”The Haunting of Hill House” av Shirley Jackson

Jag lånade denna bok på biblioteket och… ghaaa! Jag vill inte lämna tillbaka den! Jag älskade den så mycket! Min! Min! Min! Separationsångest liksom… Jag tror faktiskt jag måste köpa mig en egen kopia för denna bok vill jag kunna bläddra i och läsa om!

Ehm, okej. Hur som helst. I ära av spökletarveckan på min övernaturliga blogg så ska vi ta en titt på en klassisk gotisk spökletarhistoria: ”The Haunting of Hill House” av Shirley Jackson från 1959.

Hill House är ett mycket gammalt hus där många olyckliga livsöden utspelat sig. På grund av sin mörka historia räknas Hill House som hemsökt. Men är detta verkligen sant? En forskare bestämmer sig för att bjuda in sig själv och tre andra personer (som antingen har koppling till huset eller har haft övernaturliga upplevelser) för att bo i Hill House under några veckor och undersöka om det verkligen är hemsökt.

Detta upplägg är smart. Eftersom karaktärerna är där för att undersöka huset och är nyfikna på det paranormala så förstår man också varför de är kvar i huset fast konstiga saker händer.

Det är en ganska lågmäld skräckberättelse som fokuserar mer på karaktärernas psyke än på det övernaturliga. Karaktärsutveckling och spänningar mellan personerna ligger i fokus.

Trots att denna bok är från 50-talet så är de kvinnliga karaktärerna några av de bästa jag stött på.
Huvudpersonen Eleanor är helt fantastisk. Hon har levt ett väldigt isolerat liv då hon tagit hand om sin sjuka mamma nästan hela sitt vuxna liv. Eleanor bär på mycket skuldkänslor inom sig och längtar efter gemenskap, att vara en del av ett sammanhang där hon kan känna sig hemma. Att komma till Hill House känns som en gåva från ödet i början och efter att bara ha pratat några få timmar med sina nya huskamrater så ser hon dem som sina bästa vänner. Men Eleanor är också barnslig, lättstött och svartsjuk vilket gör att hon växlar mellan att ta avstånd och vilja ha närhet till sina medmänniskor genom boken.

Det förhållande som ligger i fokus i boken är mellan Eleanor och Theodora. Det finns många tydliga hintar att hon är lesbisk och har en partner kvar i stan. Det är roligt att se en tidig och positiv gaykaraktär i en 50-tals bok som egentligen fokuserar på helt andra saker. Jag älskade Theodoras karaktär. Hon är självständig och fritänkande men också tredimensionell med både bättre och sämre sidor. Eleanor är nästan besatt av Theodora och växlar mellan att vara positivt och negativt inställd mot henne. Det är ett extremt intressant förhållande som är väldigt väl beskrivet.

En annan sak jag verkligen gillar är hur själva Hill House är som en egen karaktär. Huset känns levande och något som verkligen höjer läskighetsfaktorn är att huset är byggt på ett sätt som lurar ens sinnen. Alla vinklar är lite fel för att det ska bli svårt att lokalisera sig. Därför spenderar karaktärerna mycket tid med att leta sig fram i huset. Detta är väldigt orginellt och effektfullt. En annan sak jag älskar är sättet karaktärerna pratar med varandra. Det finns så mycket humor och värme mellan dem. Så när de har sina svåra stunder med varandra så känns det mycket mer i läsaren.

Kul fakta: Stephen King älskar denna bok och har sagt att den är en av de bästa böckerna i skräckgenren och att Elenor är den bästa hjältinnan inom gotisk fiction. 🙂

Detta inlägg sammanfattat i tre ord: läs denna bok!

Har ni några tips på bra böcker där utforskandet av det paranormala står i fokus?

Bilden ovan tog jag. Ett spöke rymde ur boken medan jag läste 😉

16 thoughts on “”The Haunting of Hill House” av Shirley Jackson

  1. Jag undrar varför jag aldrig läst den, känner förstås till den som en klassiker och har läst anna av Shirley Jackson. Ska nog fånga in den om den kommer i min väg!

Leave a Reply

