Malmöresa och skräckdockteatern Golem

I helgen var jag i Malmö hos en vän och gick på en skräckdockteater för vuxna (dockor och skräck = things I love!).
Det blev även en del gå-runt-på-stan-tid. Nördiga affärer besöktes. Oh ja!
Tänkte tala lite om resan och teatern här 🙂

Allmänt: Jag har varit i Malmö några gånger tidigare och det är verkligen en mysig stad 🙂 Jag är dock ganska dålig på att ta fina turistbilder ibland.. Däremot är jag bra på att ta bilder av random detaljer som jag tycker är lustiga eller udda. Så låt mig visa lite sådant.

Jag visste inte ens att det var ett problem värt en skylt att folk gör så här på ofentliga toaletter… Gör verkligen någon så här? Gör DU så här??? Sluta i så fall. Don´t be that person!
Jag såg även en ”ballongförbud”-skylt på Malmö station. Vad är det om? ^^

Blomhänderna på detta dagis skrämmer mig. Mycket. Skräckfilms-varning….

Jag hittade det mytomspunna ”svärdet i stenen”. Jag hade säkert kunnat dra upp det men lät bli… Jag är inte redo att bli kung riktigt än 😉

Utanför den braiga klädaffären Shock varnande de för att mata zombies. ^^ Information som räddar liv!

Bilden ovan tog jag inne på New Age affären Mandala. Så mycket att ohhhha och ahhaaa sig åt ^^

Shopping: Låt oss titta på sakerna jag köpte! It´s haul-time! 😀

På Shock köpte jag denna tjusiga döskallekofta. Jag förbereder mig redan för nästa vinter 😉 Och med nästa vinter menar jag den kalla svenska sommaren… ^^;

På Mandala köpte jag denna bok om spådomskonst under antiken. Är riktigt excited över att läsa den. 🙂

Jag köpte dessa två comics-album på Sf bokhandeln. Ratqueens och Squirrel Girl. Har läst hela Ratqueens och den var… helt okej. Jag hade dock förväntat mig lite mer djup. Den är väldigt lättsam och ”Yay! Coola tjejer kick ass”. Vilket är okej men jag vet inte om det är tillräckligt för att jag ska vilja läsa vidare… Oh well. Squirrel Girl har jag läst halva av och älskar so far. 🙂 Helt underbar humor!

Jag vill samla alla tre Chrystal Gems på grund av min Steven Universe-besatthet. (Om det finns samlarfigurer av något jag gillar måste jag tydligen ha dem. Got to feed the addiction… feeeeed it!).
Jag hade sett på Sf bokhandelns hemsida att de hade Pearl i butiken i Malmö så självklart blev det mitt epic quest att köpa henne. Jag tittade runt länge i affären och kände mig lurad då Pearl inte fanns någonstans. Jag föll ner på knä och svor åt gudarna (eller sa några besvikna ord till mitt sällskap) vilket fick en expedit att vara helt: ”Pearl står i fönstret”. Hon hämtade Pearl åt mig och jag var helt ”yay” igen. (Spännande liten historia va? Lol)

Pearls ögon är ganska läskiga på denna figur btw men… I like her anyway!

(Den vackra bilden ovan är uppenbarligen inte tagen av mig! ^^;; )

Teatern: Teatern annordnades av Malmö Dockteater och hette Golem. Pjäsen var byggd på boken Golem av Gustav Meyrink från 1914. Jag läste den nyligen och den är riktigt intressant. Den handlar mycket om den judiska mysticismen Kabbala och ställer frågor om fri vilja och verklighetens natur. Den påminner mig en del om kafka med sin absurda humor och surrealistiska händelser. Jag skulle säga att jag rekommenderar boken. Men vill varna för att jag blev illa berörd av hur kvinnorna hade det. En karaktärs -Rosinas- öde kändes mycket hemskt. Det är ju en bok från en svår tid.

Okej, över till teatern. Man leddes in i salongen med ficklampa i kolsvart mörker. Det dröjde länge innan man visste hur hela scenen såg ut då bara bitar av den lystes upp vartefter. Detta var väldigt effektfullt. Det var två kvinnor på scenen som styrde och talade åt dockorna. Delar av historien visades också upp på väggen som ett skuggspel. Allt var väldigt snyggt och välgjort. Pjäsen hade både humor och allvar och var verkligen en underhållande och vacker upplevelse. Storyn var ganska löst inspirerad av boken. Bara några få händelser hade följt med över till pjäsen. Dock fanns det en hel del citat och mindre detaljer från boken.
Allt som allt så var det verkligen en mycket sevärd pjäs och jag rekommenderar alla att kolla upp den 🙂

Så det var lite om min Malmö resa 🙂

Har ni varit i Malmö?

Gillar ni att gå på teater?

12 thoughts on “Malmöresa och skräckdockteatern Golem

  1. När jag ser dina bilder, känner jag att jag måste försöka ta en tur förbi Malmö och fylla på min draksamling inne på Mandala. Dessutom är Malmö Sf-bokhandeln den enda jag inte har varit på ännu, så det måste jag åtgärda någon gång.

    • Hej C.RM Nilsson!
      Åh ja det måste du! Mandala var underbar! 🙂
      Malmös Sf bokhandel är så fin! Inte lika stor som i Göteborg och Stockholm men definitivt värd ett besök 🙂

  2. Ballongförbudet är logiskt men väldigy tråkigt. Men man vill liksom inte att ballonger ska fastna uppe bland alla trådar och sånt.

    Och jag gillade själv verkligen Golem, så annorlunda upplevelse att se. Och som en som håller på med teater är jag så nyfiken på processen när de skapade pjäsen.

    • Hej Johanna!
      Ah, det är därför det var ballongförbud! Jag har aldrig sett en sån skylt förut så blev väldigt förundrad.
      Men då förstår jag.

      Kul att du också gillade Golem. Det var verkligen en mycket häftig och välgjort pjäs 🙂

  3. Jag har aldrig varit till Malmö , men vill gärna dit med nån gång (känns som att jag inte rest så mycket alls i mitt liv, haha….jag håller mig i Gävleborgs län med omnejd…men klart jag varit till Dalarna/Uppsala/Stockholm/Linköping och utomlands till Finland/England som längst). Jag är fattig just nu – men brukar gå på så många gratis events jag hittar och orkar med nu för tiden 😄 och hade jag haft ett jobb så skulle jag lätt spara till fler resor….för jag älskar verkligen att komma ut på utflykter ❤ 🙂

    • Hej Natsumisan!
      Åh jag rekommenderar verkligen Malmö! 🙂 Så mysig stad.
      Jag gillar också gratis event. Tycker bara det är svårt att hitta alla som händer.
      Facebook är ganska bra för att hitta event och som Stockholmare så är DNs hemsida rätt bra.
      Men missar ofta saker och får höra om dem senare och blir helt “morr” haha. 😛
      Men ja, jag älskar också utflykter och sånt 🙂

Leave a Reply

