Bokbloggsjerkan (tankar om fanfiction)

Jag blev glad (läs: ”hoppa runt och skrika och gå in i en vägg” -glad) när jag fick se vad veckans fråga i Bokbloggsjerkan är!!! 😀 Frågan är vad våra åsikter om fanfiction är. Kort svar: jag älskar det! Jag läser fanfiction hela tiden! Yay! 😀

Okej, längre svar:

Jag hade ingen aning om vad fanfiction var ända upp till 14-årsåldern. Men så skickade min kompis en gifbild där Will och Jack från ”Pirates of The Caribbean” kysstes. Vi tyckte båda att detta var episkt haha XD
Betydde denna gifbild att det fanns andra som också hejade på samkönade par fast karaktärerna i filmen sades vara straighta? Som såg potentialen och kemin mellan par som enligt filmen / boken bara skulle vara vänner? Självklart haha. Men det var en stor upptäckt på den tiden.
Och där trädde slash fanfiction in i våra liv. *Änglakör*

Termen ”fanfiction” myntades på 60-talet då amatörer skrev historier i såkallade fanzines (tidningar skapade av fans till olika serier och annat).
På 70-talet myntades uttrycket ”slash fanfiction” vilket innebar att man tog två manliga karaktärer (som inte var ihop i orginalberättelsen) och satte dem i ett romantiskt förhållande. Kirk och Spock från Star Treck var ett vanligt par. Senare kom femslash där kvinliga karaktärer parades ihop.

Men som sagt så är ”slash” bara en fanfictiongenre. Det finns hur många som helst och alla är inte heller romantiska.
Men för mig började allt med slash fanfiction och det är fortfarande mest sådan jag läser.

Harley /Ivy

Black Widow / agent Hill

Jag förstår inte författare och filmskapare som är emot fanfiction. Fanfiction är den största komplimang man kan få! Det betyder att folk verkligen har förälskat sig i ens karaktärer och vill ha fler historier om dem och fantisera vidare om dem. Faktum är att som aspirerande författare själv så drömmer jag om att folk ska skriva fanfiction till mina böcker. Det vore fantastiskt hedrande!
Eller om någon plötsligt skrev ett fanfic eller gjorde fanart till min webcomic så skulle jag explodera av glädje. 😀

Slutligen så vill jag tipsa om ett favoritfanfic (skrivet av en god vän) om Crowley och Aziraphale från Good Omens. Det är så sött och romantiskt. Läs det HÄR.

Okej, nu ska det bli kul att kolla in alla andras svar 🙂

42 thoughts on “Bokbloggsjerkan (tankar om fanfiction)

    • Hej A ROOM OF MY OWN!
      tack! Du är inte ute och cyklar. 🙂 Alla böcker som spinner vidare på andra storys kan klassas som fanfiction. Men dina val utgör nog en väldigt liten procent av fanfiction 🙂

  1. Spontant skulle jag känna att det var skumt att läsa med helt nya spelregler, då är det inte längre den värld som jag lärde känna och kom att tycka om. Men det är fantastiskt att vi alla kan tycka olika så det finns något för alla.

    • Hej Lions Libary!
      Jag förstår absolut hur du menar. Men jag tror att (i törst på homosexuella karaktärer) så blir fanfiction väldigt tilltalande för mig.
      Jag blir trött på alla straighta förhållanden och ser dessutom potentialen till episka romanser mellan karaktärer jag gillar. Så då känns det underbart att kunna läsa om dem i fanficets värld. Svaret är att jag kanske sällan är särskilt nöjd med de ursprungliga spelreglerna haha XD

    • Hej hannele!
      Det finns ju hur många bok och filmgenres som helst. Och eftersom det skrivs fanfiction till de flesta av dem så finns det naturligtvis även många fanfics. Man ska nog inte se fanfics som en egen genre utan mer som ett speglande fenomen till litteratur i allmänhet 🙂

  2. Jag snubblade egentligen bara in på FF för några år sedan och det berodde nog på att jag blev så fast i några tv-serier att jag bara ville ha mer och då blev svaret såklart fanfiction 🙂

  3. Jag håller med, fan fiction är en hyllning, inte en stöld. Så länge en inte gör det under falsk flagg, som t.ex. “Nya Poirot” som säljs under Agatha Christies namn fast att det är Sophie Hannah som skriver, på uppdrag av förlaget.

