Top ten Tuesday: Tio böcker att läsa när du känner för en klassiker

I denna veckas ”Top Ten Tuesday” så skulle man lista tio böcker som passar om man känner för en viss genre. Genre fick man välja själv. Jag bestämde mig för att ta klassiker rent allmänt då det är något jag tycker är väldigt kul att kolla upp och läsa. Många anser att klassiker bara är tråkiga böcker man tvingas läsa i skolan men så är det absolut inte! Visst, det finns väl klassiker som är segare men det finns ännu fler som är väldigt bra. Här är några av mina favoriter:

Frankenstein av Mary Shelly: detta är en av mina absoluta favoritböcker. Den handlar om Viktor Frankenstein som skapar ett monster. Den filosoferar kring moraliska frågor om vetenskap. Den är mycket fint skriven och djupt berörande. Läs mit Frankenstein-inlägg HÄR

The Great Gatsby av Scott Fitzgerald: Detta är också en av mina favoritböcker. Den utspelar sig på 20-talet i Amerika och handlar om Jay Gatsby och hur hans känslor för sin ungdomskärlek har blivit en tragisk besatthet. Boken behandlar ämnen som klasskillnader, överklassens ytlighet och ”den amerikanska drömmens” förfall. Språket är helt underbart och historien är väldigt tajt och bra.

En världsomsegling under Havet av Jules Verne: En av de bästa böckerna någonsin! Det är en science fictionbok som handlar om några män som blir fast på den mystiske kapten Nemos skepp. Det är en äventyrsbok men den fokuserar väldigt mycket på karaktärernas relationer och deras inre psykologi. Jag har bloggat mer utförligt om den HÄR.

Hemsöborna av August Strindberg: Detta är enligt mig Strindbergs bästa bok. Den handlar om en man som kommer för att jobba på en gård. Från första stund är det starka spänningar mellan invånarna på gården och den nye som tar mer och mer plats. Det är en bok om olycklig förälskelse och kärlekens destruktiva krafter. Fantastiskt skriven, rörande, ofta väldigt rolig och med intressanta karaktärer.

Dr. Jekyll an Mr. Hyde av Robert Louis Stevenson: Detta är en fantastisk skräckberättelse som följer mysteriet kring den farlige mr Hyde. Boken har en väldigt bra twist som jag tror alla vet om men jag ska inte avslöja den här. ^^ Men det är en väldigt intressant och kuslig historia som fokuserar mycket på människans motsägelsefulla sidor. Den är väldigt psykologisk vilket verkligen gör att den dröjer sig kvar i en.

The Bell jar av Sylvia Plath: Detta är en av de tyngre böckerna på denna lista men också en av de bästa. Sylvia Plaths är en favoritförfattare för mig och jag tycker om hennes poesi mycket också.
The Bell Jar är hennes enda roman och handlar om en ung kvinnas depression. Den rörde mig verkligen djupt.

Slakthus 5 av Kurt Vonnegut: Denna science fictionbok är fantastiskt bra. Men konstig. Väldigt konstig. 😛 Den handlar om Billy Pilgrim som ofrivilligt reser i tiden och hoppar genom sitt liv fram och tillbaka. Som läsare får man därför följa hans liv genom att ibland vara i början, ibland i slutet och ibland i mitten. Det är ett intressant grepp som är genialt utfört. Inget känns rörigt och små detaljer återkommer och binds ihop på ett snyggt sätt.
En stor del av handlingen beskriver bombningen av Dresden under andra världskriget. Kurt Vonnegut hade i verkligheten varit krigsfånge där. Människors och livets hemskheter är ett stort tema i boken.

War of the Worlds av H.G Wells: Detta är en intressant och tidig skildring av en invasion av marsianer. Den beskriver händelseförloppet dokumentäriskt och känns lustigt nog väldigt realistisk. Man känner typ; Ja, så här hade en rymdinvasion kunnat gå till på 1800-talet 😛 Jag hade dock gärna haft mer dialoger och karaktärsutveckling men… det är ändå en väldigt läsvärd bok 🙂

The Call of the Wild av Jack London: Detta är en fantastisk bok skriven från en hunds perspektiv. Men den är allt annat än gullig. Den beskriver kampen för att överleva och är väldigt mörk. Titeln syftar på huvudpersonens (alltså hundens!) inre kall tillbaka till en människolös, vild tillvaro.

The picture of Dorian Gray av Oscar Wilde: Det är ingen tvekan om att Oscar Wilde var en grymt skicklig författare. Hans språk är så vackert och fyllt av intelligens och oneliners. Historien om Dorian Gray är väldigt fascinerande. Dorian är en rätt naiv karaktär i början av boken men blir korrumperad av sina bekanta och av överklassens normer. Han säljer sin själ för evig ungdom. Istället har han ett porträtt av sig som åldras mer och mer. Boken funderar över priset av skönhet, överklassens ytlighet och korruption.

Det var väldigt svårt för mig att bara hålla mig till tio denna gång… Måste… säga… fler!!! Måste….
Okej, vi kör en bonus bara för att!
Min blogg mina regler! Mwhahah!

