Hägring 38 av Kjell Westö

Idag ska vi ta en titt på Kjell Westös historiska roman Hägring 38.

Historien utspelar sig i Finland 1938. Alltså 1 år innan andra världskriget.
Titeln syftar på att hela tillvaron detta år var en slags hägring, en illusion. Livet pågick som vanligt fast klasskillnader, rasism och antisemitism växte i Europa.
Det bubblade och kokade men ingen kunde ännu ana vad som var på väg. Det vilar en atmosfär av förnekelse över de flesta karaktärer i boken.

Hägring berättas utifrån två olika människors perspektiv. Juristen Thune som sörjer sitt misslyckade äktenskap och har en politisk diskussionsklubb med sina ungdomsvänner.
Den andra huvudpersonen är Thunes kontorist Matilda. Hon har ett traumatiskt förflutet. Under kriget 1918, togs hon till ett fångläger efter att ha hjälpt det röda gardet när hon försökte få sig och sin bror att överleva.

Denna bok är en fantastisk tidskildring. Jag älskar alla små detaljer så som pratet om aktuella filmer och kändisar. Dialogerna känns väldigt tidsenliga med alla titlar och jag gillar att hela språket är lite gammeldags. Men samtidigt så känns språket naturligt. Inte ansträngt.
Den är väldigt poetiskt skriven ibland också vilket jag alltid gillar.
Det är definitivt en bok med humor men den fångar också mörkret. Det är obehagligt att följa allt när man vet vad som skall komma.

En av de starkare scenerna är byggd på en verklig händelse. När Abraham Tokazier vann ett 100-meterslopp men ändå blev placerad på fjärde plats trots att hans vinst var uppenbar. Detta berodde på att han var av judisk börd.
När karaktärerna diskuterar denna orättvisa säger Matilda: ”Det förvånar mig att ni tror att rättvisa är något självklart. Att få rättvisa är ett privilegium. ”
Det är ord som är skrämmande sanna även i vår nutid. De samhällsproblem som tas upp i Hägring 38 är fortfarande aktuella.

Jag tycker bäst om Matilda. Thune är bra beskriven men inte lika sympatisk. Jag kände verkligen med henne och det var smärtsamt att få veta mer och mer om vad hon tvingats gå igenom. Jag gillade upplägget med att hon hade olika namn för olika sidor inom sig själv som kom fram vid olika tillfällen. Slutet gav mig rysningar!

Jag rekommenderar denna bok varmt! Den är verkligen värd en läsning!

Har ni läst Hägring 38? Vill ni läsa den?

P.S På tal om något annat så kommer jag ha en spökvecka på min övernaturliga blogg från och med måndag. Den kommer kompletteras med spökliga inlägg här. Så se upp för gastkramar och rysningar hela nästa vecka! D.S

10 thoughts on “Hägring 38 av Kjell Westö

  1. Koko

    Kjell Westö kan konsten att skriva bra historiska romaner. Det finns författare där det känns styltat och konstigt, men han lyckas balansera ett trovärdigt språk och äkta händelser med de fiktiva momenten. Just Hägring 38 har jag inte läst än, men annat av honom. Valde faktiskt en av hans böcker till bokbloggsjerkan den här veckan, eftersom han skriver så bra om Helsingfors 🙂

    Reply
    1. missmagicgirl Post author

      Hej Koko!
      Ja, han är en fantastisk författare. har själv bara läst Hägring men den imponerade grymt mycket på mig. 🙂 Ska kolla upp den du tipsa om 🙂

      Reply

Leave a Reply