    • Hej Sanna!
      Precis! Verklgien! Och fanfiction på nätet tar ju inget från originalverket. Vilket däremot den där typen av böcker så som Nya Poirot gör. För då läser folk dem som introduktion till Agatha Christie och det känns inte helt rätt…

    • Hej Monika!
      Ja, det är en fråga om smak helt enkelt. jag skriver själv inte fanfiction utan föredrar att skriva egna historier. Men jag fullkomligt älskar att läsa andras fanfiction så jag äntligen kan få se karaktärer jag gillar och tycker borde bli ihop faktiskt bli ihop haha 😀

  4. Jag gillar fanfiction helt ok, och typ amatör läser det ganska ofta. Just nu tokläser jag allt Fluttercord (Fluttershy x Dicrod) fanfiction jag kan hitta! Samt har jag läst jättemycket Scarecrow x Mad Hatter fanfiction (dom är karaktärer från samma Fandom som Harley och Ivy!).
    Jag håller med att jag vet inte exakt varför författare blir så upprörda om fanfiction. Anne Rice till exempel har haft hela kampanjer emot det… typ, kan man inte ta det lungt? Det enda man behöver säga är: “dessa är inte våra karaktärer”. 🙂
    Det ända jag har problem med i fanfiction är romantisering av taskiga karaktärer. T.ex. Jag hater, hatar, hatar fanfiction som gör Draco Malfoy till en romantisk hjälpte, när i canon är han först en mobbare (och inte det komiska versionen, som man kan i visst mått säga om Quinn Morgendorffer ochTrixie Lulamoon t.ex.) och i slutet bara en patetisk ynkling. Samt har jag enormt problem med South Park fanfiction som romantiserar och i viss mått exotifierar Cartmans sexistiska/anti-semitiska drag. Typ, blä, äckligt. Men självklart sådana problem kan man hitta i “professionell” fiction så 😀

    • Hej Maaretta!
      Åh gillar båda de paren massor 🙂
      Eller hur! Jag förstår verkligen inte ilskan. Fanfiction tar ju inte bort uppmärksamhet eller förändrar orginalberättelsen.
      Men ja, självklart är vissa pairings problematiska. Det håller jag med om. Ibland ursäktar fanfiction lite för mycket och romantiserar karaktärer som inte borde romantiseras. Så håller helt med. Men ja, det är ju inte ett problem som är unikt för fanfiction.
      Tack för att du delade med dig av alla spännande tankar 🙂

    • Jag tycker attt det viktiga är att man kan göra det trovärdigt om man t.ex. använder Malfoy. Min husgud har skrivit en radda fanfic med Draco Malfoy och Neville Longbottom – inte världens mest trovärdiga par sådär snabbt tittat, men som hon gör det på ett sätt där det motiveras väldigt bra med hur det kommer sig att Malfoy byter sida och Neville är den enda som godtar honom. Men då har hon byggt upp det noggrant, med hur Malfoy måste omvärdera sin världsbild helt och hållet. Inte att han blir en ängel efter det, men han förändras och blir mera underhållande ironisk än småaktig och elak.

    • Hej Holavedsbruden Ewa K!
      Ah ,jag gillar även när det “bara är en kul grej”. Fanfics som bara är fluff eller humor kan vara underbara. Det beror lite på vad man har för smak och vad man är ute efter 🙂

  5. Så roligt att hitta ett annat fan 🙂 Och jag gillade din introduktion till genrens historia, den är tydlig och bra. Så kan man ännu tillägga att det av någon anledning oftast är (nominellt) heterosexuella kvinnor som skriver gaysex… Och att det är vanligare med m/m-slash för att det är vanligare med komplexa manliga karaktärer i mycket fiktion.

    Off to read!

    • Hej Koko!
      Tack! Kul att du gillade inlägget! 😀
      Ja, det är ganska intressant att det oftast är kvinnliga författare. Men alla är väl dragna till slash av olika anledningar tror jag.
      För mig är det för att jag är gay men för andra handlar det kanske mer om engagemang i karaktärerna rent allmänt.
      Yay! Vill också läsa fanfiction nu! 🙂

      • Jo, det finns ju inte så många icke-normativa förhållanden att det stör (utom dem som det stör, förstås, men det är en annan sak) i mainstream media, än mindre sådana som är intressanta och mångsidiga (änu en orsak till att älska Buffy!). I välskriven slash så lyfter författaren upp en potential och utvecklar den, jag gillar det.

        Förresten, relaterat, dvs. apropå att hitta alternativ: har du sett (eller läst) The Celluloid Closet? Fantatstisk dokumentär om homosexualitet (mer eller mindre markant) i mainstreamfilm. Finns på YouTube: https://youtu.be/rhygdCjYrdk Absolut sevärd!

