Sophie´s World av Jostein Gaarder

I dag ska vi ta en titt på boken ”Sophie´s World” av Jostein Gaarder från 1991 (Orginal titel: Sofies verden). När boken översattes till engelska blev den den mest sålda boken i världen under 1995. Låt oss dyka in i denna bok nu och se vad allt liv var om. 🙂

Sophie är en 14 årig flicka som bor i Norge. En dag hittar hon två mystiska medelanden i sin postlåda. En lapp där det står: ”Who are you?” och ett vykort adresserat till en flicka vid namn Hilde från Hildes pappa. Sophie har ingen aning om vem Hilde är eller varför någon skulle ge henne en lapp med en random fråga. Efter dessa två meddelanden kommer det ännu fler. Både från Hildes pappa och från en mystisk filosof som berättar om filosofins historia. Varför får Sophie dessa brev?
Vilka är dessa människor? Och hur kan filosofiskt tänkande förändra Sophies liv?

”Sophies World” understryker hur viktigt det är för människan att fundera över vilka vi är och livet. Det är inte svaren på våra frågor som är det viktiga utan frågandet i sig. En sann filosof slutar aldrig fråga. Hur kan vi i sanning förstå det mirakulösa i livet om vi inte funderar över oss själva och vår värld?
Det är också viktigt att vi lär känna vår egen historia. Hur människor har tänkt och sett världen i olika tider. Att veta varifrån vi kommer hjälper oss att förstå vår moderna tillvaro och oss själva.

Boken är upplagd som enorma faktastycken med lite karaktärer och plot instucket här och där. Antikens filosofer gås igenom i början och sen fortsätter historielektionen fram till modern tid. Sophie filosoferar lite ytligt kring varje ny filosofisk tes hon lär sig.
Om man gillar detta upplägg eller inte är väldigt personligt. Eftersom jag länge varit intresserad av filosofi så kände jag igen det mesta. Men om man vill ha en bok som går igenom filosofins grunder, gör snabba nerdykandet i olika spännande idéer och dessutom har ett litet mysterium vid sidan av så är Sophies world en bra bok.

Efter att ha läst första halvan var jag personligen riktigt störd på den. Jag tyckte Sophie var en extremt platt karaktär som kändes alldeles för barnslig för att föreställa 14. Jag tyckte det var extremt creepy med den mystiske filosofen som skrev brev till henne och mer eller mindre stalkade henne. Han var dessutom odrägligt arrogant och överlägsen i sina brev.

Jag skrev till en kompis i ett sms: ”Det är en lärobok om filosofi som låtsas vara en roman. Det är en bra faktabok men en dålig roman”. Jag kände verkligen så första halvan av boken men så vände allt. Ploten drog ihop sig, fördjupade sig i filosofiska koncept om verklighet och fri vilja, karaktärerna blev tydligare och allt blev urspännande! Sen kom en helt otroligt smart och perfekt twist som kastade om allt! Jag var helt: ”WHOOoooooOOOooooo! 😮 ”
Tack vara det fantastiska slutet så måste jag ändå säga att jag gillar denna bok. Första halvan är fortfarande lite småirriterande men den bygger upp det superbraiga slutet så… Ja. ^^

Jag kommer prata mer om twisten i det gröna stycket under. Seriöst! Spoilers! Hoppa över den för tro mig, om ni läser boken så vill ni INTE veta hur det ska gå! Så se upp! 😮

Genom bokens gång läggs extra vikt på filosofiska teorier som behandlar verkligheten och fri vilja. Dessa funderingar är hintar till den stora twisten i boken. Sophie och den mystiske filosofen är bara karaktärer i en bok som Hildes pappa skriver till sin dotter. Genom bokens gång så inser Sophie och filosofen mer och mer att deras värld och allt de säger bara är bläck på ett papper.

