Veckans bokbloggsfråga: hur sorterar du dina böcker?

Denna vecka undrar barnboksbloggen: Hur har du organiserat dina bokhyllor? Efter tema, efter ämne, efter format, efter färg, efter författare, eller…

Jag har en bokhylla i mitt vardagsrum och en i sovrummet. Den i sovrummet är helt osorterad men den i vardagsrummet (bilden ovan) är typ… halvt… ganska… litegrann sorterad.

Jag har mina faktaböcker om det övernaturliga, magi, alkemi och ufon och annat märkligt på vänster sida av hyllan. Sen på höger sida har jag mina fina romaner och serier. Så alla mina steampunkböcker, scifiböcker, fina Neil Gaiman böcker och vackra novellsamlingar osv. Så jag antar att jag sorterar lite efter genre men är inte jättenoga. Gillar att ha en bokhylla som känns levande och där böcker flyttar runt mycket och inte har en bestämd, fast plats. 🙂

Nu ska det bli kul att se hur andra sorterar! 🙂

26 thoughts on “Veckans bokbloggsfråga: hur sorterar du dina böcker?

  1. Jag sorterar dem i vill läsa snart, ganska snart och senare. Sedan har jag en hög med böcker som jag läst och ger vidare till min mamma eller någon annan som vill ha dem.

  2. Jag körde med bokstavsordning rakt av, men tyvärr har jag bott “i kappsäck” i flera år så jag har inte direkt tillgång till mina böcker längre. Det är något jag verkligen ser fram emot. Jag älskar att ordna med mina böcker.

  3. Jag sorterar på ett sätt som är lite svårt att förkara, men samtidigt vet jag i princip var i hyllan alla böcker är. Det är en blandning av favoriter/genrer/& hardpack vs. paperbacks. 😛

  4. Har inget system alls, med undantag för en hylla med olästa och en egen hylla för mina bokklubbsböcker. Men som tur är hittar jag oftast den bok jag söker ändå!

    • Hej Vadviläser!
      Men det är rätt härligt med helt osorterat med. Så är det i min andra bokhylla i sovrummet. ^^; Ingen ordning alls. 😛
      Men bra att sortera i olästa och bokklubbsböcker. 🙂

  5. Fint att låta några böcker synas sådär 🙂 Jag har ju iof mina kokböcker synligt i en tallrikshylla i köket, men borde nog visa lite fler böcker inne rummet där jag ju ändå har två hyllor på väggen 🙂 Men jag är så osäker på hur mycket de håller 😉

    • Hej Lion!
      Ja, jag gillar det. Jag tror jag ska vända några utåt öven uppe på de högre hyllorna. Det är så trevligt att kunna se de vackra omslagen 🙂
      Hoppas de håller hos dig 😉

    • Hej Lotten!
      Övernaturliga fakta böcker beskriver kända spöklegender, myter och vittnesmål. Folktro, skrock osv. Alkemi är historiskt väldigt viktigt som en föregångare till kemin och dessutom en andlig filosofi som många ägnade sig åt. Magi utövas av många och många tror på det. Klart man kan skriva fakta om det. Sen tror inte alla att det är fakta… Men det är upp till var och en 🙂 Jag tycker det är spännande och intressant. Både ur en historisk och psykologisk synvinkel och en bara “nervkittlande” synvinkel. 🙂 Tror själv på magi så.. 🙂

Leave a Reply

