Bokbloggsjerkan: Sherlock Holmes!

Veckans fråga i bokbloggsjerkan är vilken relation vi har till Sherlock holmes.

Min relation till Sherlock är väldigt bra! Min mamma läste böckerna / novellerna för mig högt när jag var liten. Vi besökta Sherlocks hem när vi var i London och fangirlade. 🙂 Jag älskar fortfarande böckerna och novellerna och läser om dem med jämna mellanrum. 🙂
Jag gillar alternativa tolkningar av Sherlock historierna och retellings av dem. Min flickvän samlar på allt Sherlock så hon har egentligen bättre koll än jag men det finns mycket bra Sherlockinspirerade historier där ute. Jag tror det är för att Sherlock är en så fascinerande karaktär och hans vänskap (kärleksförhållande?) med Watson är så speciellt att många inspireras av det. 🙂
Jag gillar BBCs Sherlock serie även om jag tycker att den har både sina höjdpunkter och sina riktiga botten avsnitt… ^^; Sen gillar jag filmerna med Robert Downey Jr och det kan hända att jag såg tvåan över fyra gånger på bio…. 😀

För att sammanfatta: Sherlock och Watson är goda vänner till mig. 🙂

32 thoughts on “Bokbloggsjerkan: Sherlock Holmes!

    • Hej Hannele!
      Ja, Sherlock Holmes är en underbar karaktär 🙂
      Ja, serien med Benedict är väldigt bra när den är bra men den går lite upp och ner för mig. Älskar vissa episoder och verkligen ogillar vissa haha XD

  1. Jag har ju också varit hemma på Baker Street. Glömde det i svaret. Blev ju rätt långt ändå. Kul med fler som gillar hela Sherlock 🙂 Och visst är Downey Jr jättebra i rollen!!!

  2. Holmes gillar jag och har läst alla noveller men ingen av böckerna! Varför vet jag inte. Ritchies två filmer är jag inte så värst förtjust i men Benedicts tv-serie håller oftast klassen.

  3. Kul med ett fellow fan. Jag skulle gärna se din flickväns samling – jag insåg att jag alldeles glömde bort att nämna all den officiella fanfic som jag har i hyllan, pastischer av olika slag, varav Den sjuprocentiga lösningen av Nicholas Meyer är min favorit. I den blir Sherlock beroende av kokain och Watson lockar honom till Wien för att bli avgiftad av en viss läkare som heter Sigmund Freud 😉

Leave a Reply

