”När Hundarna kommer” av Jessica Schiefauer

Känner ni till den där känslan när en bok är så bra att det typ gör ont i en? Ahhhhh, så var det verkligen med Jessica Schiefauers ”När Hundarna kommer” för mig. Jag ska verkligen försöka skriva en recension här som är lite mer detaljerad än ”Såååå braaa! Jag kan inte ens… alahfagfhjfahg” Önska mig lycka till! 😉

”När Hundarna kommer” följer tre tonåringar (Ester och bröderna Anton och Isak) under loppet av ett år då livet kastas om helt.
Ester och Isak blir förälskade medan Anton dras in i ett djupt mörker vilket slutar med att han och en annan misshandlar en ung kille till döds.
Boken följer händelserna som leder till detta men framför allt vad som händer efter. Hur omgivningen runt om Anton hanterar det fruktansvärda han gjort.

Vi får följa Antons perspektiv men förstår aldrig helt hans fullständiga motivation, det är liksom något som blir tydligare och tydligare vartefter men aldrig 100 % klart. Vilket försätter läsaren lite i samma sits som Isak och Ester som är bokens riktiga huvudkaraktärer. Deras förhållande och samspel är mycket komplext och definitivt ett av de bäst beskrivna förhållanden jag läst om någonsin.

De börjar boken som djupt förälskade men Isak börjar tveka. Ester är lite för översvallande. Han vill göra slut men går tillbaka till henne då han behöver distraktion från sin verklighet. Ester offrar allt för Isak och ignorerar sitt eget liv för att stötta honom. Men Isak har inte bett om att hon ska ge upp allt och det är egentligen inget han vill. Det skapar en ohälsosam tacksamhetsskuld. Ester blir dessutom som en till familjemedlem och vill vara en del av allt. Samtidigt kan hon inte vara det då det ju inte är hennes bror som begått brottet. Hon kan stötta men aldrig dela deras upplevelse helt och att hon tror sig göra det blir fel. Förhållandet blir väldigt giftigt och destruktivt för bägge. Ester älskar Isak och vill hjälpa men allt blir bara mer och mer fel eftersom livet omkring dem har blivit fruktansvärt fel.

Jag är verkligen imponerad av karaktärerna och deras samspel. De är djupa och motsägelsefulla utan att någonsin kännas förvirrande för läsaren. Tvärtom! De känns som äkta personer. Språket i boken är väldigt vackert. Poetiska formuleringar blandas med vardagligt språk. Det finns många återkommande symboler i boken som speglar karaktärerna och händelserna på olika sätt. Som beskrivningarna av sjön och hundar genom boken. Allt är väldigt väl ihopvävt.

Med andra ord: Läs! Läs Läs!

Har ni läst ”När Hundarna kommer”? Vad tyckte ni? Vill ni läsa den?

20 thoughts on “”När Hundarna kommer” av Jessica Schiefauer

  1. Älskade också hur himla äkta karaktärerna blev, och visst gör historien ont. Men ändå saknade den något som skulle få mig alldeles hänförd, vet inte riktigt vad, men jag kände helt enkelt aldrig riktigt några Å ÄLSKAR!!! känslor. Men annars är det ju verkligen ett mästerverk 🙂

    • Hej Elvira!
      Ja, det är verkligen ovanligt bra karaktärer och det gör så ont i en. Både av det fruktansvärda som händer men också för att den var så sjukt bra skriven. Jag fick personligen verkligen de där totalta älskar-känslorna. Det är svårt att säga vad som får dem att komma. Väldigt olika såklart vad man faller för sådär på djupet. 🙂

  2. Såg denna på biblioteket igår, tog upp den, tänkte låna den, men ställde till sist tillbaka den igen. Nu ångrar jag mig, haha! Får se till att ta den nästa gång! 😊

  3. En solklar fullpoängare för mig. Blev otroligt berörd utan att någon gång känna att det blev för smörigt eller sliskigt eller sentimentalt eller…

  4. Hm… jag oftast gillar böcker som analyserar och försöker förklara hur fruktansvärsa saker kan hända, men nåste erkänna att jag är inte hundra procent ombord för denna bok. Inte så inne i relationsanalyserande böcker 😀
    Men psykologi är intressant så ska kolla upp den 🙂

    • Hej maarten!
      Jo men målet med denna bok är nog inte riktigt att förklara varför Anton gjorde det han gjorde utan snarare hur människor och förhållanden påverkas av att en anhörig gör något ofattbart.
      Älskar själv relationsanalyserande böcker. 🙂 Men det är ju en fråga om smak. Tycker ändå du ska ge den en chans någongång Eftersom du gillar psykologi så tror jag ändå den kan vara något 🙂

  5. Åsså jag förstår inte varför jag lite glömt bort den här i hyllan, varje gång jag får en skymt av den blir jag förvånad. Tack för påminnelsen! Igen, haha… Den verkar väldigt bra, om än tung 🙂

    • Hej Lion!
      Ah, det blir sådär med vissa böcker. Man vill så gärna läsa dem men så kommer annat i mellan och de glöms lite… ^^ Men hoppas den blir läst snart och att du också gillar den.

Leave a Reply

