Fem favoriter i Maj 20016

Dags för fem favoriter igen! I slutet av varje månad listar jag fem favoritsaker jag varit besatt av under månaden. Det kan vara allt från böcker och film till godis och prylar. 🙂
Om ni också listar fem favoriter så berätta det gärna för mig och länka ert inlägg här! 🙂 Så vi alla kan dela våra tips och glädjeämnen!

I detta inlägg pratar jag bland annat om boken Ivy Pocket, dockor och musikaler ^^

Vem som helst utom Ivy Pocket (bok): Läste ÄNTLIGEN Ivy Pocket denna månad! Ja. Den var så bra som alla sagt. Ja. Ivy är en episk karaktär. Ja. Jag är nu fast i serien och morrar efter nästa bok… Den skulle komma i maj på engelska… VAR ÄR DEN???? >_< MÅSTE KÖPA!!!

Poprocks (godis): Har ni testat detta klassiska amerikanska godis som exploderar i munnen? Om ni inte har det så gör det! Det är en upplevelse! 😀
Jag har en lustig tidresardröm vilket är att åka tillbaka till olika tider och bjuda på godis och snacks från vår tid och se folks reaktioner (både positiva och negativa he, he). Det vore hemskt kul att se hur propra viktorianska damer och herrar skulle reagera på poprocks. 😛

Musikal soundtrack (musik): jag har alltid gillat musikaler. Sound of Music var min första musikalkärlek som liten och sen blev det Chicago, Doctor Horrible, Spamalot och en massa andra. 🙂 Tidigare har jag alltid gillat musikallåtar i sammanhanget av sina filmer / pjäser. Men nu har jag helt släppt det och börjat lyssna på många musikals på spotify utan att ha en aning om vilken story de tillhör. Har lyssnat på Hairyspray, Anything Goes, och 42nd Street och är helt yay över dem! I guess thats weird but… whatever! 😀

Dokumentär hemsida: Vill ni se intressanta dokumentärer online? Klicka HÄR. Jag tror inte denna sida är olaglig då min lärare gav mig den inför en skoluppgift… För visst är väl lärare alltid perfekta medborgare som aldrig gör något lagligt grått? 😉

Blythe (docka): Som ni säkert vet samlar jag på figurer och dockor. En dockdröm för mig har länge varit en Blythedocka. De är verkligen sanna konstverk tycker jag. Men även de billigaste kostar tretusen vilket är ett pris som inte kommer överens med min plånbok. Men sen upptäckte jag fejkblythe på ebay. De kostar bara några hundra och är gjorda av kasserade / ickegodkända dockdelar. Men den detaljen gör mig inget. Så jag klickade hem den vackra dockan på bilden under. 🙂 I love her! Drar man i ett snöre på baksidan av hennes huvud så blundar hon och byter ögonfärg. Hon är så häftig och verkligen en av dyrgriparna i min samling nu! 🙂

Ja, det var denna månads favoriter för mig 🙂

26 thoughts on “Fem favoriter i Maj 20016

  1. En tidsresande godisförsäljare vore något. Poprocks vore kanske intressant, men jag skulle nog hellre ge ljuvlig choklad till någon stenåldersmänniska – tror de skulle bli så himla nöjda (eller så är det bara jag…) 🙂

    • Hej Helena!
      Ja, det är lugnt det jag skulle bli 😀 Jo, vore så kul att bjuda på choklad på stenåldern! Sprida lite ätarglädje 😉 😀 Självklart skulle stenåldersmänniskan gilla choklad! ^___^

  2. Jag tror också att stenåldersmänniskor skulle gilla choklad! Själv har jag lovat att inte äta godis förrän i december, men då kanske det kan bli en poprocks eller två.

    • Hej Bakbokmat!
      Det tror jag med! Åh vill tidsresa nu haha 😀
      Förstår. Starkt av dig att vara utan godis så länge. Men när du får äta igen så tycker jag du ska unna dig lite poprocks. 🙂

  3. Ivy Pocket verkar kul, men godis – BIG no-no! Vad gäller dockor så har jag nog läst/sett för mycket skräck, hu för dom stora ögonen som börjar röra sig på natten. 😀
    Det här måste jag ju bara haka på! För vem blir inte lite smått besatt till och från? Dags att fundera… återkommer kanske med länk till blogginlägg om jag får ihop något. 😉

  4. Den var alltså så bra, Ivy Pocket? Roligt att den levde upp till förväntningarna. Jag försöker att inte köpa på mig för mycket böcker innan jag läst klart dem jag redan har, men Ivy ligger fortsatt bra till inför nästa köprunda.

  5. Åh sånt där godis åt jag när jag var liten. Hände typ bara en gång dock, för jag tyckte det var så irriterande att det aldrig slutade smälla i munnen. 😛 Jag minns att jag sa under din förra månadssammanfattning att jag också skulle göra en, hehe det har ju inte hänt. 😛 Men om jag ska nämna något lite snabbt nu så måste jag säga att en av mina favorit grejer från maj var att jag började läsa mycket mer, vilket jag tycker är superkul! Och min bjd docka, även fast hon inte är här in person än. 😉

    • Hej Nessie!
      Jo hahah det är kanske inte allas “cup of tea” ^^;; Ah, det blir så med mig med. Jag säger att jag ska göra inlägg om saker o så kommer annat i mellan haha 😛 Men så roligt med läsandet verkligen! Och din bjd docka är så fin!!! ❤ Längtar tills du har henne! 🙂

  6. Pingback: My Top 5 Favorite Things In May | Ruby Soup with Pearl Juice

  7. Vilken bra idé 🙂 Något jag kanske borde göra i slutet av varje månad. Det är så lätt att fastna i negativitet.

    Jag måste absolut ta och läsa böckerna om Ivy Pocket. De verkar så roliga!

  8. Haha, jag skulle lätt kunna se dig som en tidsresande godiserbjudare. 😛 Och Ivy Pocket är väl en fantastisk karaktär (min mamma läste lite i den häromdan, och tyckte att jag var väldigt lik Ivy :O). Jag tänker ju alltid att jag ska komma ihåg 5 favoriter, men självklart inte den här månaden eller. Jag satsar på juni ist. 🙂

    • Hej Petra!
      Ja, jag kanske borde sattas på den karriären 😉 Åh Ivy är Bäst! Haha, rolig kommentar av din mamma. Jag skulle ändå ta det som en komplimang 😉 😛
      Ah, lätt hänt när det bara är en gång i månaden. Men då hoppas jag på juni! 🙂

  9. Åh, du borde se filmen Hairspray – en orgie i färg, snygg kläder och udda karaktärer. Låtarna är grymt bra och skådisarna likaså.

Leave a Reply

