Veckans bokbloggfråga: läser du fortfarande barnböcker?

Denna vecka undrar Barnboksbloggen: Vad är ditt förhållande till barnböcker nu som vuxen? Händer det att du läser barnböcker för din egen skull (att du läser för barnen räknas inte)? Hur tänker du då när du väljer ut vilka barnböcker du vill läsa? Har du några tankar kring barnböcker att dela med dig av, kanske några favoriter från barndomen, eller några reflektioner kring dagens barnboksutgivning?

Jag har en hel de gamla barndomsfavoriter som jag fortfarande läser om ibland. Så som Gösta Knutssons fantastiska “Nalle Lufs”, “Tuss och Tuff” och “Pelle Svanslös”. 🙂 De böckerna är inte bara mysiga på grunda av nostalgi utan jag är väldigt säker på att jag älskat dem även om jag hittat dem nu. De har verkligen min humor. Karaktärerna är så gulliga och historierna är så finurliga och bra och kul och…. osv i all oändlighet…. *Maler på och berömmer Gösta Knutsson i flera timmar* 😛

Teskedsgumman av Alf Proysen är också en gammal favorit.

Jag läser absolut nyutkomna barnböcker om något verkar intressant. Jag är inte jättebra insatt i allt som händer i barnboksvärlden men om jag får tips om något särkilt kollar jag gärna upp det. Tillexempel så pratar typ alla med mig om Ivy Pocket just nu och jag reserverade den idag på bibblan. Jag tycker det kan vara både mysigt och intressant att läsa barnböcker 🙂

Nu ska det bli kul att se vad ni andra tycker 🙂

20 thoughts on “Veckans bokbloggfråga: läser du fortfarande barnböcker?

    • Hej Helena!
      Ja, Ivy Pocket känns som att den har blivit minst lika populär hos vuxna så något särskilt är det nog allt med den 🙂 Ser fram emot att läsa den 🙂

    • Hej Marie!
      Jo det är synd om Pelle. Måste säga att jag gillade mest de historier när han är med sin familj och inte lika mycket dem med måns. Men Tuss och Tuff är fantastiska och Nalle Lufs. Mycket trevligare karaktärer. Även om Måns alltid får sitt straff på slutet ^^
      Ja, Astrid Lindgrens böcker är underbara 🙂

  1. Jajjamen, jag läser dem även för universitetetet. Tycker faktiskt bättre om barnböcker och böcker för “äldre” barn bättre än ungdomsromaner. Mina favoriter just nu är allt som Lygia Bojunga, Jaqueline Wilson och Guus Kuijer har skrivit.

    • Hej Maaretta!
      Ja, de är kul att du läst om barnböcker på universitetet. 🙂 Jag känner lite som du. böcker för barn / äldre barn är ofta mer intressanta än ungdomsgenren.
      Tack för författartipsen! 🙂

  2. Åh jistanes vad jag blev sugen på att läsa om Ivy Pocket nu. Hade aldrig hört talas om den, men efter lite googlande har den nu skrivits upp på önskelistan. Får hia mig lite bara, jag råkade visst köpa åtta böcker förra veckan.

    Har du förresten läst Bläckhjärta-serien av Cornelia Funke? Tänker att den skulle kunna passa dig.

  3. Nostalgi att få läsa gamla barnböcker 🙂 Jag har läst Pricken någon gång i väntrummet hos tandläkaren, vet att jag läste den mycket som liten så var tvungen läsa den 🙂

    • Hej Anna!
      Det är verkligen nostalgi. Så mysigt. 🙂 Pricken har jag faktiskt missat. För mig var det mer Gösta som gällde haha 😛 Men googlade Pricken nu och den ser söt ut 🙂

Leave a Reply

