Fem favoriter i april 2016

Varje månad listar jag numera fem olika saker som gett mig glädje / intresserat mig den senaste tiden. Om du också gör fem favoriter på din blogg så länka ditt inlägg här hos mig i kommentarerna så kan vi dela tips och glädjeämnen! 🙂 Du kan lista vad som helst!

1. (Cartoon) Gravity falls är min nya besatthets-tvserie! Fullkomligt älskar humorn och skrattar så mycket när jag ser den. Men den är också spännande och har väldigt välskrivna karaktärer. Jag brukar se ett avsnitt varje morgon. Ett bra sätt att börja dagen. Är på säsong två nu och är helt: ”Hur ska det gåååå?!!?!?! Gahaaa!!!! Måste se allt!!!” Samtidigt som jag är helt: ”Neeeeej, vill inte att det tar slut!!” XP

2. (bok) Mendel Enks bok ”Med Uppenbar känsla för stil”. Denna bok handlar om manlighet och våld och analyserar hur pojkar och män formas av vår kultur. Den var väldigt intressant och ögonöppnande på många sätt.

3. (comic) Spiderman / deadpool finns det bara fyra nummer ute av än men jag älskar den! Dynamiken mellan Spiderman och Deadpool är fantastisk och deras gemensamma serie är både hilarious och spännande 🙂 Längtar efter fler nummer.

4. (plats) Biblioteket. Jag har blivit helt besatt av att låna böcker på sistone. Det började som ett mission för att spara pengar men nu är jag verkligen förälskad i känslan av att gå och plocka ihop böcker på bibblan. Jag älskar också känslan av att reservera böcker och sen få det där glädjande mailet om att jag kan hämta ut dem. Bara yay! Dock märker jag att jag fortfarande är mycket av en ”jag vill äga och kunna läsa om och bläddra i böckerna jag älskar”-person så det har hänt att jag köpt en egen bok efter att lånetiden är över. Men det gör ju egentligen inget 🙂

5. (affär) English Bookshop har länge varit en favorit för mig. Nyligen besökte jag deras affär i Uppsala och den är ännu mer fantastisk än den i Stockholm (den i Stockholm är typ det bästa någonsin så då förstår ni hur AMAZING den i Uppsala är…) Jag var på klassutflykt med min skola till Uppsala och innan jag skulle hem ville jag gå och kolla in English Bookshop. Det regnade, jag gick fel, allt var hemskt… Men sen hittade jag rätt och det var himmelriket! De hade en egen hylla för steampunkböcker! STEAMPUNKBÖCKER! Jag köpte den bedårande lilla Shakespeareboken under (så liten och söt!) och den fula men samtidigt så underbara Frankensteins monsterpinen. 🙂 Rekommenderar båda English Bookshop varmt!

Vad är era favoriter?

18 thoughts on “Fem favoriter i april 2016

    • Hej Helena!
      Exakt! Det är helt magiskt och jag fattar inte att jag inte använt biblioteket mer tidigare. Har liksom bara lånat något ibland. Men det är ju helt fantastiskt med bibblan inser jag nu haha XD

  1. Jag har börjat låna mer böcker, främst för att jag har sådan platsbrist. Men det är också ett bra sätt att läsa böcker som en är lite nyfiken på, men inte är övertygad om att en verkligen kommer att älska. Då behöver inte mellanböckerna ta upp onödig plats i hyllan och så kan en köpa de riktiga pärlorna 🙂

    Jag blir väldigt nyfiken på Med uppenbar känsla för stil. Tack för tipset!

    • Hej C.R.M. Nilsson!
      Precis! Jag brukar rensa bland mina böcker med jämna mellanrum i vilket fall så jag bara har pärlorna men egentligen är det ju mycket bättra att aldrig köpa mellan böckerna till att börja med 😛
      Åh, ja, läs den! Så intressant!

  2. Åh att lista favoriter låter kul. Har faktiskt själv tänkt göra något sånt på Youtube, men sedan tog jag en paus och råkade glömma det. xP Kanske får hänga på i maj. 🙂 Gravity Falls känner jag igen, jag undrar om den serien inte gått/går på Disney Channel. Jag är väldigt säker på att jag sett den någon gång i alla fall, för jag känner igen figurerna. 🙂

    • Hej Nessie!
      Ja, jag tycker det är roligt att sammanfatta månaden så. 🙂 Vore jättekul om du hängde på i maj. Man behöver nog tänka på det i förväg under månaden 🙂
      Ja, gravity Falls är Disney Channel. Rekommenderar den verkligen 🙂 Vi kanske kan se något avsnitt när vi ses eller så 🙂

    • Hej Nilma!
      Jag skulle rekommendera att kolla upp Secret invasion comicen. Den är bäst. Sen kan du kolla upp Spiderman / deadpool 🙂 Filmen som gick på bio nyligen var inte riktigt min humor. Föredrar de serierna jag nämnde 🙂

  3. Jag har återigen glömt bort åtminstonde hälften av allt som hände under månaden…men fyra favoriter får jag iaf till.. 1. Författare – Derek Landy. 2. TV-program – NCIS: Los Angeles. 3. Låt – Hear Me av Imagine Dragons. 4. Dag – Min födelsedag. 🙂
    I övrigt så gjorde vi en road trip till Uppsala English Bookshop för några år sedan. Det var heaven, så jag förstår precis vad du menar. 😛

    • Hej Petra!
      Fyra favoriter är bra i alla fall 🙂 Hear me låten är jättefin verkligen. Gillar den också. 🙂
      Men vad kul att ni besökte English Bookshop. Jag vill verkligen till den i Uppsala snart igen. Den i Stockholm är också jättebra men den i Uppsala känns större 🙂
      Jag är dock väldigt förvånad över att jag bara köpte en pin och en minibok där denna gång… Hade inte förvånat mig om jag kommit hem med 100+ böcker haha XD Men så är det ibland ^^

  4. bibliotek är toppen. men det utesluter inte att en vill äga somliga böcker. jag har läst Tre apor av Mendel – Enk och var väldigt förtjust i den. har inte observerat det här med fem favoriter tidigare. ska se om jag kan skarpa ihop fem favoriter för april. eller det är kanske för sent?

    • Hej A ROOM OF MY OWN!
      Precis. Vissa böcker är speciella och då vill man ha dem 🙂
      Jag måste läsa mer av Mendel-Enk. Han skriver grymt bra.

      Åh, det är inte alls för sent! Vore jättekul om du gjorde ett inlägg! 🙂

Leave a Reply

