Minirecensioner av blandade comics och helgmys

I lördags var jag och en kompis på imaxbion på Mall of Scandinavia för första gången. Vi besökte Disneystore och läste comics ihop. I detta inlägg ska jag snacka lite om våra upplevelser och ha minirecensioner på Shehulk, Gwenpool, Black Widow och Deadpool & Spiderman. 🙂 Lite random blandning men… så blir det ibland ^^

Okej, låt oss börja med bion. Vi såg Star Wars. Igen. Eftersom… hallå! Star Wars liksom. ^^
Det var vår första gång på imax och förväntningarna var ”250 kr-biljetter”- höga. Det var SÅ INTE värt det. Oh nej. Visst, det var en väldigt stor skärm och bildkvaliten var väldigt bra men jag tycker vanlig bio går lika bra. Jag antar att det är det slutgiltiga beviset på att jag inte är en sann biosnobb men… whatever ^^

Star Wars var väldigt bra även vid andra titten. Den har så många coola och roliga detaljer och referenser tilll de gamla filmerna och det är solsken, lycka och ”yay” alltihop! 🙂

Vi var tvunga att ta en sväng in på Disneystore efter bion eftersom den var precis bredvid. Disney är verkligen min barndom på många sätt och nu äger de dessutom Marvel och Star Wars så det går liksom inte att låta bli att bli Disneynördig. 😉

Vi kollade runt, försökte hitta en spidermanmössa i vuxenstorlek (fanns inte), blev arga för att det finns så få Rey-dockor eftersom leksaksbranschen är dum, trängdes med en MASSA folk och jag köpte två popfigurer. En Rey och en Sadness. Jag fick dem i en tjusig vintageaktig Musse- och Mimmipåse dessutom vilket var nice.

Sen drog vi hem till min kompis och läste comics.
Vi brukar ibland ha comicläsarträffar. Vi väljer ut comics vi ville dela med den andra och byter tidningar och album. Sen sitter vi och läser och kan kommentera det vi gillar vartefter. 🙂 Jag fick min kompis att läsa ”Kidnapped by Lesbien Space Pirates”, ”Harley and Ivy” och ”Ms Marvel”.
Min kompis gav mig jättebra comics tillbaka och nedan ska jag prata lite om dem. 🙂

Spider-man/Deadpool: Denna comic har jag varit sugen på sen jag hörde att den skulle komma ut. Deadpool och Spiderman är stora favoritkaraktärer för mig så en tidning med dem i delad huvudroll är sann lycka. Bara ett nummer är ute ännu dock. Vill ha mer!!! Ghaaa! *River argt ner gosedjur* (What?)
Denna serie är väldigt lovande baserat på första nummret. Dialogerna mellan Spiderman och Deadpool är totalt hilarious och jag gillar hur fajterna står i bakgrunden och Spideys och Deadpools tjasfsande är fokuset. Yay!

Gwenpool Holiday Special: Gwenpool ska vara någon form av fusion mellan Deadpool och Gwen från Marvels serieuniversum. Jag vet ärligt talat inte jättemycket om henne i nuläget men detta nummer var väldigt kul så jag vill gärna kolla upp henne mer.

Black Widow Volume 1, The Finely Woven Tread: Detta var inte en ensam tidning utan en samlingsvolym på 144 sidor. Riktigt bra. Jag fullkomligt älskade tecknarstilen. Den var väldigt atmosfärisk och fick mig på något sätt att känna det som jag var inne i bilderna. Den är uppenbarligen gjord på datorn men den har något nästan vattenfärgsaktigt över sig. Häftigt! Historien är bra också. Black Widow är en mycket intressant karaktär med många inre demoner. Hon har byggt många känslomässiga murar runt sig och jag gillar hur hennes möte med en katt som hon till sist tillåter komma in i hennes hem visar hur murarna långsamt bryts ner. Bra serie och jag vill läsa nästa volym nu!