Bonus tips: Sherlock Holmes av Arthur Connan Doyle. Alla Sherlock Holmes historier (både romaner och noveller) är fantastiska! Lugnt sanna klassiker som är lika underhållande och spännande nu som de var när de gavs ut. Man kan i princip börja var som helst i dem. De är alla lätta att hoppa in i. 🙂

Så det var min lista över några klassiker. Hoppas ni har fått lite inspiration att läsa någon av dem!

Läser ni klassiker?

Vad har ni för favoriter?

26 thoughts on “Top ten Tuesday: Tio böcker att läsa när du känner för en klassiker

  1. Har inte läst så många av de här, men Jules Verne och Jack London gillar jag (och har gjort så sen mellanstadiet). Sherlock Holmes gav jag ett försök förra året, men fastnade inte. Läste flera av Strindberg runt gymnasieåldern, men nu kommer jag knappt ihåg dem längre…

    • Hej Helena!
      Åh, Jules och Jack är så bra 🙂 Ah fastnade inte för Sherlock? Synd. Men så är det ibland 😛
      Du får läsa om Hemsöborna. Den är ett mästerverk! 😀

  2. Vilken inspirerande lista! Vissa har jag läst, som hemsöborna till exempel, men andra har jag inte läst än. Skriver ned flera av dem på min “att-läsa-lista” – tack 🙂

  3. så fin klassikerlista! flera favoriter. Vonnegut läste jag för länge sedan och jag var förtjust i den. So it goes. En världsomsegling under havet fick jag en gång när jag gick i högstadiet och var sjuk. jag glömde både feber och halsont. jag gillar klassiker och läser dem gärna

    • Hej A ROOM OF MY OWN!
      Tack och vad kul att du också gillar klassiker. 😀 Ja, Vonnegut är fantastisk. So it goes.
      Åh förstår att du glömde till och med feber. En världsomsegling är såååå bra. jag läste den första gången på projekt gutenberg och det var jättedålig text och jag satt vid datorn och läste allt. Fattar inte att jag orkade men den var så bra så jag glömde bort att det var ett minst sagt omysigt sätt att läsa haha 😛

  4. Klassiker är kul 🙂 Det finns så himla stor variation inom genren att det inte alls är svårt att hitta något som passar. Bara en inte faller i fällan att tro att alla klassiker är sömnpiller.

  5. Jag har läst de flesta här, ovanligt nog 🙂 Slakthus 5 är verkligen speciell, jag gjorde faktiskt ett arbete om den när jag gick i skolan 🙂

  6. Åh, The bell jar är sååå bra!! Älskar den. Om man gillar sådana berättelser rekommenderar jag Yu Dafus novell “Sinking” och Åsa Grennvalls serie albumen “Elfriede – en dystopi” och “Det är inte sådär värst i början”.
    Jag läser inte sp många klassiker eftersom modern literatur är mer “diverse” samt diskuterar mer ämnen jag är intresserad av som t.ex. invandring. Men jag älskar Franz Kafkas “Processen”, Richard Wrights “Native Son”, Lorca’s pjäs “Bernada Albas hus” och Tove Janssons “Moomin böcker”. 🙂
    Vet nej im de räknas som klassiker 😀

    • Hej Maaretta!
      Visst är den! En av de bästa böckerna!
      Bra med tipsen på liknande. 🙂 Av de du nämner har jag bara läst Kafka och mumin. Och jag tycker lugnt att mumin är klassiker. 😉
      Vill kolla upp de andra du nämner med 🙂

  7. Jag håller med om många av dina val, speciellt Frankenstein är fantastisk och Vonnegut läste jag massor av i tiderna, även om jag minns Moder natt allra mest. The Great Gatsby har jag inte läst, känner bara till den genom osmos, så kan inte uttala mig om den. (Finns i min hylla, dock.)

    Hemsöborna har jag faktiskt inte lyckats läsa, har försökt både på papper och som ljudbok och jag blir bara matt på alla de där orden. Jag är inget Hemmingway-fan, men Strindberg i romanformat blir bara för detaljerat babblig för mig. Jag har läst hans noveller och framför allt hans dramer och de funkar bättre, förutom att jag har ett väldigt problematiskt förhållande till hela karln, så litteraturvetare jag är.

    Shameless self pimping (får strykas om du så önskar): jag bloggade om klassiker i bokbloggsjerkan i fjol: https://kattslavenkoko.wordpress.com/2015/04/25/gammal-%E2%89%A0-dammig/ och uppföljning här: https://kattslavenkoko.wordpress.com/2015/05/02/klassiker-i-vardande/ och om DN:s dissade klassiker här: https://kattslavenkoko.wordpress.com/2014/07/26/dissade-klassiker-och-nostalgins-makt/

    • Hej Koko!
      Ja frankenstein är BÄST och Vonnegut skriver så bra. 🙂 The Great Gatsby rekommenderar jag. Den är super!
      Ah, så Hemsöborna var inte din grej? jag känner verkligen precis tvärt om mot dig hahah XD Jag fullkomligt älskar språket i den. Tycker Strindberg var en fantastisk författare. Men ja, som person kanske han hade lite märkliga åsikter ibland men jag står fast vid att hans böcker oftast är mästerverk. 🙂
      Åh tack för alla länkar! Ser fram emot att läsa dina inlägg! Självklart får du länka så mycket du vill! Det är bara kul 🙂

Leave a Reply

