The Future is Queer (novellsamlingsrecension)

I dag ska vi ta en titt på novellsamlingen ”The Future is Queer”. En samling av science fictionnoveller med queertema.

Jag är dålig på att sluta läsa och ge upp dåliga böcker men försöker bli bättre på det. En novellsamling är dock lurig för det finns ju alltid en chans att nästa novell är bättre… eller nästa… eller den som kommer efter… eller… oj, tog boken slut där? >_< Det kändes nästan så med denna novellsamling. Av 8 noveller så var det bara tre som jag gillade. Vilket är så synd för jag ville såååååå gärna gilla hela denna bok! Queer science fiction liksom! Hallå! Allt jag älskar i en bok! Men även saker man älskar kan utföras dåligt.

Historierna växlade mellan ”Gäsp, vad ointressant” till ”detta känns lite problematiskt.” Till exempel finns det en historia om ett samhälle där det inte längre finns sexuella ettiketer och allt är helt jämställt. Men huvudpersonerna i berättelsen känner att detta tagit bort det unika med att vara gay och har därför hittat ett sätt att åka till alternativa epoker där homofobi fortfarande lever. På det sättet kan de lämna en värld där de är fullt accepterade men osynliga och återigen få sticka ut. Detta koncept känns så dumt och faktiskt ganska förolämpande. Man är ju inte gay för att vara speciell och homofobi och förtryck borde inte framställas som någon slags romantisk kuliss man kan stå och vara unik framför. Och den var bara en av flera noveller som fick mig att känna: neeeeej!!! >_<

Jag fikar i sällskap med boken ovan.

De tre historier som var bra var dock väldigt bra och jag ska nämna dem snabbt här:

From Homogenous to Hony av Neil Gaiman var en novell i comicform. Den var tänkvärd och mörk. Men Neil vet ju vad han sysslar med vanligen, så ^^ Väldigt snyggt tecknad också.

The Sleep Clinic for Troubled Souls av Hiromi Goto var en väldigt psykologisk, surrealistisk, konstig och intressant novell om att älska och acceptera hela sitt jag. Jag var verkligen helt fast och fascinerad medan jag läste.

The Beatrix Gates av Rachel Pollak var en historia om andlighet och hur det är att vara trans. Väldigt berörande och vackert skriven.

Så tja, ni kan ju alltid låna boken och läsa de som var bra eller se om ni kan hitta just de historierna på nätet. 🙂

Brukar ni läsa noveller?

Har ni tips på noveller med Queertema?

12 thoughts on “The Future is Queer (novellsamlingsrecension)

  1. Först?…
    Testa “Kissing the witch: old and new tales” av Emma Donoghue 🙂 noveller med både magi och lesbisk tema, skriven av författare till “Room” (hon ör själv gay).

  2. Jag läste fler novellsamlingar tidigare, men nu händer det sällan. Jag gillar annars noveller och litterära essäer, är de bra är de knivskarpa och jag brukar bli mer imponerad av själva hantverket än av romaner.

    • Hej annettejuhlin!
      Förstår, det är lätt hänt att romaner tar över lite. Men håller med. Hantverket i en bra novell eller essä är så komplicerat och den som lyckas är verkligen skicklig. 🙂

    • Hej C.R.M. Nilsson!
      Eller hur! Det kändes som ett så perfekt tema för en novellsamling. Men ja, kolla upp den och läst Neil och de andra två jag nämner. De är så bra 🙂

Leave a Reply