Shehulk Law Volume 1, Law and Disorder: Detta var också ett samlingsalbum. Det är en väldigt bra Shehulk serie. Mycket humor och intressanta fall. Shehulk är min favorit bland kvinliga superhjältar. Jag gillar hur hon är både superhjälte och advokat och hur hennes fall används i serien. Great fun! Tyvärr var de sista nummren i denna volym tecknade så fult att mina ögon ville tränga ur sina hålor!
Jag finner inte ord!
Bilderna är sånt som feberdrömmar vävs av! Jag vill gärna läsa vidare då historierna är väldigt bra men om det är den där tecknaren som ska hålla på och kludda fram även kommande nummer så vet jag inte om jag vill läsa. Ugh. Så synd.

Exempel på den fula, fula konsten ovan. Göm dina barn! Göm din fru! Göm dina ögon! 😮

Hur var er helg?

Har ni läst något bra?

16 thoughts on “Minirecensioner av blandade comics och helgmys

  1. Tråkigt att du inte gillade imax. Vi vill jättegärna gå, bara väntar på det rätta tillfället. 🙂 biosnobbar är vi dock inte, nog snarare “ny teknik”nördiga… 🙂

    • Hej Nessie!
      Nja, inte till det priset i alla fall… Men jag tycker absolut att ni ska gå! Man måste ha testat en gång så man vet sen vad man tycker 🙂
      Haha nej, vet inte om någon är biosnobb haha 😄 Det var nog ett skumt ord uppfunnit av mig haha 😄

  2. Å, vi var på väg till invigningen av Mall of Scandinavia, men som tur var tänkte vi om, vi hade antagligen inte kommit in, hälften fick ju inte plats på öppningsdagen så de tvingades låsa dörrarna. Måste dit snart, kanske nästa vecka när vi är lediga. 250 kr för IMAX-film?! Är det sant? Då förväntar man sig en upplevelse utöver det vanliga, nästan så att man skall känna det som att man är en av karaktärerna i filmen, nästan i alla fall. Disney store har vi shoppat loss på båda gångerna vi varit i USA, då var dollarkursen perfekt för oss svenskar, så man fick hur mycket som helst för pengarna. De är ju experter där borta på att ta fram roliga prylar 🙂

    • Hej Annetejuhlin!
      Oj! Ja, jag kan tänka mig att det var smockfullt där på invigningen. Jag som tycker stora folkmassor är läskigt skulle aldrig ha klarat av det. Bra att ni inte åkte dit. Inte kul heller att vara där och trängas.
      Ja, jag vet inte om just Star Wars var extra dyr men efter vad jag sett förut så ligger det alltid runt 200. Ja, alldeles för dyrt för mig haha 😛
      Åh Disney Store är så himla bra och rolig! Vill verkligen besöka det i USA en dag också. 🙂 Vilken tur ni hade med priserna. Underbart! 😀

  3. Åh, härligt! Jag vill också ha kompisar som vågar “nörda loss lite mer” med mig ❤ Det blir ju ofta att man annars sitter ensam på rummet ….för ingen jag känner ser någon nytta i att göra nått tillsammans på det sättet (uhuhu)… men jag funderade nån gång om man skulle göra nått evenemang på facebook eller nått…typ med inspiration från Genshiken…."The Society for the Study of Modern Visual Culture" …bara hänga hos mig och göra saker! Lite som konvent ….fast mini som fan….behöver inte va mycket folk…. och ta med böcker/film/Spel/pyssel/etc, byta grejer och hänga och bli inspirerade. Ha diskussioner, vad som helst 😉 Kanske inom nått tema? Vad vet jag. Jag kom på det här nu när jag läste din text … så tänkte att jag skriver ner i en kommentar, haha^^ (Och Åh, Sadness var ju jättesöt! ^w^)

    • Hej Natsumisan!
      Åh vilken bra idé. 🙂 Ett sånt event skulle jag gärna vilja gå på. Visst är det trevligt att läsa själv men ibland känns det härligt att kunna dela med någon annan. Nörda tillsammans liksom 😉
      Tycker du ska fundera vidare på ett sånt event. Skulle kunna bli något riktigt bra 🙂
      Hmm, ett tema kanske är bra. Typ manga / anime? Då kan man blanda mangaläsning med cosplaypyssel och lite anime-tittande 🙂
      Åh, ja Sadness är bara så underbar! 😀

Leave a Reply

