Veckans bokbloggsfråga: Var och när läser du?

Denna vecka undrar barnboksbloggen:

När läser du oftast? I sängen innan du somnar, under resan till jobbet, på kvällarna istället för att titta på TV…? Hur gör du för att få tid för att läsa? Har du tillräckligt med lästid eller önskar du att du hade kunnat läsa mer?

Okej! Detta svar kräver en *trumvirvel* lista!

1. Sängen: Sängen är lugnt den vanligaste platsen för mig att läsa på numera. Det är ett bra sätt av varva ner… så vida inte boken är jättespännande! Då kan klockan vandra iväg… hehe #bookloverproblem Men sängen är ändå mitt vanligaste lästillhåll (är det ett ord?)

2. Fik: Jag älskar att sätta mig på ett fik och mysa och läsa. Det är lugnt bästa miljön.

3. soffan: hemma i soffan blir det om jag inte läser i sängen utan vill läsa tidigare på dagen.

4: Buss / tåg / flyg / båt / “annat resemedel”: Om jag är på resande fot så har jag alltid en bok som sällskap.

5. badet: detta gör jag ytterst sällan (då jag är rädd att få vatten på mina böcker) men det kan vara trevligt.

Hmm, ja, det är nog de vanligaste ställena som jag läser på.
Vad det gäller läsetid så går det i perioder. Ibland har jag jättemycket tid och ibland inte alls… Men jag tvingar mig aldrig att läsa. Läsa ska vara en njutning 🙂

Hur är det för er? 🙂

12 thoughts on “Veckans bokbloggsfråga: Var och när läser du?

  1. Jag läser nog mest i sängen/soffan innan jag ska sova. Kan dock bli lite problem om boken som sagt är riktigt spännande! 🙂 Om jag åker buss så läser jag gärna! Får tiden att gå lite fortare 🙂

    • Hej Ewelina!
      Ja, precis! ibland är det väldigt svårt att ha själv disciplin och tänka “jag får veta hur det går imorgon” om det är en riktigt spännande bok XD
      Ja, det är så bra att läsa på bussen 🙂

    • Hej Pirjo!
      Exakt! Jag känner att om jag tvingar mig själv att läsa något när jag verkligen inte är på läshumör så gör jag bara boken jag försöker läsa en otjänst 😛

  2. Vilken kul fråga, och litet lika svar som jag själv skulle ge 🙂 Jag skulle gärna läsa oftare på mysiga caféer, men jag är litet för nyfiken på vad som händer runt omkring och har svårt att fokusera på boken 😉 Måste nog ta mig an den frågan i min egen blogg också.

    • Hej annettejuhlin!
      Åh jag tycker absolut du ska göra den! 🙂 Väldigt rolig fråga. 🙂
      Ah, när jag är på cafe så försvinner jag in i min egna lilla bubbla ^^ Men kan förstå att det kan vara en distraherande miljö också.

  3. Jag har alltid en bok med mig, förut hittade jag små stunder här och där då jag kunde läsa, nu med små barn finns inte de där stunderna riktigt kvar.

Leave a Reply

