Ghostbusters (filmrecension)

Som ni vet är det spökletarvecka på min övernaturliga blogg. Därför kände jag att det vore fel av mig att inte prata om Ghostbusters här. Jag menar det är ju en klassisk spökletarfilm liksom! I mean, who you gonna call? 😉 GHOSTBUSTERS!

Ghostbusters är en enorm franchise med sequels, tv-serier, tv-spel, serier, rollspel osv i vad jag förmodar är all oändlighet…. Men vi ska kolla på filmen från 1984 som var startskottet för allt. 🙂

Filmen handlar om tre forskare inom det paranormala som blir utkastade från universitet då deras forskning inte är ”seriös nog” (Dumma universitetstyper!). Så forskarna bestämmer sig för att istället fortsätta hålla på med det paranormala på egen hand och öppnar en egen business som går ut på att de fångar störiga spöken mot betalning. De kallar sig för Ghostbusters och blir snart riktigt berömda. Men det finns ett paranormalt hot mot New York som är så stort att frågan är om ens våra kära Ghostbusters kan rå på det… Bam, bam, BAM! <—det där skulle föreställa spänningsmusik.

Ghostbusters är en väldigt mysig film med stor charm. Karaktärerna och historien är väldigt cartoon-aktiga vilket ibland kan bli konstigt i en spelfilm men eftersom det är så konsekvent utfört i Ghostbusters så stör det mig inte alls. Historien är enkel vilket passar väldigt bra för denna typ av komedi.
Skådisarna gör ett bra jobb och särskilt Bill Murray är väldigt klockren. Det känns som om hans karaktär hade kunnat framstå som ganska osympatisk spelad av fel skådis. Men Bill lyckas skapa en slags värme runt om karaktären som gör att hans ironiska oneliners och själviskhet inte känns otrevlig. Han blir istället den mest underhållande karaktären i filmen.

Ur en femenistisk synvinkel är det dock inte den starkaste filmen någonsin. Hjätinnan är väldigt mycket en klassisk ”damsel in distress”. Hela grejen med hur hon blir övertagen av övernaturliga krafter och blir värsta onda sexgudinnan känns ganska uttjatat och fantasilöst. Det är ett sätt att sexualisera henne utan att hon själv har någon makt över sin egen sexualitet och samtidigt förstärka den där gamla stereotypen om att ”sexuellt utlevande kvinnor” = ”onda och farliga”. Så den delen av filmen är lite trist.

Jag älskar det gröna spöket ovan. Han kan få bo hos mig 😉 Btw, egentligen är det lite moraliskt ifrågasättningbart att alla spöken bara ska hållas fängslade. Vad hände med mänskliga rättigheter?!?! Spöken var också människor! 😉 LOL!

Hur som helst så gillar jag verkligen denna film. Tycker den är mysig, rolig och klart sevärd.

Har ni sett Ghostbusters?

Vad tycker ni?

8 thoughts on “Ghostbusters (filmrecension)

  1. Helena, MsHisingen

    Jag var för ung för ung (eller kanske bara för omogen) för att ens vilja se filmen när den kom, men soundtracket! Satt som klistrad framför tracks med kasettbandspelaren redo för inspelning och hatade Kaj Kindvall som tjötade sönder introt…

    Reply
  2. Koko

    Vi gjorde ett försök att titta på den nåt tag (jag har alltså aldrig sett den och min sambo försöker bilda mig!) men kom inte så hemskt långt. Den kändes bara jobbig och uppfyllde definitivt inte Bechdeltestet. Vi har gått in för att försöka se flera feministiska filmer och tv-serier. (Jag vet att Bechdeltestet inte är ett kvalitetstest, men ändå.)

    Reply
    1. missmagicgirl Post author

      Hej koko!
      Ah, förstår. Nej, det är verkligen ingen feministisk rulle. Jag gillar den ändå även om jag verkligen kan se många problem i den.
      Det är alltid intressant att göra bechdeltestet. Det är chockerande hur få filmer som passerar det 😮

      Reply

Leave a Reply

