”Maresi: Krönikor från Röda Klostret” av Maria Turtschaninoff

Idag ska vi ta en titt på fantasyboken ”Maresi: Krönikor från Röda Klostret” av Maria Turtschaninoff. Det är en bok om vänskap, mod, relationer och kunskapens magi.

I bokens början lever trettonåriga Maresi ett skyddat liv på ”Röda Klostret”, ett matriarkatiskt paradis där kvinnor lever i harmoni och trygghet. Kvinnor kommer till klostret av många olika anledningar: för att få en utbildning, för att komma bort från något eller för att de inte har någon annanstans att ta vägen. Maresi själv har lämnat en tillvaro av svält och död. Klostret är som en drömtillvaro för henne där hon kan få ägna sig åt det hon älskar mest: att lära sig saker. Men så en dag kommer en ny flicka till klostret. Hon har ett mörkt förflutet som det inte är lätt att bli av med och som hotar att förändra tillvaron på klostret för alltid…

Jag gillade verkligen denna bok. Den är väldigt vackert skriven och miljöbeskrivningarna är några av de bästa jag läst. Klostret blir verkligen en riktig plats och det känns som om jag själv gått omkring där. Maria Turtschaninoff har vävt ihop en egen religion som folket på klostret följer genom att blanda element från olika hedniska trosystem. Jag kände igen en del från till exempel wicca vilket var kul. (Hårmagi är en viktig del av boken, vilket jag tyckte var kul då jag bloggat om hårets magiska kraft inom folktron HÄR.)
Jag gillar hur fantasyelementen i boken smälter ihop med religionen. Gränsen för var tro slutar och äkta magi börjar är otydlig och obestämbar. Vilket höjer känslan av att befinna sig i en äldre tid. Religion, vetenskap och folktro gick ju hand i hand förr.

Karaktärerna är tydliga, engagerande och mångsidiga. Maresi är ganska naiv i början men växer verkligen upp genom boken på ett sätt som känns naturligt. Jag gillar också hur boken belyser de känslomässiga ärr som finns inom de olika personerna.

Fokuset är uppenbarligen på de kvinnliga karaktärerna eftersom klostret endast är för kvinnor. Trots att män är de tydliga antagonisterna i boken så är det definitivt ingen manshatande bok och det förekommer positiva manliga karaktärer i mindre roller.

Jag antar att denna bok är för tonåringar. Jag vill dock ge en varning till känsliga läsare då den är väldigt mörk på sina ställen och innehåller både våld och sexuella övergrepp. Jag var inte beredd på det själv och var tvungen att skumma vissa saker. Så var beredda på det om ni läser.
Men med det sagt så rekommenderar jag verkligen ”Maresi: Krönikor från Röda Klostret”!

Har ni läst den / vill läsa den?

12 thoughts on “”Maresi: Krönikor från Röda Klostret” av Maria Turtschaninoff

  1. CrimsonCorundum

    Jag hörde talas om den här boken ganska nyligen, och tänkte direkt att den skulle jag vilja läsa. Fast det du säger om våld och sexuella övergrepp låter ju inte så kul förstås. Men du verkar ändå rekommendera den?

    Reply
    1. missmagicgirl Post author

      Hej CrimsonCorundum!
      Ja, jag tycker den är väldigt bra även om några scener var jobbiga att läsa för mig. Men är man beredd på det och känner att det inte är allt för triggande så tycker jag att den är väldigt läsvärd.

      Reply
  2. Koko

    Jag har läst den med stort nöje, jag älskar Turtschaninoff. Jag rekommenderar också hennes böcker Anaché och Arra i samma universum, speciellt Anaché som är något så ovanligt som en ungdomsfantasybok med ett queertema 🙂 Och i höst kommer Naondel, som handlar om kvinnorna som grundade Röda klostret.

    Reply
    1. missmagicgirl Post author

      Hej Koko!
      Ja, jag är verkligen kär i Turtschaninoff berättarstil nu! Ser fram emot att läsa allt av henne! Och boken med queertema låter som att den ska passa mig perfekt 🙂

      Reply
  3. Bara hittepå

    Har varit intresserad av denna länge och är det ännu mer nu. Måste försöka få tag på den snart. Men jag har i alla fall tagit mig samman och inhandlat Ivy Pocket. 🙂

    Reply

Leave a Reply

