Veckans bokbloggfråga: böcker och resor

Denna vecka undrar barnboksbloggen: Hur tänker ni när ni packar böcker inför resor? Hur mycket böcker packar ni ned? Eller har ni lyckats komma undan problemet genom att använda en läsplatta istället?

Jag har alltid med mig en eller flera böcker när jag reser. Älskar att läsa på tåg, bussar eller plan. Jag växlar mellan att ta med mig fysiska böcker och ta med mig min ipad. Det är märkligt dock för när jag tar med ipaden väger väskan inte speciellt mycket men när jag tar med mig en hög fysiska böcker så är det som att det blir någon bugg med tyngdlagen och väkan blir URTUNG 😉

Hehe, hur som helst. Jag växlar väldigt mycket mellan ipad och fysiska böcker beroende på humör och vart jag ska resa.
Så, ja, LOL, vet inte… DET FINNS INGEN LOGIK I MINA LIVSVAL!!! XD
Låt oss lämna det vid det. 😛

Nu ser jag fram emot att läsa andras svar 🙂

34 thoughts on “Veckans bokbloggfråga: böcker och resor

    • Hej CrimsonCorundum!
      Ja, det var intressant att fundera över även om jag kände att jag hade svårt att motivera varför jag blandar så 😛
      Kul! Ska kolla in ditt svar nu 🙂

  1. Ja visst måste man ha med sig någonting läsbart 🙂 Jag älskar oxå att läsa på bussar tåg osv men nu när man oftast reser med vänner eller barnen så får man ingen läsro 😦

    • Hej Hanele!
      Åh ja, ipad är lika med kärlek! 🙂 Förstår. Jag läser oftast på resor just på tåg, flyg eller buss men inte så mycket när jag väl är framme 🙂

  2. Är osäker på om jag skulle kunna koncentrera mig ordentligt med en padda, skulle antagligen “bara” kolla mejl/läsa tidningen/kolla blogginlägg etc. med alldeles för täta mellanrum…

  3. Jag tar med mig minst två böcker (även om jag bara ska vara borta ett par dagar, jag kan ju tröttna på den ena boken). Och jag tar pocket.

  4. Jag brukar ha med mig alldeles för mycket böcker, men jag är så rädd för att bli utan bok att läsa! 🙂 Jag har inte heller några problem att läsa medans jag åker buss/tåg/flyg, det får ju tiden att gå mycket fortare 🙂

    • Hej Ewelina!
      Ja, det är väldigt tråkigt om man skulle råka hamna utan resematerial under en lång resa 😮 Ja, så mysigt att läsa på tåg / buss / flyg 🙂

  5. Jag tar ned mig böcker och e-ljudböcker/ljudböcker när jag reser. Bra att ha att växla mellan. På buss kan jag inte läsa då passar ljudbok bra 😉

    • Hej bokdamen!
      Ja, det är praktiskt. 🙂 Ah, förstår. Ljudbok kan vara bra. Dock så har jag lite svårt att koncentrera mig om jag lyssnar på en bok. Det är lite synd 😛

  6. Under själva restiden går det ofta att läsa massor, vilket är underbart 🙂 när man väl är framme brukar det när man är borde inte bli så mycket läst som vanligt 🙂

  7. Oj, håller din padda batteriet så länge det behövs? Jag är lite nojig över det där med batteritid (det får liksom absolut inte ta slut!) så sambon hjälpte mig hitta en läsplatta som typ aldrig behöver laddas. Dessutom växlar man inte över till internet eller andra distraktioner eftersom den är så himmelens seg med det 😛

  8. Klarar inte det där bakgrundsljuset när jag läser så jag har läsplattan. Numer så blir det mest bara läst under själva resan, när jag väl är framme så har jag inte tid 🙂

    • Hej Monika!
      Förstår, jag har aldrig störs av bakgrundsljuset men jag kan verkligen förstå att man kan göra det.
      Jo, samma här. När man väl är framme vid sin resdestination så vill man inte läsa. Då hade man ju lika gärna kunnat stanna hemma haha X)

  9. Vilken underbar bild till inlägget!
    Inser också att jag tolkade frågan som om det gällde när man reser på semester, men det gäller förstås alla resor man gör, måste redigera litet i mitt inlägg 😉
    Så du använder iPad, jag har envist hållit fast vid pappersböcker, men det kanske är dags att ge läsplattan en chans..?
    Ha en fin helg!

    Här är förresten mitt svar: https://justnujusthar.com/2016/05/05/bocker-pa-resa/

    • Hej annettejuhlin!
      Åh, jag älskar verkligen den bilden! Så härlig! 🙂
      Ja, men jag tror frågan är öppen för tolkning så inget är väl fel. ^^
      Jag växlar mellan ipad och pappersböcker. På sistone har det dock blivit fler pappersböcker men det går i perioder. 😛
      Älskar att läsa på ipaden också. Tycker det är bekvämt att kunna förstora texten osv.
      Ha en fin helg du med! jag ska kolla in ditt inlägg nu då 🙂

Leave a Reply

