan ser i film.
    (När jag var ung (12-14) var det pga denna scen att min pappa absolut förbjöd mig att se “River of no return”. Han tyckte det skulle vara för läskigt)

    och för mig personligen, så är Marilyn det enda som räddar “Seven year itch”. Tycker att den manliga huvudrollen är så otroligt osympatisk och creepy. Undrar om det är bara tiderna som ändrat så mycket att jag känner så :-S

    • Precis! Gentlemen Prefer Blondes är väldigt underskattad. Den har mycket positiv kvinnosyn egentligen. 🙂 Tack för länken!
      Ja, jag gillar verkligen att se på River of No Return. Jag tycker den är väldigt bra. Om man ändå bara fick klippa bort en scen.. ^^;
      Det är verkligen dåligt hur han bara säger “sorry” och sen är allt förlåtet.
      Det är gulligt att din pappa ville skydda dig. Jag minnas när du och jag hade filmkväll med Gentlemen Prefer blondes, River of no return och Busstop. Det var så mysigt 🙂
      Ja, håller helt med om Seven year itch! Alltså Marilyn är så härlig men den manliga huvudrollen…. usch! >_<

  5. Inser att jag inte sett en enda film med Marilyn Monroe, det var illa. Har däremot läst boken Blonde av Oates och kan tänka mig att den innehåller väldigt mycket som inte stämmer överens med verkligheten. Men vill minnas att jag gillade den.

    • Åh se Some like it hot eller Gentlemen Prefer blondes! 🙂 Så charmiga filmer! 😀
      Ja, jag kan inte riktigt läsa Blonde därför… även om den är väldigt bra skriven. oates är en skicklig författare men just Blonde.. nej. ^^; haha 😛

Leave a Reply

