Fantastika 2016 (Mina äventyr på fantasy / scifi kongress)

Jag och en vän var på Fantastika för några veckor sedan och tiden har bara flygit iväg men nu ska jag äntligen blogga om det! 😀 Fantastika är en fantasy / scifikongress med bokförsäljning, föredrag, paneldiskussioner och mysigt mingel med fellow nerds. ^^ Lovely helt enkelt!

Det intressantaste föredraget vi var på hette ”Merlin- the man, the myth and the legend” och hölls av författarinnan Rhuddem Gwelin. Alla mina fangirliga Merlinkänslor vaknade till. Oh ja! För allt från BBC tv-serien till Disneyfilmen. Känner att jag måste läsa orginalhistorierna om Kung Arthur och Merlin snart och inte bara låtsas att jag läst dem för att jag läst om dem i faktaböcker… Glargh, give me more time! Rhuddem var en awesome föreläsare och jag köpte en av hennes Merlinromaner och fick den signerad. Får se när jag har tid att läsa den men är väldigt excited! 😛

Den bästa paneldiskussionen vi var på hette ”Appropriering och exotisering”. Diskussionen kretsade kring hur icke västerländska kulturer har framställts inom fantasy och scifi litteratur / film och hur detta har lett till att de förvrängts och blivit stereotyper som fortfarande lever kvar. Det pratades även om bristen på kulturell mångfald i tvserier och filmer. Viktigt och bra samtal.

Det bästa på kongressen var att två av mina favoritförfattarinnor var där. Maria Turtschaninoff och Carolyn Ives Gilman som skrivit ”Maresi: Krönikor från Röda klostret” och ”Dark Orbit.” Vi lyssnade på intervjuer med dem och gick på författarfikan med dem där man fick möjlighet att bara umgås och ställa frågor om deras böcker. Både Maria och Carolyn var grymt trevliga så det var riktigt bra möten. 😀

Som ni vet samlar jag på signaturer på mitt ipadfodral. Maria var den första att ge mig en signatur. Hon tyckte det var väldigt kul att en av de tidigare signaturerna jag hade (från Steve Roggenbuck) var: ”Hail Satan if you want to. No preassure.” Så hon skrev under: ”No hail me! I am your evil overlord” Så himla episkt! Carolyn var helt: ”jag har inget roligt att skriva så det blir något väldigt banalt”. Hon skrev ”best wishes!”. Vilket också var jättefint. Jag är så glad och under dygnet efter tittade jag mer på mitt ipadfodral än på själva ipaden LOL 😄

Hmm, det var väl ungefär det jag hade att säga. 😛

Brukar ni gå på fantasy / scifi kongresser?

Samlar ni författarsignaturer? 🙂

15 thoughts on “Fantastika 2016 (Mina äventyr på fantasy / scifi kongress)

    • Jag har bara varit på bokmässan i stockholm och den är inte så stor lustigt nog. Vill åka på den i Göteborg någon gång men är lite rädd för allt folk ^^;;;

  1. Åh, det låter jättekul. Jag har aldrig varit på något liknande, men skulle gärna gå nån gång. Och älskar ditt ipad fodral. Så fiffigt. 🙂

    • ja, det var urmysigt. Just kongresser är roligt då det ju händer så mycket och är så många föredrag att lyssna på oså 🙂
      Hoppas du får tillfälle att gå på något 🙂 Ah, ja det är så kul att samla signaturer på ipadfodralet. Blir så glad varje gång jag ser dem 🙂

  2. Jag skulle väldigt gärna vilja gå, därför det känns som om det skulle vara min “naturliga” miljö. Men så vet jag med mig att kongresser och mässor inte brukar vara min grej, så jag är lite kluven.

  3. Närmaste jag varit på är nog nån scifi-event på biblioteket xD men jag vill absolut gå på nått liknande som detta! Låter ju riktigt häftigt 🙂 Hej förresten, allt bra med dig? ^^

    • Ah, låter mysigt med något sånt på bibblan. Jag önskar mitt bibliotek hade med sånt… 😛
      Och jag rekommenderar dig verkligen att gå på nästa kongress som är. De anordnas av swecon och reser runt till nya platser varje år. Nästa år blir det i uppsala 🙂
      Jo, allt är bra med mig. Kul att höra av dig igen 😀 Jag har haft en så stressig vår men ska läsa ifatt lite på din fina blogg 🙂

      • Kul att du gillade “våra” kongresser och tipsar andra om dem, det uppskattas! (Eller ger egoboo, som vi gamla fans uttrycker det.)

        En liten rättelse bara: Swecon anordnar inga egna kongresser och är inte heller någon egen organisation. Istället beslutar varje Swecons medlemmar i en omröstning vilken arrangörsgrupp som ska få förtroendet att anordna Swecon nästa år. Ibland finns det flera bud, men på senare år har det vanligen bara funnits ett enda. Det är därför som de senaste årens Swecon har hetat Eurocon, Kontrast, Fantastika, Steampunkfestival, Confuse, Fantastika (igen) och härnäst Kontur.

      • Tack kul att ni gillar inlägget. 🙂
        Och tack så jättemycket för informationen. Det där med hur swecon funkar har alltid förvirrat mig och hela min bekantskapskrets hahaha 😄

  4. Pingback: Swecon – Nationella sf- och fantasykongressen 2016 « Fantastika 2016

Leave a Reply

