Tematrio: hemligheter

I denna veckas tematrio efterlyser Lyran böcker med hemligheter i. 🙂

Snömännens dal av Michael Morpurgo: väljer jag eftersom den handlar om upptäckten av varelser som levt hemligt och undanskymt i Tibet. Älskade denna bok! Den följer en pojke som växer upp i Kina med sin engelska pappa som är missionär. När kriget med Japan bryter ut flyr pojken med sin farbror. Men de skiljs åt på vägen och pojken hittar snömännens dal och får ta del av en helt ny värld. Det är något av en förvecklingshistoria (Snömännen tror pojken är en annan person som levt med dem tidigare) men även en historia som handlar om att hitta sin plats i tillvaron och om starka band mellan själar. Mycket fin bok!

Dr. Jekyll an Mr. Hyde av Robert Louis Stevenson: väljer jag eftersom den handlar om att utreda en mörk hemlighet. En hemlighet som är mer otäck än någon hade kunnat ana… 😉 Jag tänker inte spoila något även om nog alla vet Jekyll och Hydes hemlighet vid detta laget… haha X) Men läs den även om ni tror att ni redan vet allt! Den är sååå bra! 🙂

The Sorrows of Satan av Marie Corelli: eftersom jag tydligen inte är kapabel att låta bli att prata om denna bok 😄 Det är inte precis en hemlighet för läsaren att den mystiske Prins Lucio är djävulen förklädd till människa. Spänningen i boken ligger i att ingen av de andra karaktärerna anar något. 🙂 There is drama I tell you! Drama! Definitivt en av mina favoritböcker! Läs mer om den HÄR

Nu ser jag fram emot att läsa alla andras hemligheter! Eh, menar hemlighetsböcker 🙂

26 thoughts on “Tematrio: hemligheter

  1. Hm, jag har nog lite mörka val men Nåväl, här kör vi:

    1. “The kite runner” av Khaled Housseni: (spoiler!) Huvudkaraktären bevittnar sin bästa vän (båda är 12 åriga pojkar) bli våldtagen av en gäng tonårs bullies men han och bästa vännen berättar aldrig till någon vuxen. Detta leder till Huvudkaraktären ut av skam begragar vännen senare, något som plågar honom genom hela boken.
    2. “Den gula väskan” av Lygia Bojunga: Rakel i romanen har två olika sorts hemligheter, den ena att hon vill vara pojke (inte trans, utan hatar all sexismen hon ständigt upplever), författare och vuxen pågrund vilket hob talar inte om för hennes familj. Den andra är att hon har dagdrömmer att hon har en talande tup i sin väska, vilket hon verkar litegrann tro är verklighet och därför försöker att inte berätta om det för någon. Detta leder till riliga och sorgliga äventyr.
    3. “Ru” av Kim Thuy: berättaren beskriver hur hon och andra släktingar berättar inte om hennes fasters sons hemska beteende; ett av dem är att Kim (Huvudkaraktären) aldrig säger något om hur sonen tafsar på henne och på en allvarligt mentalt funktionsnedsatt kusin. Boken lämnar det till läsaren att bestämma om hob gjorde rätt eller fel. Personligen tycker jag att hon kanske borde ha sagt något om övergreppen på kusinen, annars är den en så svårt fråga att jag vet inte…
    Där är de som jag kom på! Hoppas det är ok.

    • Hej Maaretta!
      Tack för din kommentar. Intressant att höra dina val.
      Den gula väskan låter särskilt intressant. Vill läsa! Håller med dig om “Ru”. Hon borde ha berättat om övergreppen men samtidigt så var det en komplicerad situation för henne…
      The Kite runner låter intressant också men skulle nog vara för tung för mig…

      Tack igen för att du delade med dig av böcker med hemligheter.

      • Jag menar självklart inte om övergreppen på henne, det är mer komplicerat, bara att den på den handikappade kanske ja eftersom den personen var så “dubbelt utsatt”. Sen så är det att i Vietnam talar man inte om sådana övergrepp. Samt det är som med “Kite Runner”, som barn är det jättesvårt i sådana situationer.
        “Gula väskan” är en barnbok, men “Ru” och “kite runner” är vuxen böcker

  2. Så roligt att du nämner Michael Morpurgo! Våra tjejer har haft två av hans böcker som högläsningsböcker nu under våren, och jag älskar dem!

    Den ena var: http://www.bokus.com/bok/9789132165320/den-fantastiska-historien-om-katten-som-forsvann/

    Och den andra var: http://www.bokus.com/bok/9780006751038/the-butterfly-lion/

    Fjärilslejonet var en av de mest underbara böcker jag läst (ok, lyssnat på, det var min dotter som läste). En underbar berättelse som gjorde mig så rörd många gånger och med en oväntad twist. Den kan jag verkligen, verkligen rekommendera.

    • Hej Annettejuhlin!
      Åh, vad kul att ni har haft honom som högläsning! Vad mysigt!
      Vill verkligen läsa dem du länkar till nu. Jag har bara läst Snömännens dal och känner att Michael Morpugo verkar vara en grymt bra författare 🙂

  3. Tack för tre lockande tips! Inte ens Dr Jekyll and Mr Hyde har jag läst. Memorerar dem alla tre. Disktorkande damen fick mig att le – vem känner inte igen sorten? Musslans (min) motsats. 😉

  4. The Sorrows of Satan låter klart intressant, tack för tipset!

    Skjutet från höften skulle jag kanske klämma till med följande trio:
    Catching Fire (Hunger Games 2)
    The Woman in White
    Psycho

  5. Jekyll&Hyde skulle ju egentligen passa in på min Read Scotland- utmaning. Och just till sommaren brukar jag få lust att läsa klassiker.. den åkte just högt upp på min att-läsa-lista!

Leave a Reply

