Bokbloggsjerkan: Böcker i dina hemtrakter

Veckans fråga i bokbloggsjerkan är tips på böcker som utspelar sig i ens hemtrakt. 🙂 Jag har två!

1.Jag kände på en gång att jag var tvungen att ta upp en gammal barndomsfavorit här (som jag fortfarande älskar att läsa): Sivar Ahlruds bokserie om Tvillingdetektiverna! Denna serie handlar om ett tvillingpar (som är amatör-tonårs-detektiver) och deras snobbiga kusin som alltid dras in i tvillignarnas galna äventyr. Denna serie är fullkomligt hilarious och utspelar sig omväxlande i min familjs hemtrakter i Lappland och mina nuvarande hemtrakter i Stockholm. Jag är alltid på jakt efter dessa böcker på antikvariat och loppisar. De är awesome! 🙂

2. Dags för lite skamlös selfpromotion men min egna webcomic Magikonsult utspelar sig ju faktiskt i ett fiktivt Stockholm. 🙂 Bevisbilder ovan! Magikonsult handlar om Lizzy Vinter som hjälper folk med olika magiska och övernaturliga problem. Lizzy har dock mest läst om det övernaturliga och har därför mycket kvar att lära då hon ska möta det i verkligheten. Ännu mer trubbel får hon när hon stöter på en självutnämnd superskurk som gillar att stjäla ockulta föremål… *spänningsmusik* Ni kan läsa min comic från början HÄR. Den är 33 sidor än så länge och mer är påväg 🙂

Nu ska det bli kul att kolla in alla andras svar! 🙂

40 thoughts on “Bokbloggsjerkan: Böcker i dina hemtrakter

    • Hej Åsa!
      Ja, litegrann. Lizzy är dock snällare mot spökena och blir vän med dem istället för att fånga dem i burkar 😉
      Åh, jag rekommenderar Tvillingdeckarna om du får tag i nån av böckerna. Humorn är så härlig 🙂

  1. Tycker det är kul att läsa böcker som utspelar sig i områden som man själv känner till. Har inte hört talas om dessa böcker tidigare 🙂 Får jag vara nyfiken och fråga vart i Lappland det utspelar sig? 🙂

    • Hej Ewelina!
      Ja, håller med. SÅ kul att känna igen platser. Tvillingarna bor i något som heter “vindsele”. vilket känns som en direkt referens till “Vindeln”. 🙂

    • Hej Lion!
      Ja, det är kul att ha saker att leta efter. 🙂 Har flera walströmserier jag alltid kollar efter. Förutom tvillingdetektiverna så är det Merri Viks Lotta böcker och Fröken Sprakfåle 🙂

    • Hej Petra!
      Yay! Roligt att du längtar efter nästa del och att du tycker så mycket om min serie! Det får mig verkligen att le och bli helt lycklig! 🙂
      Jag jobbar på nya kapitlet just nu och det ska komma upp i början av nästa vecka. 🙂
      He, he du är inte ensam om att undra det kan jag säga… 😉 Jag tror du kommer gilla det som händer i nästnästa kapitel (alltså inte denna vecka utan efter det) 😀 Där kommer det lite fanservice åt de som shippar Lizzy / Prim 😉

  2. Jag har läst några av böckerna om Tvillingdeckarna och de var jättekul. I Stockholm utspelar de sig ibland i min pappas gamla hemtrakter, ungefär. Det vore kul om någon ville ge ut serien igen förresten.

  3. Du lyckades faktiskt pricka en dubbelträff, fantastiskt 🙂

    Bra att du påminde om serien, jag läste första kapitlet nåt tag och gillade det, men sen hann jag inte mera då och har lite glömt bort den.

    • Hej Koko!
      Ja, det var som en uppenbarelse när jag insåg att jag kunde säga den serien 🙂

      Åh, kul att du började på min serie och gillade den. Hoppas du gillar fortsättningen med 🙂

  4. Vad kul att du gör en egen serie! Vilken talang! jag skall låta mina två döttrar läsa den också och se vad de tycker. De gillade Ivy Pocket, jag har inte läst din serie mer än de första sidorna än, men det är liknande humor tycker jag, vad tycker du själv?

    Tvillingdetektiverna läste jag när jag var barn, alla böcker jag kom över 🙂 Och jag tror att jag läste serietidningar med dem också. Min moster arbetade på Williams förlag, och vi blev överösta med serietidningar och annat från förlaget. Jag måste kolla upp dem igen, våra tjejer kanske vill ha dem som högläsningsbok så får jag något kul att lyssna på :))

    • Hej annettejuhlin!
      Åh, tack så jättemycket! Jättekul att du gillar den och vill dela den med dina döttrar. 🙂 jag har int eläst Ivy pocket än (vill gärna!) men ja, det känns som min humor. 🙂
      Kul att du också läste tvillingdetektiverna. Visste inte att de fanns som serietidningar. Där fick jag något nytt att leta efter ^_^
      Nice med en moster som jobbar på förlag. 🙂 Ja, hopas dina döttrar också kommer gilla tvillingarna. Jag älskade dem som barn och även nu. 🙂

Leave a Reply

