Bokbloggsjerkan: karaktärer du känner igen dig i.

Veckans bokbloggsjerka efterlyser karaktärer som man känner igen sig i. 🙂

Jag tyckte detta var svårt då jag mest kommer på karaktärer jag gillar men jag gillar vanligen karraktärer som är väldigt olika från mig. Förmodligen kommer jag vakna i natt och vara helt: ”Ghaaa!!! Hur kunde jag glömma den! Och den! Och den!” 😛

Men tills vidare säger jag Maresi från ”maresi: Krönikor från röda klostret” och Lisel från ”The Bookthief”. Eftersom de delar min kärlek för läsandet. 🙂

Och kanske Alice från ”Alice i Underlandet” då jag ibland kan känna att världen omkring mig är helt galen….

(Teckningen ovan gjorde jag som tonåring. Ett slags fantasisjälvporträtt hehe ^^)

Glad midsommar! Om ni vill läsa om midsommarmagi och traditooner så titta in på min andra blogg! 🙂

20 thoughts on “Bokbloggsjerkan: karaktärer du känner igen dig i.

    • Hej Monika!
      Eller hur! Alla har känt sig som Alice…
      Tack så mycket! jajamensan! Tyvärr har jag ingen katt, uggla eller tentakelmonster.. men jag har väldigt många böcker i alla fall 🙂

  1. Maresi känner jag inte till, men hon är säkert väldigt trevlig. och nu ska jag säga något hemskt: Boktjuven och jag kom inte alls överens så Lisel har jag missat. men visst är världen galen! helt galen! jättefin teckning du gjort. jag gillar alla detaljerna. en känner sig som hemma hos dig. blomstrena är plockade och nypotatisen och sillen uppäten. och jag kollade din andra blogg också. jätteintressant! glad midsommar

    • Hej A Room of my own!
      Du får bekanta dig med Maresi. Hon är härlig. 🙂 Ah, ja, man kan inte älska alla böcker haha ^^
      Tack! Så roligt att du gillar min teckning 😀 Och kul at du kollade in min andra blogg. 🙂 Hoppas du haft en toppen midsommar! 🙂

  2. Just ja, Liesel känner nog jag också igen mig i. Maresi har jag ju ännu inte stiftat bekantskap med, men jag vill så gärna göra det 🙂 Och visst känner en sig som Alice ibland. Världen tycks verkligen ha blivit galen på senare tid.

  3. Jag känner igen mig i flickan från “Älskaren” av Marguerite Duras, eftersom precis som jag hade hon ett dysfunktionellt familjeliv i tonåren samt så blir hon djupt förälskad i ett blyg kinesisk kille vilket jag är nu). Jag känner mig också igen i huvudkaraktären i Yu Dafu´s “Sinking”, eftersom jag hade också ett 20-årings livskris (vilket ledde till, precis som i berättelsen, till depression, känsla av utanförskap och en vilsenhet i vad man egentligen ska till med sitt liv). och som du känner jag igen mig i Alice, fast mer i “Alice through the looking glass”, eftersom precis som Alice tycker jag att världen runt mig är helt pucko men jag försöker ha ett “just roll with it”-attityd 😀

    • Hej Maaretta!
      Tack för din kommentar. Intressant att få höra dina val. Det är verkligen en härlig känsla som bokälskare at hitta karaktärer man kan indentifiera sig med.Det betyder mycket och hjälper en när man går igenom svåra saker. (Och roliga med!)
      Ja, sant. Alice är faktiskt ännu mer relateringsbar in bok två. jag försöker också ha en just roll with it attityd haha 😀

Leave a Reply