Detta är ett väldigt smart upplägg. Filosofi handlar ju i grunden om att förstå vem man är, varför man finns och hur världen fungerar. Allt detta förstår Sophie genom bokens gång genom att inse att hon är en bokkaraktär. Från att ha trott sig vara en självständigt tänkande person inser hon att allt hon tänker är bestämt av Hildes pappa. Eller är det verkligen så? Mot slutet blir gränserna mellan författarens vilja och karaktärernas vilja mer och mer utsuddad. Vem är det egentligen som bestämmer? Kan Sophie påverka sin skapare? Är Hildes pappa verkligen i kontroll?
Denna kamp mellan författare och hans skapelser var väldigt kul att följa. Jag gillar hur Hildes pappa liksom gjort sig själv till en halvt synlig Gud i sin egen fiktionella värld. Han lägger ut fler och fler hintar åt Sophie för att hon ska inse sanningen. Han retas också med sina egna karaktärer på ett nästan sadiskt sätt. Han är helt ”haha ni är bara påhittade och jag bestämmer allt haha” Okej, fullt sådär barnsligt retsam kanske han inte är men… jo, typ. ^^

På detta sätt utforskar boken filosofiska frågor om fri vilja och tillvarons bakomliggande kugghjul. Jag tycker också den väcker intressanta frågor om författande. Har verkligen författaren full makt över sin historia eller börjar karaktärerna delvis leva sina egna liv? Personligen tycker jag att mina egna karaktärer som jag skriver om kan bli lika verkliga som äkta personer och verkligen börja leva.

Så trots att jag var osäker i första halvan så slutade allt med att jag verkligen gillade denna bok. 🙂 Jag rekommenderar den till alla filosofinördar. 😉

Har ni läst Sophies World?

Känns den intressant?

15 thoughts on “Sophie´s World av Jostein Gaarder

  1. CrimsonCorundum

    Jag har läst boken och jag tyckte att början var ganska seg men slutet var som du säger väldigt spännande och bra. En norsk kille som jag kände sa att de hade den som lärobok i filosofi på gymnasiet. Han tyckte den var urtråkig.

    Reply
    1. missmagicgirl Post author

      Hej CrimsonCorundum!
      Ja, det är verkligen en bok som vänder halvvägs. Men den är värd att hålla ut för. 🙂
      Ah, alla böcker som man tvingas läsa i skolan blir dåliga haha X) Hur bra de än är så förstörs de så fort de är läxor… 😛

      Reply
  2. Helena, MsHisingen

    Läste den här ett par år efter gymnasiet och har tyvärr glömt det mesta vid det här laget. Kommer mest ihåg att jag tyckte det var så synd att den inte var kurslitteraturen där (vår filosofibok var själsdödande tråkig) och att jag tyckte om den. Har den fortfarande i bokhyllan i väntan på en omläsning 🙂

    Reply
  3. Petra

    Jag försökte läsa den för många år sedan, men tyckte att den var så tråkig. Det är en av de få böcker jag inte lyckas läsa ut. Och nu läste jag dessutom spoilern, så jag behöver inte fundera mer på det nu… 😛

    Reply
    1. missmagicgirl Post author

      Hej Petra!
      Nej, den är inte så bra i början så jag förstår helt att du gav upp. Jag är dock glad att jag höll ut för andra halvan var riktigt bra. 🙂 Men ja, nu vet du ju allt ändå 😛

      Reply
    1. missmagicgirl Post author

      Hej vargnatt!
      Åh vad kul! 😀 Det får du göra snart 🙂 Tror den är väldigt kul att läsa om då man kan se alla hintar till tvisten oså 🙂

      Reply
  4. vadvilaser

    Har inte läst den, men hört mycket om den. Den dyker upp lite då och då tycker jag. Funderar dock på att läsa din spoiler istället för boken. Får fundera lite:)

    Reply
    1. missmagicgirl Post author

      Hej Vadviläser!
      Ja, jag rekommenderar den ändå. Tvisten är väldigt häftig när den kommer så det är lugnt värt att första halvan är lite segare ^^;;

      Reply
  5. Lion´s Library

    Vilket sammanträffande, häromdagen fick den boken följa med mig hem från en loppis. Tyckte den var fin och verkade intressant och för en tia så tja, det fick bli den. Och så visade det sig att den varit otroligt populär precis som du nämner. Nu har jag blivit allt mer nyfiken på den! Känns som en bra bok att småläsa lite i mellan varven 🙂

    Reply
    1. missmagicgirl Post author

      Hej Lion!
      Ah, verkligen ett sammanträffande! Jag hoppas du kommer gilla den. Som sagt var jag inte så impad i början men sen tog den sig verkligen och blev riktigt bra 🙂

      Reply

Leave a Reply

