Bookbloggsjerkan: Har du haft en Book hangover?

Dags för bokbloggsjerkan! (En bokfråga som ställs varje vecka hos Annikas Litteratur och Kulturblogg)
Veckans fråga är: Har du någonsin haft en ”book hangover”, det vill säga en bok som tar slut på tok för tidigt och lämnar ett sådant avtryck/tomrum att du inte riktigt förmår dig plocka upp en ny bok för att aktivt försöka komma över den?  Vilken i så fall?

Jag har absolut läst många böcker som har överväldigat mig så mycket att jag behövt lite tid att smälta dem. Det brukar dock vanligen bara ta sådär fyra dagar för bokbaksmällan att lägga sig.. (Var det en okej svensk översättning av “book hangover”?)

Det är härligt att hitta sånna böcker som verkligen överväldigar en. En sån bok för mig var lugnt “Ocean at the End of the Lane” av Neil Gaiman. En mörk saga som funderar över rädsla och mod, att växa upp och tidens gång. En mycket stark läsupplevelse som jag djupt rekommenderar:

Det brittiska omslaget är “to die for” också! *Magics ögon blir till hjärtan*

Läs den! Men bered er på att bli helt: “Gahhaaaa! All the feels! aafrritauijhiruthrtu”
Men det är ju bara härligt! 😀

48 thoughts on “Bookbloggsjerkan: Har du haft en Book hangover?

  1. Oceanen vid vägens slut har jag faktiskt stående i hyllan, men jag förväntar mig nog ingen boksmälla. Även om jag blir påverkad av en bok så brukar det inte hindra mig från att påbörja en ny 🙂

  2. För mig är det typ varje gång jag läst en bok eller sett en TV-serie. Har aldrig kunnat Plocka upp en ny bok eller serie direkt efter något annat. Jag gillar att ta tid till att reflektera efter när den tagit slut. 🙂 Jag påverkas ofta väldigt mycket av det jag läser, så behöver typ alltid paus för att bearbeta intrycken när boken är slut xD

    • Hej Nessie!
      Åh ja med tvserier har jag också haft så riktigt starkt. Det kan vara riktigt brutalt 😉 Men det är härligt också ^^
      Ja, det kan faktiskt förstöra boken om man på en gång skyndar in i något annat. Är man som vi och måste smälta historier då är det liksom en del av läsningen 🙂

    • Hej Helen B!
      Åh kul att jag inte är ensam 😀 Den är otrolig. Jag vill läsa om den men vill vänta ett tag så jag hinner glömma mer. Hoppas verkligen den är lika bra vid omläsning 🙂

  3. nu ska jag säga något hemskt: Gaimans bok förstod jag mig inte alls på. blev väldigt besviken på Gaiman. men jag säger inte att det är hans fel… annars får jag relativt ofta boksmällor

  4. Den väntar i Audible på att jag ska ha lite mera sammanhängande tid att lyssna, just för att jag misstänker att jag kommer att vilja sträcklyssna. Brukar gilla Gaiman.

  5. Härligt med bokbaksmälla, det är ju faktiskt inget negativt! Det är dem böckerna jag letar efter. Jag vill inte bara läsa sådana, men riktigt bra böcker är bland det bästa som finns!

  6. Har hört så mycket positivt om The Ocean at the End of the Lane att jag väl snart får ta och läsa den. Har bara läst någon novell av Gaiman tidigare och det var inte riktigt min grej, men det kanske beror på att jag inte är så jätteförtjust i noveller egentligen. Romaner ger lite mer tid att vänja sig vid en ny författarröst och lära sig att uppskatta den.

    • Hej Bara Hittepå!
      Ah, jag gillar själv novellformatet men man får nog en bättre uppfattning av en författare av att läsa en hel bok 🙂 Hoppas du får tid att läsa den snart och att du gillar dem 🙂

  7. Den boken är ju helt fantastisk! Och för att inte tala om omslaget! Så fort jag såg det var jag tvungen att köpa den så nu står den i min bokhylla och ser snygg ut! 😀

  8. Ocean at the End of the Lane är verkligen bland hans absolut bästa!
    För mig var Gaimans serie “The Sandman” ett utav de allra första fallen med book hangovers som jag minns. Var helt förstörd efteråt.

  9. Oftast inte eftersom sedan jag började på universitetet har jag lidit mer av “book slump”. Sen så finns det så många böcker att läsa!!
    Men en som jag kommer att tänka på är “Dödens Karusell” av Jerzy Andrejevski. Den var så otroligt sorglig att jag väntade ett tag innan jag läste något annat. Men lungt en av de bästa böcker jag läst!

Leave a Reply

