Bokblogjerkan: En 100-årig bok.

Veckans jerka efterlyser böcker som är åtminstone 100 år gamla. Detta är verkligen min grej. Jag fullkomligt älskar att läsa 1800-tals böcker och hade en lång, märklig (och snobbig?) period när jag vägrade läsa annat. Haha X)

Det var svårt att välja bara en bok att tipsa om här. Men jag bestämde mig för att ta upp något jag inte nämnt på bloggen tidigare så det fick bli denna:

*Trumvirvel*

Selma Lagerlöfs dagbok från när hon som 14 åring besökte Stockholm. Selma kommer till Stockholm för att bo hos släktingar medan hon får sjukgymnastik för att behandla sin klumpfot. Hon beskriver sin vardag och sina tankar. Innan jag läste denna bok var Selma ”bara den där gumman på 20-kr-lapparna”, men dagboken gav mig en helt ny koppling till henne. Hon verkar verkligen ha varit världens trevligaste person och hon skriver så bra. Hon hade underbar humor! Men boken är också allvarlig och berörande.
Förutom att denna bok gav mig en personlig koppling till Selma och inspirerade mig att läsa mer av henne så är boken också en fantastisk tid- och Stockholmskildring. Det är roligt att läsa om kvarteren hon rör sig i och få en inblick i hur man roade sig på den tiden och hur man pratade. Det känns inte särskilt långt bort….

Jag har läst denna bok många gånger men tror jag var 14 (som Selma!) när jag först upptäckte den. Numera är jag ett stort Selma-fan och är riktigt arg över att de tagit bort henne från tjugan… Morr!

Om ni vill läsa Selmas Dabok så finns den att köpa HÄR.

Vad gillar ni för gamla böcker? 🙂

18 thoughts on “Bokblogjerkan: En 100-årig bok.

  1. Jag har sorgligt nog ingen som helst relation till Selma Lagerlöf. Vad jag vet har jag inte läst en enda bok av henne, trots att jag velat. Kanske dags att ta tag i det. Hennes dagbok låter ju onekligen intressant.

  2. Jag äskar duologin “Alice in Wonderland” & “Alice through the looking glass”. Jag tvingade min stackars far att läsa “Trough the looking glass” många gånger. Dennär ännu bättre än “Underlandet” 😀
    Sen så älskar jag Shakespeares “Othello” och den grekiska tragedin “Medea”. Dom är starka skildringar som ganska realistisk gestaltar utanförskap pga ras eller nationalitet. otroligt när man tar hänsyn till när de skrevs.

    • Hej maaretta!
      Åh jag älskar också båda Alice böckerna 🙂 Shakespeare är jättebra. Medea ska jag kolla upp 🙂
      Ja, vissa historier håller verkligen trotts ålder 🙂

Leave a Reply

