Magi no Okurimono av Yoshizuki Kumichi (manga recension)

I dagens inlägg ska vi ta en titt på en mycket bra manga: Magi no Okurimono av Yoshizuki Kumichi. En manga om sorgebearbetning och förhållanden.

Magi no Okurimono handlar om Daichi och Akari som blev ett par i gymnasiet. Men efter två år tillsammans dog Akari i en olycka. Som 24-åring återvänder Daichi till området de brukade vara i. Han skäms för att han har börjat tänka mindre på Akari än han brukade och vill återuppliva minnena.

Under tiden sitter Akari uppe i himmlen och ser ner på Daichi. I himlen tjänar man pengar varje gång någon tänker på en (Japp! De har pengar i himlen. Just go with it!). Akari är därför väldigt rik men vill inte alls att Daichi ska fortsätta tänka på henne jämt. Hon vill att han ska gå vidare. Därför lägger hon ut enorma summor på att stoppa Daichi från att återvända till deras minnesplatser och därigenom tänka ännu mer på henne. Hon skickar stormar och allt möjligt otrevligt för att driva Daichi på flykten…

Detta är verkligen en fantastisk manga. Den är väldigt tragisk och rörande samtidigt som den har mycket humor. Men de roliga inslagen gör aldrig att det allvarliga känns mindre känslofyllt. Det är perfekt balans.

Historien är till stor del berättad i flashbacks i okronologisk ordning men jag tyckte aldrig att det var svårt att hänga med. Jag gillade hur fler och fler saker blev tydliga vartefter att historien gick och man fick en bättre och bättre förståelse för Daichi och Akari.

Illustrationerna är fantastiska också. Det är såna där bilder som nästan tycks röra sig.
Väldigt många av bilderna är som konstverk och jag funderar på att skriva ut och sätta upp vissa på min inspirationsanslagstavla. 🙂

Kolla bara på bilden ovan! SÅ FIN!

Mangan har fått sitt namn efter en känd julnovell ”The Gift of the Magi” av O. Henry. Det är en väldigt bra novell som handlar om ödets ironi, att ge gåvor och göra uppoffringar för den man älskar. Denna novell beskrivs i mangan och händelserna binds ihop med varandra på ett fint sätt.

Mangan är väldigt kort. Bara en volym med 6 kapitel. Men någon anledning tog det mig två kvällar att läsa den. Mest för att jag är en sån där smart person som ibland börjar googla på saker mitt i natten och sen börjar läsa grejer när jag egentligen borde sova… Ehhe… ^_^;; But we all do that, right? Riiiiight?
Så jag kände efter halva att jag var tvungen att ta ett avbrott. Annars hade den nog blivit läst i ett svep. 🙂

Jag rekommenderar alla att kolla in den. Den finns digitalt på Manga Rocks. 🙂 Jag kan inte hitta den att köpa i fysisk form vilket är så synd för jag skulle gärna ha den i min samling men… ja. Så är det ibland med manga.

Har ni läst / vill läsa Magi no Okurimono?

Gillar ni manga?

10 thoughts on “Magi no Okurimono av Yoshizuki Kumichi (manga recension)

  1. Jag läser manga och jag tycker om det, men jag har så olika intressen samtidigt ….så ibland halkar jag efter i just manga-läsandet, haha. MEN jag har 2 serier i hyllan som jag håller på och samlar på mig och det är GENSHIKEN och HAGANAI. Måste jag välja en av dom så är det nog Genshiken som ligger mig närmast hjärtat 😉

    • Hej Natsumisan!
      Jag vet hur det är. jag var helt besatt av manga och anime som tonåring men har kommit ur det lite.. Försöker komma in i det igen men jag är intresserad av så mycket. Gillar ju även att läsa andra comics så som marvel och DC och det finns ju hur mycket som helst haha XD Men älskar mangastilen och bilderna. 🙂
      De du nämner har jag int eläst men ska lugnt kolla upp dem. tack för tips! 🙂

    • Hej Petra!
      Ah, du kanske bara inte har hittat rätt manga ännu. Det finns mycket bra där ute men jag har stött på en hel del rent skärp också haha XP
      Ja, jag älskar också tecknarstilen. Helt underbar 🙂

  2. Tack för tipset! Synd att den inte finns i fysisk form, då jag saknar något bra sätt att läsa serier elektroniskt. Men jag får hålla ögonen öppna.

    • Hej A ROOM OF MY OWN!
      Förstår, det finns mycket bra manga men en hel del dåligt också. Så man måste leta en del för att hitta guldklimparna. Men jag gillar stilen och sättet att berätta historier i manga. 🙂
      Den boken du har verkar spännande! kanske något för mig med 🙂

Leave a Reply

