Bokbloggsjerkan: Memoarer och biografier

Veckans bokbloggsjerk-fråga är vad vi anser om biografier och memoarer.

Jag tycker om biografier och memoarer. Jag inser nu att jag inte har läst så många biografier på seanare tid förutom Felicia Days fantastiska ”You´r never weird on the internet (Almost)” som jag recenserade HÄR.
När jag var tonåring läste jag desto mer dock. Då bland annat ”Nancy”-böckerna av Elsie Johansson. Minns dem som helt fantastiska. (De böckerna ska, efter vad jag förstår, i alla fall ha vissa självbiografiska element… Elsie ska ha tagit mycket inspiration från sin uppväxt)
Jag läste också Tora Dahls åtta självbiografiska Gunborg-böcker. Minns verkligen hur fascinerad jag var av dem. Precis som Nancy-böckerna är de fantastiskt skrivna och väldigt engagerande och berörande.
Oj, vilken lust jag får att läsa om dem nu alltså! Det var alldeles för många år sedan…

Bonusfråga påhittad av Magic: Vad skulle din egna självbiografi heta?
Jo, den skulle kallas: ”Jag kom, jag såg, jag skrev.” 😀 Dont steal that idea! LOL. ^^

Nu ska det bli kul att se vad ni andra svarat 🙂

48 thoughts on “Bokbloggsjerkan: Memoarer och biografier

    • Hej Nilma!
      Ja, jag rekommenderar dem verkligen 🙂
      Ah, det är sådär. Jag har varit i en period ett bra tag när jag inte läst biografier. Men kanske kommer igång igen nu 🙂

  1. Jag vill (också) läsa Felicia Days biografi. Hon är så himla charmig och jag har gillat hennes sedan Buffy tiden. Måste verkligen se till att köpa hem den snart. 🙂

  2. Nancy – böckerna är så bra! och visst är de självbiografiska. och hälften av Tora Dahls böcker står bland skönlitteraturen och hälften bland biografier/memoarer. bra de också

    • Hej A Room of my Own!
      Ah, bra att du säger det. Blev lite osäker. Ja Nancy böckerna är mästerverk 🙂
      Kan tänka mig det med Tora Dahl. Måste läsa mer om henne. har läst alla Gunborg böckerna men inget annat 😛

  3. Ser man på, där fick jag lära något nytt! Visste faktiskt inte om att Nancy-böckerna var självbiografiska. Har ju heller inte läst dem förstås. 😉

  4. Min första tanke var att jag inte har läst några biografier 😮 Men det är ju inte sant, inser jag. För evigheter sedan läste jag Anne Franks dagbok och älskade den. I början av året lyckades jag övertyga vår 11-åring att läsa den som högläsningsbok (under F1-åk 9 i barnens skola är det krav att läsa högt 15 min/kväll fyra dagar i veckan), så jag har lyssnat på ungefär en tredjedel av den, och jag blev inte alls lika uppslukad av den nu… Jättetråkig upplevelse. Jag blev inte förtjust i Anne Frank, som var precis som man är i den åldern, ganska egocentrisk, och jag tyckte att handlingen blev för utdragen. Jag blev uttråkad helt enkelt.

    Jag har i åratal tänkt läsa Blonde, biografin om Marilyn Monroe, men den står där i bokhyllan, oläst fortfarande. En biografi som jag skall hämta tillbaka från min mamma, är biografin om Damien Echols, han som troligtvis blev oskyldigt dömd för mord han inte begått, och satt i dödscell under 18 år och väntade på en giftinjektion. År 2011 blev han fri. Jag såg honom i tv-programmet Skavlan, och insåg att jag måste läsa boken. Det är fem år sedan, kanske dags nu då 😉

    Det blev ju nästan ett helt inlägg av den kommentaren, så jag kan ju lika gärna kopiera över det till min blogg 🙂

    Svar om Djungelboken: jag instämmer i alla positiva recensioner av filmen, den var så bra! Jag såg den med vår 10- respektive 11-åring, och vi kom alla tre ut helt omtumlade efter filmen. Ganska skrämmande ibland, så jag är litet tveksam till att ta med för små barn (den är tillåten från sju år om man har en vuxen med sig). Den är på engelska, vilket jag tycker är en bra riktlinje för när det är ok att se den, när man hinner med att läsa texten. Det var flest ungdomar och vuxna i salongen. Jag tror att vi var många som njöt av perfekta röster till karaktärerna. För att inte tala om ansiktsuttrycken och ögonen som visade precis rätt känslostämning, jag blir så imponerad av hur proffsigt gjorda datoranimeringarna är! Se den 🙂

    • Hej Annettejuhlin!
      Ah, jag jag försökte läsa Anne Frank som yngre men blev mest deprimerad. Det är så hemskt när man vet vad som ska hända…
      Blonde kommer jag aldrig läsa. Min mamma läste den och jag (som typ är Marilyn Monroes största fan) blev så upprörd över alla fakta fel i den.
      Den är verkligen ren fiction. Så om du läser den så var beredd på att ta allt med en stor nypa salt 😉
      Åh kul med Djungelboken. Ska absolut gå på den. Men förstår. Det är ju en ganska mörk historia så det är bra att de inte har dubbat den till svenska så alla tar med sina småbarn på den. Ser verkligen fram emot att se den! 🙂
      Tack så jättemycket för din långa kommentar! Så roligt och intressant att läsa! ha det toppen! kram! 😀

  5. Jag har hört så mycket positivt om You’re never weird on the internet att jag blir intresserad av att läsa fastän jag knappt vet vem hon är (har sett henne i Dr Horrible, men jag tror det är allt).

  6. Vissa saker i “Blonde” är inte så far fetched. Den är eb realistisk skildring av 1950 talet i USA vilket var en dräglig tid för kvinnor samt rasifierade människor. Marilyn i denna roman är mer eb symbol för det hemska med kvinnohat både i samhället och filmindustrin. Så kanske bara lite salt behövs när man läser “Blonde” 😀
    Jag gillar memoarerna “My Brother” av Jamaica Kincaid, “Gud vill att du ska dö” av Mitra H. Lager, “That mean old yesterday ” av Stacey Patton. Två av dessa memoarer har jag recenserat i mitt blogg 🙂 samt om Liao Yiwus memoar i en kinesisk fängelse är otroligt bra men otroligt äckligt, där många oskyldiga människor torteras och dödas i fängelset.
    Men de flesta comics jag läser är memoarer också: “Persepolis”, “Pappas flicka”, “Nylon Road”, “Epileptic”, “the best of American splendor”, “blue pills a love story”, “det känns som tusen år” etc.
    Gillar mest memoar böcker med en agenda, alltså memoarer som försöker ta upp viktiga ämnen och inleda en discussion. Har många sådana på mitt tbr lista.

    • Hej Maaretta!
      Det är nog sant om att blonde beskriver samhället bra men den beskriver inte Marilyns liv bra. Den är fylld med faktafel om hennes filmer, åsikter osv.
      Det var det jag menade. Många läser den och tror de lär känna Marilyn vilket inte är sant… Men sen är jag ju en enorm Marilyn-nörd så det är väl därför jag känner så LOL XD
      Åh, tack för alla tips! Har inte läst någon av böckerna / comics du nämner. 🙂 Får kolla upp dem närmare. 🙂 Persepolis vill jag gärna läsa då jag verkligen gillade filmen då vi såg den.

Leave a Reply

