Dark Orbit av Carolyn Ives Gilman

Idag ska vi ta en titt på scence fictionboken ”Dark Orbit” av Carolyn Ives Gilman. Den är precis som jag vill att en bra scifibok ska vara. Bra genomtänkta vetenskapsgrejer men med fokus på filosofiska och psykologiska frågor.

Dark Orbit handlar om Sara Callicot som ombeds att följa med på en expedition till en outforskad planet för att hålla ett öga på en annan person, Thora Lassiter. Thora Lassiter har ett komplicerat förflutet då hon genom en mängd uppenbarelser orsakat en revolt på en annan planet hon besökt. Hennes minnen av händelserna raderades efteråt. Officiellt utfördes raderingen för att ”bota” henne. Men frågan är om hon verkligen behövde botas?

När Sara och Thoras expeditionsteam når sitt mål börjar märkliga saker hända. En man blir mördad, planeten är mer främmande och obegriplig än de någonsin kunnat ana och Thora kommer bort från sitt team.
Hon hamnar hos planetens invånare och upptäcker att de alla är blinda men att de tycks ha andra sinnen som vi inte ens kan föreställa oss…

Thora och Sara måste ifrågasätta allt som deras vetenskap lärt dem. Kan vi verkligen lita på våra sinnesintryck? Finns det mer att upptäcka om tillvaron än vi någonsin kunnat föreställa oss? Var går gränsen mellan andlighet och vetenskap? Är de bara två olika sätt att beskriva samma fenomen?

Jag gillade verkligen hur ”Dark Orbit” var uppbyggd. Boken växlade mellan dagboksform och allvetande berättarperspektiv.
Jag gillar böcker som blandar jag-form och hon-form på det sättet. Det är ofta väldigt effektfullt när det är bra gjort vilket det verkligen är i ”Dark Orbit”.
Sara och Thora är väldigt olika karaktärer. Sara är väldigt praktisk och inte överdrivet känslosam medan Thora är väldigt filosofisk och analyserar allt hon känner. Men trots deras olikheter så får de båda kvinnorna en fin vänskap med mycket respekt för varandra.
Dialogerna i boken känns naturliga och jag gillar hur så mycket humor löper genom alla samtal 🙂

Det finns många olika teman och funderingar i”Dark Orbit”. Här försöker jag ta upp några grundläggande utan att spoila för mycket:

Syn och sinnen: Vi har fem sinnen att uppfatta världen med. De gör vår värld större men begränsar den också. Vi är som radioapparater som har lärt oss att ta in vissa frekvenser men måste utesluta alla andra. Men hur många kanaler finns det där ute som vi missar? De kanske är ”onödiga” för livet så som det utvecklats på vår planet men egentligen kanske vi har enorm potential som går förlorad på grund av våra sinnens begränsningar.

När vi ser saker tar vi in bilden upp och ner och hjärnan vänder den rätt. Allt vi upplever är hjärnans översättningar av saker och ting.
Varför anser vi då att vissa intryck är mer sanna än andra? Kan vi någonsin säga med säkerhet att det vi ser, hör och känner verkligen speglar verkligheten? Finns det ens bara en enda verklighet?
Varför säger vi att vissa slags upplevelser är riktiga och vissa inte? Hur vet vi egentligen var gränserna går?

Vad är verklighet? Var går gränsen mellan andlighet och vetenskap?: En diskusion i boken är huruvida så kallade ”andliga upplevelser” är verkliga eller inte. Kanske är det vi människor som gör saker till vad det är. Vi har uppleveser och vi förklarar det antingen som andligt eller som vetenskapligt. När vi stöter på något vetenskapen ännu inte kan förstå avfärdar vi det eller kallar det ”övernaturligt”. Det är vi som skapar gränser och förminskar saker genom att sätta etiketter på dem. När vi inte kan förstå något försöker vi översätta det till termer vi kan förstå. Det kan innebära att vi missar viktiga dimensioner av vår värld.

Olika perspektiv, hur vi uppfattas av olika människor: Ett annat tema i boken är hur vi påverkas av andras bild av oss. Om alla ser oss på ett särskilt sätt (som misslyckade till exempel) så börjar vi till sist ta efter dessa tankar själva och känner oss misslyckade. Vi formar varandra genom förutfattade meningar, förväntningar och fördomar och vi påverkas själva när folk ser oss på ett särskilt sätt. Det är som att träffa en gammal lärare och plötsligt känna oss som en sjuårig elev igen.
Detta tema knyts snyggt ihop med bokens större tema om olika sätt att uppfatta verkligheten och hur relativ verkligheten är.

Jag gömmer mig bakom boken ovan. Visst är vi ett sött par 😉

Avslutningsvis så kan jag säga att jag fullkomligt ÄLSKAR denna bok. Det är lugnt en ny älsking att sätta på min lista av favoritböcker. Jag rekommenderar den till alla. Faktum är att jag fördömer alla som inte läser den JUST NU lite grann. 😉 Vad syslar ni med egentligen? 😛 Haha ^^ Skojar!

Har ni läst / vill läsa Dark Orbit?

12 thoughts on “Dark Orbit av Carolyn Ives Gilman

  1. Bra sci-fi lät ju lockande och sen nämnde du filosofi och jag blev genast mycket mer skeptisk… 🙂 Själv läser jag just nu Sarah Pinboroughs sagor, de har en hel del oväntade vändningar 🙂

    • Hej Helena!
      Ah inget filosofi-fan? Jag har studerat filosofi och tycker det är jättekul. Men det är inte SÅ mycket filosofi i denna bok. Fokuset ligger absolut på en del filosofiska frågor men det finns mycket plott, spänning och karaktärsutveckling också 🙂 Men jag gillar den mycket för att den just tar upp filosofiska idéer om verklighet och hur vi uppfattar vår värld osv. 🙂
      Låter mycket intressant med Sarah Pinborough. Ska kolla upp henne 🙂

  2. Jag vet inte om jag sagt det tidigare, men jag ÄLSKAR ditt hår! 🙂 I övrigt så tycker jag att den filosofiska aspekten av den här boken känns väldigt intressant. Kanske så pass mycket att jag vill läsa den i framtiden. Plus att jag gillar omslaget mycket. 🙂

    • Hej Petra!
      Åh tack så mycket! 😀
      Vad kul! Jag hoppas du får tid att läsa den. Tror verkligen att du skulle gilla den. Verkligen en ny favorit för mig 🙂
      Och ja, omslaget är underbart 🙂

  3. Jag vet inte ännu om jag tycker om science fiction berättelser eller ej. Spontant känner jag nääää men jag kanske får testa någon gång 🙂 Kanske kan du skriva ett inlägg om nån gång (om du vill) om filmer/serier/böcker som är bra att börja med som ny till genren? Gillar ju star wars så där har jag scorat ett par sf-poäng iaf… ^_^ intressant recension. Gillar också filosofi. 🙂

    • Hej Nessie!
      Ja ett “introduktion till science fiction”-inlägg vore kul. 🙂 Jag ska fundera på det 🙂
      Åh, ja Star Wars är underbart! 🙂 Jag tror nog att jag ska vinna över dig på scifi någon dag 😉 Det är min hemliga plan mwahaha 😉
      Tack, kul att du gillar min recension. Ja, jag älskar verkligen när det är filosofi i böcker 🙂

Leave a Reply