        En så söt historia, den där du länkade till ❤

      • Hej Koko!
        Precis! Buffy är så bra! 🙂 Håller med. Slash tar fram så bra potential.
        tack för länken. 🙂 Ser fram emot att se den dokumentären. Har aldrig hört om den.
        Åh kul att du gillade historien jag länkade till! Ska hälsa min kompis som skrivit den det 🙂 ❤

  6. Nej, jag förstår inte heller varför någon skulle bli upprörd över att läsare inspireras att spinna vidare på ens karaktärer. Möjligen med reservation för att det inte görs i kommersiellt syfte eller att det helt går emot andemeningen i ursprungsverket. Det skulle kanske kännas lite underligt för en författare som blottlagt hela sin själ i en djup och allvarlig självbiografisk skildring att plötsligt bli castad i en romantisk fluffhistoria. Men det är kanske inte den sortens karaktärer som utgör den främsta inspirationen till fanfic ändå… 🙂

    • Hej Bara hittepå!
      Nej, precis. Enligt mig är det verkligen den största komplimangen en författare kan få 🙂
      Nej, självbiografier brukar sällan bli fanfiction. I alla fall inte efter vad jag har läst XD

  7. Haha jag känner mig av någon anledning gammal när jag läser det här inlägget. 😛 Jag känner till begreppet fanfiction men jag har aldrig läst något själv och nog inte så intresserad heller. Men jag håller med om att man inte ska vara emot det. Det är ju fantastiskt om folk gillar ens historia så pass mycket att de önskar spinna vidare. 🙂

    • Hej Nessie!
      äsch, känn dig inte gammal. Alla har olika intressen. 🙂
      Men precis! Fanfiction är en stor komplimang. Jag hoppas någon skriver fanfiction och gör fanart till mina historier en dag alltså 😀
      Skulle bli så lycklig 🙂

  8. Jag tycker det är svårt att hitta fanfic som inte innebär att någon vill ta för sig av en annan författares framgång. Jag tror att jag har lite svårt för genren överhuvudtaget. Kanske för att fanfics i sin grund tar etablerade karaktärer och världar och försöker göra någonting annat av det än vad ursprungsförfattaren gjorde?

    Å andra sidan kan man tänka på diverse teveserier, särskilt sitcoms, där avsnitten ofta är skrivna av olika författare. Det är bara karaktärerna och miljön som återkommer. Där fungerar det ju uppenbarligen, även för mig :).

    • Hej Bina!
      Jag håller inte med av två anledningar. För det första så tjänar ingen pengar på fanfiction. För det andra så läses fanfiction bara av dem som redan läst originalverket fanficet är byggt på. Så därför ser jag inte hur författarens framgång kan stjälas.
      Och jag tycker inte det är fel att ändra en författares grundvärld lite grann. Tycker bara det är kul 🙂 Skulle som sagt bli överlycklig om någon skrev fanfiction till min webcomic och de vore helt okej att de ändrade världen 🙂
      Men kanske ska man helt enkelt utgå ifrån hur författaren själv ser på det… eller något 😛 Men för mig känns fanfiction i grunden väldigt harmlöst. 🙂

      • Jag tänker mig att framgång inte behöver vara att tjäna pengar, utan det är mer berömmelse jag menar. Om man använder karaktärer eller världar från kända verk tror jag chansen är större att andra läser just dessa fanfics. Samtidigt är det såklart jätteroligt att det finns de som tycker om fanfiction, precis som det finns dem som tycker om andra genrer som inte jag är särskilt förtjust i 🙂 .

        Om jag var författare och någon/några skrev fanfiction utifrån mina böcker och karaktärer skulle jag också tycka att det var roligt, men det innebär inte att jag för den skull kommer att läsa dessa. Fanfiction är i grunden harmlös, precis som du säger, det är nog mest bara jag som inte riktigt förstår mig på den charmen 😛 .

      • Jo, hela poängen med fanfiction är ju att det är byggt på ett annat verk. Annars vore det ju bara fiction haha 😛
        Så då förstår jag hur du menar. Men jag tycker det är bra att fanfiction finns för dem som gillar det 🙂

      • Jag läser faktiskt också fanfiction där jag inte känner till originalstoryn, om jag gillar författaren 🙂 Men sådär i princip så har du rätt.

      • Ah okej, det har jag aldrig gjort. Men kan förstå ändå. om man verkligen gillar en viss författare så vill man ju ofta läsa allt av den 🙂

      • Så är det med mig och A.J. Hall, det är inte för inte som jag kallar henne för min husgud 😉 Jag har iofs kollat upp vissa verk just pga hennes texter, t.ex. Lois McMaster Bujold och Cabin Pressure.

Leave a Reply

