”Ghost Hunting: A Survivor´s Guide” av John Fraser

Detta blir sista inlägget som hör ihop med min spökletarvecka på min övernaturliga blogg. I dag ska vi ta en titt på en mycket bra faktabok om paranormala utredningar! 🙂

Det finns många böcker om hemsökta platser och ruggiga legender men inte lika många om hur paranormala utredningar faktiskt utförs, hur man själv kan bli en ”spökjägare” och vad man bör tänka på om man vill forska om det övernaturliga. Därför är ”Ghost Hunting: A Survivor´s Guide” en extremt bra och användbar bok som sticker ut.

Författaren John Fraser är själv en erfaren paranormal utredare och har gjort grundlig research inom spökletandets konst (japp! Det ÄR en konst! 😉 )
I denna bok går han igenom hur vi sett på spöken genom tiderna, hur spökjakter går till idag, vilka paranormala sällskap det finns, vetenskaplig utrustning, hur man bäst lägger upp en lyckad spökundersökning, hur man gör bra research och mycket, mycket mer.

Det är en väldigt uttömmande bok som närmar sig ämnet från både en vetenskapligt analytisk vinkel och en rent praktisk vinkel utan att förlora det magiska skimret runtomkring det övernaturliga. Bra balans åt alla håll. 🙂 Boken har även lite smålustig humor vilket räddar den från att bli en ”torr” faktabok.

Som ni kanske märkt på min övernaturliga blogg så är jag väldigt öppen för att det finns mycket i vår tillvaro som ännu inte kan förklaras. Jag kände när jag läste ”Ghost Hunting: A Survivor´s Guide” att vad det gäller utredandet av det paranormala så famlar vi fortfarande i mörkret. Hur kan man egentligen undersöka något andligt med teknisk utrustning? Samtidigt så måste vi börja någonstans och ju mer undersökningar som görs desto närmare kommer vi förhoppningsvis svaren kring det märkliga i vår tillvaro…. One can only hope! Det finns ju onekligen mycket mystiskt som är dokumenterat med hjälp av teknisk utrustning så det är definitivt inte fel. Men kanske inte heller helt och hållet optimalt….

*Magic sjunger en hejarklacksramsa och viftar med spökformade pompomps*
*alla spöken håller för öronen*

Tror ni på spöken? Missa inte att kolla in min andra blogg och John Frasers bok!

8 thoughts on “”Ghost Hunting: A Survivor´s Guide” av John Fraser

    1. missmagicgirl Post author

      Hej Helena!
      Ja, jag läser mycket sånna faktaböcker 🙂 Älskar det övernaturliga och mystiska. ^^
      Hehe, självklart är jag redo att möta spöken nu 😉 😀

      Reply
    1. missmagicgirl Post author

      Hej Vargnatt!
      Åh, kul med ett till fan av det övernaturliga. 🙂 Ja, såna program är spännande. Du skulle nog gilla denna bok. Man får liksom komma in bakom kulisserna på spökjakter 🙂

      Reply
  1. Helen B

    Låter som en mycket intressant bok, jag har väl en viss skepticism men är ändå öppen för att det kan finnas något övernaturligt. Jag har själv upplevt en och annan sak som jag inte kan förklara på ett vettigt sätt så främmande för det är jag inte =)

    Reply
    1. missmagicgirl Post author

      Hej Helen B!
      Ja, jag tycket den var väldigt bra upplagd och skriven. Den fick med så mycket olika dimensioner av spökjakter. 🙂
      Mmm, ja, jag har också en del upplevelser… Det finns en hel del vetenskapen fortfarande inte kan förklara helt tror jag 😉

      Reply

Leave a Reply

