Irish Fairy and Folk Tales (bokrecension)

bokrean köpte jag boken ” Irish Fairy and Folk Tales”. Den samlar ihop en mängd kända folksagor och historier från den irländska folktrons värld. Låt oss ta en närmare titt på den i detta inlägg!

Visst är framsidan Vacker med stort V? ^^

Denna bok innehåller 11 historier och två dikter. Det kändes som ett väldigt bra urval av historier. Alla visade upp olika delar av den Irländska folktron med olika väsen och upplägg.

Mina favorithistorier är:

The Three Wishes: som handlar om en man som på olika sätt lurar Djävulen. Den är väldigt humoristisk och känns lite slapstick. ^^Jag bloggade mer detaljerat om den och folktron omkring den på min övernaturliga blogg HÄR.

A Legend of Knockmany: handlar om en jätte som är väldigt rädd för en annan jätte. Som tur är har den rädda jätten en väldigt smart fru som kan hjälpa till 🙂

Alla historierna var väldigt underhållande att läsa. Dels för att de har mycket humor men också för att många händelser känns väldigt märkliga….

Till exempel i ”The Lady of Gollerus” snor en man en sjöjungfrus magiska skinn vilket gör att hon inte kan återvända till sitt hem i havet (taskigt!). Han vill nämligen gifta sig med henne.
Prästen säger dock nej och är helt: ”Hon är en fisk! Du kan inte gifta dig med en fisk!”
Men när mannen berättar att han är fattig och att detta är hans enda chans att gifta sig gott och kanske få lite av sjöjungfruns rikedomar så ändrar sig prästen på en gång och är helt: ”Det borde du ha sagt direkt! Nu förstår jag dig helt! Gift dig du! Även om hon är en fisk.” Bra präst? Jag ba: LOL! Wtf?

Historierna i denna samling är väldigt moraliska och budskap om att man bör leva ett gott och kristet liv står för det mesta i fokus. Samtidigt så är vissa historier chockerande brutala.
Jag varnar för våldsamheter här så om du är känslig så hoppa till efter nästa bild. 😉

I en historia (the Priests Soul av Lady Wilde) är det en man som övertygat hela sin by om att Gud inte finns. Sen får han träffa en ängel som säger åt honom att han kommer dö om ett dygn och att Gud faktiskt finns.
Om han inte hittar en troende person innan dess så kommer han få det riktigt hemskt i livet efter detta.

Efter desperat letande hittar mannen till sist ett troende barn. Han ber sedan barnet att döda honom och bevittna när hans själ stiger till himlen. Ehum. What?! Inte okej! Hallå! Trauma för livet för det stackars barnet liksom!

För att göra allt värre (ja det kan bli värre!) så tar det flera timmar att ta kål på mannen eftersom han tydligen inte kunde lämna denna jord förrän dygnet passerat… Ahemm…Ehh…. Varför? Vad är ens funktionen av den scenen i historien???

Why!?? WHY!!!??? *Magic skriker mot skyn*

En kompis kommenterade till mig att detta låter som något från någon riktigt skruvad episod av South park. Jag håller med. 😄

Baksidan av boken är lika fin som framsidan.

Jag kan avsluta med att jag verkligen rekommenderar denna bok. Den är riktigt intressant och jag vill definitivt läsa fler Irländska sagor nu 🙂 Det är rolig, intressant och ibland lite chockerande läsning 🙂

Är ni intresserade av folksagor och folktro?

18 thoughts on “Irish Fairy and Folk Tales (bokrecension)

  1. Håller med om snyggt omslag, och kul att innehållet också var bra. När är sagorna ifrån ungefär? Det är intressant att läsa folksagor och få en bild över vad man var rädd för osv.

    • Hej Vadviläser!
      Verkligen! Älskar vackra böcker! 🙂
      Sagorna varierar ganska mycket. men de flesta är nog 1800- eller 1700-tal 🙂
      Precis, folksagor säger så mycket om människan och sin tid 🙂

  2. Verkligen vacker med stort V. Sådana berättelser får mig först att känna att jag inte vill läsa dem (mannen som skall dö, och låter sig dödas av ett barn), men efter några sekunder känns det plötsligt helt nödvändigt att läsa, då har nyfikenheten väckts 🙂 Udda, och just därför intressant. Och som någon skrev här innan, intressant att läsa om vad man trodde på under andra perioder.

    • Hej Annettejuhilin!
      Ja, alltså bästa omslaget ever 😀
      Jo, det är egentligen bara just den historien som är extra våldsam. De flesta andra är mer snälla.
      Så du borde lugnt läsa i alla fall de andra historierna om du köper den. 🙂 Kul att jag kunde väcka din nyfikenhet 🙂

  3. Det här känns verkligen som om det skulle vara en bok för mig 🙂 Jag läste en bok, Celtic Fairy Tales av Joseph Jacobs, som blandade olika keltiska sagotraditioner och det var väldigt rolig läsning. Kul att se det kulturella utbyte som har funnits i Europa.

Leave a Reply

