The Invisible man (HG Wells bok, Universals film och Marvels comic)

Idag ska vi prata om tre olika inkarnationer av en av mina favoritondingar någonsin! Låt mig presentera The Invisible man! Ja, jag vet, ni ser inget men jag lovar att han är med oss. 😉

The Invisible man föddes ur science fictionförfattaren HG Wells penna 1897. Efter boken har han varit med i allehanda filmer och serier. I dag ska jag prata om orginalboken, Universals 30-tals film och serieversionen av Marvel Comics. Jag ska även visa bilder ur min ständigt växande Invisible Man-figursamling. Fangirling ahead!

Invisible man av HG Wells från 1897: Låt oss börja med orginalboken. Invisible Man (jag säger IM från o med nu) är en forskare som skapat ett serum som gjort honom osynlig. Han klär sig i rock och hatt och virar in sig i bandage för att kunna vara synlig igen. Han söker skydd på ett vandrarhem och hoppas där kunna skapa ett nytt serum som åter gör honom synlig. Sen planerar han att växla mellan synlighet och osynlighet för att kunna bli mäktig och rik.

HG Wells bok är lite sådär. Den är småmysig men har inte direkt någon spänning eller särskilt utvecklade karaktärer förutom IM själv. Historien om IM berättas från en mängd olika personers perspektiv vilket leder till att ingen karaktär blir särskilt stark. Jag tror att det hade behövts åtminstone en mer tydlig karaktär förutom IM som läsaren hade kunnat identifiera sig med.

På den positiva sidan så är åtminstone IM själv bra skriven. Hela hans karaktär är en varning för att det är viktigt att vi närmar oss vetenskapliga upptäckter utan att förlora vår mänsklighet. IM är självisk, arrogant, ta-över-världen-sugen och temperamentsfull. Han tappar lätt humöret. Han är även förkyld mycket då han ju måste gå runt naken för att vara osynlig. Det är ganska lustigt (om än helt förståeligt) hur han går runt och nyser hela tiden. Okej och läsvärd bok men ingen större favorit för mig.

Universals Invisible Man från 1933: Min kärlek för IM började genom denna film. Jag såg den först (utan att ha läst boken) och tyckte den var hilariuos. Den är en av Universal Monsters filmer med mest humor. Den följer boken delvis men har lagt till en flickvän till IM och en till forskare. Det är väldigt bra eftersom det hjälper till att driva fram historien, ger IM mer bakgrund och ger tittaren fler huvudkaraktärer att sympatisera med. I denna film är IM en helt normal människa som blir ond av sitt osynlighetsserum till skillnad från i boken där han är elak redan från början.

Effekterna är hemskt skickligt gjorda och ser fortfarande väldigt bra ut. Man blir verkligen impad!
Manuset är så bra och Claude Rains som spelar IM är fantastisk! Han är precis den typ av skurk-karaktär som jag alltid faller för. Han må vara galen men han är intressant, mångbottnad och hemskt rolig.

Jag älskar scenen när han sitter och gungar i en gungstol och pratar om att ”ta över världen” i äkta skurkanda. Han säger då denna episka replik till sin tilltänkta brottspartner: ”We will kill both big and small men just to show that we don´t discriminate”. Han må vara ond men han har sina principer… eller något LOL 😄
Han gör även en del goda oväntade saker som att råna en bank och slänga pengar över allmänheten.
Jag tror det är dags att lämna ut denna guldstjärna igen:

Det är också ganska skojigt när IMs flickvän försöker säga åt honom att sluta vara en maktgalen onding. Hon vill ha lugna eftermiddagar i trädgården med honom men han överröstar henne och börjar babbla om hur viktigt det är med makt och skriker: ”Power!” Hans tjej är gullig men ganska fail när det kommer till övertalning.. X)
Sen säger IM belåtet: ”Even the moon is afraid of me” Han är sååå härligt oförankrad i verkligheten, hehe. Sen för att göra allt ännu mer perfekt så har vi IMs galna skratt! Seriöst, kan jag få hans skratt som ringsignal på mobilen?
En annan rolig scen är när han springer runt iklädd endast byxor och sjunger en liten sång. OMG! Seee! 😀

To sum it up: 30-tals filmen är fullkomligt hilarious och borde vara obligatorisk tittning för alla människor. 😉

Marvel Comics, Supernatural Thrillers: Invisible man:

Jag hittade denna serietidning med The Invisible man på ebay. Självklart var jag tvungen att köpa den.
Det är en väldigt kort comic men jag gillade den verkligen. Den är charmigt tecknad i gammaldags stil. IM är bra framställd och historien hinner med många vändningar på sina få sidor. Jag gillar också att den slutar med ett ”The End?”
Men det är lite märkligt på slutet när IM blir synlig igen och en random polis är helt: ”Now you can see him! He´s not much to look at, is he?” Taskigt liksom! 😄

Men det som nästan var roligast med denna tidning var att den som hade lagt upp den på ebay uppenbarligen inte hade brytt sig om att ens läsa framsidan. För det stod inte att tidningen handlade om The Invisible Man utan att den handlade om The Mummy. Ursäkta mig, men bara för att IM täcker sig i bandage ibland när han behöver vara synlig så är han ingen mumie. Lol! 😄 Kära ebaysäljare, du kan inte gå runt och beskylla folk för att vara mumier i tid och otid. Folk kan bli arga då (inte för att jag talar efter egen erfarenhet eller något…)

Min Invisible Man samling ovan.

Jag vill se fler Invisible Man-filmatiseringar. Så jag kommer återkomma med fler inlägg om IM. Tydligen ska Johnny Depp ge sig på att spela honom i en remake… Hmm… ^^;

Har ni sett / läst Invisible man?

SE UNIVERSALS 1933-VERSION! BÄST!

8 thoughts on “The Invisible man (HG Wells bok, Universals film och Marvels comic)

    • Hej Petra!
      Åh du måste se 1933-versionen! En av de bästa filmerna som gjorts! ❤ Jag är lite skeptisk mot Johnny men ska ge det en chans 😛 Han är en mycket bra skådis men jag undrar om någon kan slå Claude Rains för mig haha 😄

    • Hej Sofia!
      Så kul att du också läst och sett! Blir så glad! Få personer har gjort det som jag träffat.. jag brukar dock snabbt fixa den saken dock haha 😄
      Åh, ja! Den scenen är fantastisk! 😀
      Tack för dina länkar! 🙂

Leave a Reply

